خبرگزاری کار ایران

آنچه باید بدانید؛

کشندگی کرونا کمتر از آنفلوآنزا / نترسید؛ پیشگیری کنید

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۷۱۷

شدت کشندگی ویروس کرونا از آنفلوانزای H۱N۱کمتر است مردم نترسند و آرام باشند و با رعایت نکات بهداشتی در حفظ سلامت خود کوشا باشند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از ساری، کرونا ویروس CoV نوعی جدید از ویروس است که این روزها مردم کشورهای زیادی را درگیر خود کرده و وحشت آنان را بر انگیخته است. ویروسی به مراتب کم تهاجم‌تر از آنفلوآنزای H۱N۱ است،کشندگی و بیماری‌زایی آنفلوآنزای H۱N۱ به مراتب از کروناویروس بیشتر است این ویروس همچنین از ویروس سارس سال ۲۰۰۳ که از چین آغاز شده به مراتب ضعیف‌تر عمل می‌کند اما، مشکل آن قدرت سرایت بالای آن است، اما بیماری زایی یا مرگ آن به مراتب کمتر از سارس و آنفلوآنزای H۱N۱ است.

علائم و نشانه‌های کورنا ویروس

تب، سرفه و تنگی نفس از علائم اصلی و آبریزش، سردرد، احساس خستگی یا کوفتگی از علائم فرعی و نشانه‌های کورنا ویروس است.

این بیماری به همه کشورها راه یافته و به کشور ما هم آمده است و در حال حاضر واکسنی هم برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد اما در توصیه‌های مکرر وزارت بهداشت آمده که مردم برای اینکه سلامتی‌شان را حفظ کنند باید آرام باشند و وحشت نکنند، تا می‌توانند دست‌هایشان راشسته و از دست دادن ، روبوسی کردن با دیگران خودداری کرده و در زمان سرفه با یک دستمال جلوی دهانشان را بگیرند سپس آنرا را در سطل درب‌دار بیندازند یا بازوهایشان را جلو دهان‌شان بگیرند.

همچنین در توصیه‎های پزشکی آمده باید توجه کرد مهم‌ترین عامل حفظ سلامت در برابر این ویروس شست و شوی مرتب دست است که باید با آب و صابون به مدت 30 تا 40 ثانیه بخصوص بعد از رفتن به دستشویی، پیش از غذا خوردن، بعد از تمیز کردن بینی، عطسه و سرفه آنها را شستشو دهند یا با محلول‌های ضدعفونی بر پایه الکلی هم دست‌هایشان را به مدت ۲۰ ثانیه ضدعفونی کنند.

راه‌های درمان بیماری کرونا ویروس

هر چند هیچ نوع داروی ضد ویروس جدید 2019 وجود ندارد ولی این بیماری درمان‌پذیر است، افرادی که مبتلا به این بیماری شده‌اند باید از درمان‌های حمایتی و علامتی مانند استراحت در منزل ، مصرف مایعات فراوان نظیر سوپ و آب مرکبات و مسکن تب بُر استفاده کنند.

در موارد شدید بیماری که نیاز به بیمارستان دارند(علاوه بر تب و سرفه علائم دشواری تنفس نظیر تنگی نفس نیز به علائم اضافه می‌شود) درمان‌ها توسط کادر درمانی در بیمارستان انجام می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه آزمایش ویروس کرونا مخصوص بیماران بد حال است،گفت:کروناویروس با بسیاری ازعفونت‌های تنفسی دیگر اشتباه گرفته می‌شود،معمولا کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند بین ۶ تا ۷ روز علائم کمی دارند و بعد از آن بدحال می‌شوند.

وی افزود: این اطمینان خاطر را به مردم می دهیم که با تمام امکانات خود جلوی این بیماری ایستاده‌ایم و حتی از یک بیمار هم چشم پوشی نمی‌کنیم.

ماسک برای پزشک و بیمار است مردم عادی نیازی به ماسک ندارند

دکتر محمد مهدی گویا توضیح داد: دوره این بیماری ممکن است تا 14 روز طول بکشد و در این بازه زمانی شاید شرایط بیمار تغییر کند. وقتی علائم بیمار شروع شد، پزشک به بیمار توصیه می‌کند که با او در تماس باشد و اگر علائم تشدید شده و دچار تنگی نفس شد، بیمار باید حتما مراجعه کند.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تقریبا 98 درصد مبتلایان به این ویروس درمان می‌شوند. حدود 80 درصد مبتلایان فرم خفیف هستند و بقیه افراد اگر به خوبی مراقبت شوند، درمان می‌شوند.

وی تاکید کرد: در عین حال افراد بیمار حتما از ماسک استفاده کنند. البته نیازی به استفاده از ماسک در افراد عادی وجود ندارد و فقط افرادی که علائم بیماری را دارند، ماسک بزنند.

ایجاد ترس و وحشت را مانع تصمیم‌گیری درست است

استان مازندران نیز این روزها درگیر این موضوع شده است و دانشگاه علوم پزشکی مازندران با لحاظ کردن تدابیر بهداشتی و آموزشی در صدد این است تا از شیوع این ویروس پیشگیری کند البته جزء یک مورد مرگ مسافر تهرانی در یکی از بیمارستان‌های استان بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی مورد مرگ و یا مشکوک به کرونا در مازندران مشاهده نشده است .

 تدابیر بهداشتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی

دکتر سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از آمادگی کامل این دانشگاه در مقابله با ویروس کرونا خبر داد و تاکید کرد مردم نگران نباشند، به خصوص اینکه شدت کشندگی ویروس کرونا از آنفلوانزای H۱N۱ که پاییز امسال آن را کنترل کردیم، کمتر است. ضمن اینکه هنوز با مواردی از بیماری ضعیف‌تر از آنفلوانزای B در کشور مواجهیم و بیشتر بیماران تنفسی از این نوع است.

وی با اشاره به این مطلب که ویروس کرونا برای بیماران مزمن از جمله دیابتی‌ها، بیماران قلبی، افراد دارای عفونت مزمن و نقص ایمنی می‌تواند خطرناک باشد، گفت: مهم این است که مردم اصول بهداشتی مانند شست و شوی مداوم دست ها و استفاده از ماسک را هنگام بیماری رعایت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ایجاد ترس و وحشت را مانع تصمیم‌گیری درست و منطقی دانست وافزود: در این راستا تمهیداتی اندیشیده می‌شود تا از سواستفاده احتمالی شرکت‌ها در ارایه لوازم حفاظتی جلوگیری شود.

 با رعایت نکات بهداشتی ویروس کرونا را شکست خواهیم داد

دکتر فرهنگ بابا محمودی استاد عفونی دانشگاه مازندران با تاکید بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: هر از چندگاهی بیماریهای مختلفی در سطح دنیا شناسایی می‌شوند بویژه بیماری‌های  عفونی ؛ در بیماری های عفونی، بیماری عفونی ویروسی هم بصورت تکراری است و هر چند یکبار یک بیماری جدید از یک مرکز دنیا شروع شده و به دیگر جاهای دنیا نیز سرایت می‌کند اینبار نیز بیماری کرونا ویروس مدتی از تولدش گذشت و بهداشت جهانی نیز آن را کووید - 19 نامگذاری کرد .

وی با یادآوری اینکه ویروس سارس(سندرم تنفس حاد) در سال 2003، ویروس مرس در سال 2012 و کرونا ویروس در سال 2019 که در چین متولد شد، افزود: چون این ویروس در کوتاه‌ترین زمان افراد زیادی را مبتلا کرده و سرایت سریع و وسیع دارد، از کشورچین به دیگر کشورها نیز منتقل شد .

بابا محمودی گفت: این بیماری نوعی بیماری تنفسی است که هیچ جای نگرانی ندارد ؛ واکسن ندارد اما چون ویروس شناخته شده است راه سرایت را می‌شناسیم و رعایت می‌کنیم.

وی توضیح داد: کرونا ویروسی است تنفسی و راه انتقال آن نیز از طریق تنفس است و با ذرات تنفسی منتقل می ‌شوندبنابراین توصیه می‌شود افرادی که به این ویروس دچار شدند و یا افرادی که از آنان مراقبت می‌کنند از ماسک استفاده کنند اگر بدرستی استفاده شود می‌توان از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد.

 بابا محمودی گفت: 85 درصد این نوع بیماری خفیف اما 14 تا 16 درصد نوع شدید است که باید در بیمارستان بستری شوند  از حدود 15 درصدی که وارد بیمارستان می‌شوند 13 درصد آنان را می‌توان در بخش‌های عادی درمان کرد  و حدود 3 درصد در بخش «آی سی یو » بستری می‌شوند که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند.

وی شستن دست و رعایت کردن نکات بهداشتی را مهم‌ترین عامل پیشگیری این بیماری دانست و افزود: اگر بتوانیم اعمال و رفتارهای بهداشتی را رعایت کنیم این ویروس‌ها به راحتی جمع شده و برای کسی هم اتفاقی نمی افتد.

بابا محمودی تاکید کرد: کرونا ترسناک نیست با مراقبت دقیق بهداشتی از خود و سایل شخصی‌مان و تقویت سیستم ایمنی بدنمان، به راحتی می‌توانیم با آن مقابله کنیم.

نبود شناخت و رفتار غیرمنطقی ممکن است دردسرهای کرونا را بیشتر کند اما این امیدواری وجود دارد که با رعایت نکات بهداشتی و گرم شدن هوا بساط این ویروس برچیده می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز