خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

فرهنگ سازی مهمترین گام در ترویج فریضه زکات در جامعه است/ ضرورت احیای فرهنگ زکات

asdasd
کد خبر : ۹۱۳۵۴۲

زکات به عنوان یکی از پایه های دین اسلام شمرده شده است و پرداخت آن سبب رشد معنوی و برچیده شدن فقر از جامعه را به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از ساری، زکات که یکی از فروعات دین اسلام می باشد، احکام و مسائل فراوانی دارد که بر یکایک مسلمانان لازم است در احیا و اقامه احکام آن بکوشند. کسانی هم که حکم وجوب زکات به آنها تعلق می گیرد، باید احکام آن را درست و دقیق بیاموزند.

در روایات متعدد، زکات به عنوان یکی از پایه های دین اسلام شمرده شده است و پرداخت آن سبب رشد معنوی و برچیده شدن فقر از جامعه را به دنبال دارد.

حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی در جلسه شورای زکات استان با پرداختن به موضوع مهم زکات و اشاره به تاکید احادیث مختلف به پرداخت این فریضه الهی، گفت: زکات واجبی گرفتنی و دادنی است که باید در جامعه احیاء شود.

وی به اهمیت شورای زکات اشاره کرد و افزود: پرداخت زکات باید با میل و رغبت مردم صورت گیرد البته حکومت هم می تواند در حد توصیه،ترغیب و تشویق به این موضوع ورود پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه پرداخت زکات مانند نماز خواندن یک واجب الهی است، گفت: اگر چه پرداخت زکات از سالهای خیلی دور وجود داشته اما برای افزایش فرهنگسازی پرداخت زکات تلاش افزون تری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه زکات به دو قسم واجب و مستحب تشکیل شده است فرهنگسازی و تشویق بر پرداخت زکات مستحب را مهم برشمرد و افزود: پرداخت داوطلبانه زکات بدون مطالبه گری امری مهم و ضروری است .البته اگر شورای زکات همراه با این عمل مشکلات مردم را احصاء کند مردم برای پرداخت زکات بیشتر ترغیب می شوند.

حجت الاسلام محمدی لائینی یادآور شد که به دلیل گرانی و تورم سفره مردم کوچکتر شد و در چنین شرایطی پرداخت زکات از سوی مردم جای قدردانی دارد.

رضا نوروزی در ادامه با بیان اینکه بنا بر اعلام  دبیرخانه زکات استان میزان زکات جمع آوری شده طی سال 98 در استان 215 میلیارد ریال بوده است، گفت: این میزان نسبت به سال قبل از آن 43 درصد رشد داشته است.

دبیر شورای زکات استان مازندران ادامه داد: میزان زکات فطریه جمع آوری شده با 25 درصد رشد به 54 میلیارد ریال رسید و از این میزان یک میلیارد و 200 میلیون تومان آن نقدی و مابقی کالا بوده است.

مدیر کل کمیته امداد مازندران افزود: 84 درصد زکات در حوزه ساخت مسکن نیازمندان، جهیزیه، معیشت، درمانی و فرهنگی و 16 درصد در حوزه پروژه‌ها نظیر مسجد، حسینیه، خانه عالم و غیره هزینه شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت زکات به صورت مردمی انجام می‌شود، بر ترویج فرهنگ زکات در استان تاکید کرد.

 معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد مازندران نیز در این نشست، استفاده از آرم شورای زکات را در زمینه جمع آوری زکات مهم دانست و بیان کرد: همچنین امسال بیشتر از ظرفیت فضای مجازی برای جمع آوری زکات بهره گیری می‌شود.

احمد سعادت از تشکیل شورای زکات در هزار و 500 روستای استان خبر داد و گفت: سال قبل حدود 9 میلیارد و 100 میلیون تومان زکات در روستای استان جمع آوری شد؛ زکات جمع اوری شده در همان روستا هزینه می شود.

علیجان شمشیربند رئیس شورای شهر ساری با بیان اینکه مهمترین و اولین گام در ترویج و اشاعه فریضه زکات در جامعه امر فرهنگ‌سازی است، گفت: باید به گونه ای این فریضه الهی را در جامعه نهادینه کنیم که مردم داوطلبانه در این موضوع مشارکت کنند.

وی افزود: ما که داعیه اسلام و تشییع داریم باید در عمل نیز پیشرو و پیشگام به احکام اسلام باشیم و یکی از این عرصه‌ ها پرداخت زکات است که به لحاظ اهمیت همواره در قرآن کریم و نماز به آن اشاره شده است.

رئیس شورای شهر ساری نقش ائمه جمعه را در ترویج فرهنگ زکات مهم دانست و ادامه داد: اگر خمس و زکات به موقع پرداخت شود نیازمندی در جامعه نخواهیم داشت.

زکات بر 9 قلم شامل گندم، جو، خرما ، کشمش ، طلا ، نقره ، گوسفند ، گاو و شتر واجب است و در فصل بهار همزمان با آغاز برداشت گندم و جو، ترویج فرهنگ پرداخت زکات بین کشاورزان اهمیت دوچندان دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز