خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

خیز استان مازندران برای تحقق جهش تولید

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۱۲۰

مسئولان مازندران همراهی مردم و دستگاه های اجرایی ، توجه به توسعه بخش کشاورزی و رفع موانع تولید را از مهمترین اولویت‌های جهش تولید در استان عنوان کردند که می‌توان با همصدایی و همفکری شعارسال را عملیاتی و محقق کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،رهبر معظم انقلاب سال 99 را سال«جهش تولید» نامگذاری کردند و فرمودند که جهش تولید باید تغییر محسوس در زندگی مردم ایجاد کند به تصریح رهبر انقلاب«تولید» ستون فقرات اقتصاد است اقتصادی متکی بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی است و عملیاتی شدن آن در کشور ، ضمن به ارمغان آوردن رفاه و رفع مشکلات معیشتی مردم باعث جلوگیری خسارت‌های دشمن بر پیکره ی اقتصاد ملی می‌شود.

در جهت دستیابی به جهش در تولید بسیاری از مسئولان و کارشناسان نامگذاری سال 99  با عنوان جهش تولید را راهکاری اساسی برای برون‌رفت از گرفتاری‌های اقتصادی عنوان می‌کنند و شرط تحقق آن را فراهم شدن زیرساخت‌ها می دانند.

استان مازندران هم با 470 هزار هکتار اراضی کشاورزی،سه فرودگاه، سه بندر و جنگل و دریا، سه هزار واحد تولیدی و  گردشگری و کشاورزی که تنها در این بخش بیش از هفت میلیون تن تولیدات متنوع برای صادرات دارد .با چنین ظرفیت‌های عظیم؛ حال نماینده ولی فقیه در مازندران بر آن شد تا با حضور مسئولان استانی و نمایندگان مردم در خانه ملت، با ایجاد نوآوری و فراهم کردن زیرساخت و وسعت بخشیدن به دامنه این بخش،شرایطی را فراهم کند تا ضمن تحقق این شعار رهبری، مردم بتوانند افزایش تولید را در زندگی خودشان‌ لمس کنند و زندگی و معاش آن‌ها بهتر شود.

اگر چه این موضوع مورد تاکید نماینده ولی فقیه در مازندران قرار گرفت اما برخی از مسئولین این مسئله را جدی نگرفته و در جلسه تحقق شعار سال(جهش تولید) حضور نیافتند که مورد خطاب و عتاب آیت الله محمد باقر محمدی لائینی قرار گرفتند چرا که به زعم او انتخاب شعار سال چند سال پیاپی با موضوع  اقتصاد از سوی رهبر انقلاب؛ یعنی اقتصاد و معیشت مردم مهم است و مسئولان استانی و شهرستانی باید عملیاتی شدن شعار سال را جدی بگیرند.

نماینده ولی فقیه در مازندران تشکیل قرارگاه عملیاتی شعار سال را از الزامات تحقق این شعار دانست و گفت: همه  سازمان‌های دولتی و غیر دولتی، تولیدکنندگان و اصناف باید در مسیر تحقق شعار سال یعنی «جهش تولید» حرکت کنند،توفیق در این راه با همکاری و همراهی همه ی اقشار میسر می‌شود.

وی احصاء و بررسی موانع تولید را از الزاماتی دانست که رفع آن نیروی محرکه خوبی برای چرخه تولید است با این توضیح که اگر موانع تولید حل شود چرخه تولید هم به خودی خود به حرکت در می‌آید.

آیت الله محمدی لائینی گفت: تامین تسهیلات و بانک‌ها از مشکلات پیش روی تولیدات هستند که باید با راهکارهای علمی بر این مشکلات فائق آییم.

وی دستاورد طرح کمک ومنانه در مازندران را یکی از نمونه‌های همکاری و کار جمعی در استان مازندران برشمرد و افزود: باید کاری کنیم تا موافقت نامه‌ها سریع تر انجام و پنجره واحد در استان عملیاتی شود و بر اساس اسناد بالادستی و رسیدن به چشم انداز 1404 باشد.

آیت الله محمدی لائینی کشاورزی،صنعت و گردشگری را سه محور توسعه استان برشمرد کرد و خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از این سه حوزه در توسعه و رشد استان موثر است.

وی تاکید کرد که هر دو هفته یکبار تشکیل می‌شود و مسئولان استان موظف به حضور در این جلسه هستند.

حل مسائل اقتصادی ضرورتی اجتناب ناپذیر

منصور علی زارعی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه علاوه بر توسعه تحول هم لازمه تحقق جهش تولید است،گفت: آنچه که در جامعه به عنوان ضرورت اجتناب‌ناپذیر باید به آن پرداخت حل مسائل اقتصادی است.

وی بهره‌گیری از طرح‌های دانش بنیان و حکمت بنیان را لازمه توسعه و ترقی استان دانست و ادامه داد: اتکا به توان داخلی نیازمند تلاش مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی است.

بهره گیری از توان بسیج

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای هم گفت: طی جلسه با وزراء انتظارات و کارهایی که نمایندگان باید انجام دهند مشخص نشده و اغلب شعار داده می‌شود، برنامه‌های کمی و کیفی باید کامل مشخص و با توجه به زیر ساخت‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: میاندرود یکی از بزرگترین تولید کنندگان در بخش کشاورزی است ولی زیر ساختی برای صادرات و فروش نداریم و باعث ضرر کشاورز می‌شود، باید بر اساس داشته‌ها و با وحدت رویه حرکت کنیم.

بابایی کارنامی خاطرنشان کرد: ‌باید از بسیج استفاده کرد چون یک استعداد بالقوه است، بسیج می‌تواند به دستگاه‌های اجرایی کم کار کمک کند.

تشکیل قرارگاه نهضت جهش تولید

سردار محمد حسین بابایی فرمانده سپاه استان مازندران، گفت: در ارتباط با جهش تولید در بسیج قرارگاه نهضت جهش تولید تشکیل شد تا با همکاری پایگاه‌های بسیج زیر مجموعه بسیج مهندسین کشاورزی، اقدامات جهشی صورت بگیرد.

وی یادآور شد: بسیج در تمامی اقشار کمک کننده بوده و هست، ما اعتقاد داریم مشکلات در درون خود کشور قابل حل است، استان ما ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌های مختلف دارد که می‌توان با ساز و کار مشخص در مسیر افزایش تولید قدم برداشت.

نمایندگان مقررات دست و پاگیر را بر طرف کنند

 سردار بابایی با اشاره به اینکه موانع تولید در مازندران مشخص شده است، گفت: از نمایندگان مردم مازندران در مجلس جدید توقع داریم که قوانین دست و پا گیر را از میان بردارند، جهش در تولید  نهضتی کشوری است ما با نگاه بسیجی و تلاش مردم همیشه در صحنه به جهش در این بخش خواهیم رسید.

فرمانده سپاه کربلا در مازندران افزود: بنا بر فرموده مقام معظم رهبری، کشاورزی می‌تواند محور توسعه در کشور باشد که با توجه به این مهم و مکانیزه شدن در این بخش، امکانات لازم جهت بهره‌برداری و تولید در بخش کشاورزی محیا است.

وی بیان کرد: همه بدانند هدف ما تحقق جهش تولید است ما قاطعانه پای این کار ایستادیم و دست یاری به سوی مردم و مسؤولان دراز می‌کنیم، موانع را رد کرده و به هدف مورد نظر خواهیم رسید.

ساماندهی حوزه کشاورزی

رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران در ادامه تأکید کرد: در بخش کشاورزی، در استان‌مازندران هنوز تمایل به واردات وجود دارد، چرا که در بحث تولید هنوز مشکل زیرساختی داریم.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که باید در رسیدن به جهش تولید رفع شود ساماندهی محصولات وارداتی است اضافه کرد: به دلیل اختلال در زیرساختهای ما، برخی اوقات صادرات مقرون به صرفه نیست و شاید واردات بهتر باشد، همچنین ساختارهای فرهنگی و تجاری ما به ضرر واردات است.

عزیز الله شهیدی فر با اشاره به اینکه باید جلوی واردات برنج را گرفت و اینکه در کشت برنج که ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور در استان مزاندران کشت می شود با واردات بی‌رویه به روند تولید و حفظ زمین شالیزاری لطمه می‌زنیم، افزود: متأسفانه برنج با ارز دولتی وارد و با ارز آزاد به مردم فروخته می‌شود، برای تحقق شعار سال، در بخش تولید کادر اجرایی مشخص هستند، ما باید تولید مرکبات و محصولات باغی را افزایش بدهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خواستار ساماندهی در اختصاص ارز دولتی در بخش واردات برنج و قیمت فروش محصولات وارداتی در بازار شد و گفت: هدف ما این است که مهم‌ترین تولیدات استان مازندران مانند مرکبات، کیوی، برنج، هلو را با مکانیزه شدن افزایش دهیم تا بخشی از شعار محقق شود.

همه زیر پرچم نظام جمهوری اسلامی هستیم و باید اقدامات سال گذشته را بینیم و  نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنیم و امسال به درستی نتیجه و اثرگذاری  آن را  ببینیم.

جهش تولید بدون همراهی دولت و بخش خصوصی محقق نمی‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران هم با بیان اینکه جهش تولید بدون همراهی دولت و بخش خصوصی محقق نمی‌شود.

وی افزود: اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی به دنبال  اثربخشی در زمینه تولید است البته باید ظرفیت استان را شناسایی و موانع را رفع تا به جهش تولید دست پیدا کنیم.

عبدالله مهاجر گفت: یکی از مشکلات در استان این است که به استانداران اختیار تام داده نمی‌شود اگر اختیارات استانی شود و اختیارات به استانداران به عنوان نماینده عالی دولت، تفویض شود بهتر می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم.

بنابراین در هر مسئله‌ای شناخت حرف اول را می‌زند که بر اساس آن تصمیم درست و نزدیکترین راه برای حل مسئله انتخاب می‌شود. استان مازندران هم با دارا بودن بهترین استعدادهای انسانی و توانایی‌ها و همچنین ظرفیت‌های طبیعی می‌تواند با تعامل و همکاری همه‌ی مسئولان و مردم به تحقق شعار رهبری نزدیک شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز