خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران

کارگری که حق خود را فریاد می کشد درد دارد ؛ ضد انقلاب نیست

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۶۳۰

نقش آفرینی کارگران در 40 سال اخیر برکسی پوشیده نیست و به همین دلیل نمایندگان تشکل‌ها و جامعه کارگری بر این اعتقادند که اکنون بواسطه وجود برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی، حق و حقوق کارگران بدرستی ادا نمی شود و به نوعی صدای مظلومیت کارگران شنیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، اگر چه مسئولان نظام در دوران مختلف پس از انقلاب تلاش برای برقراری عدالت بین اقشار مختلف را در دستور کار قرار داده اند و در بخش کارگری هم بسیاری از حق و حقوق پایمال شده رژیم گذشته از بین رفته است و شرایط مناسبی بر جامعه حاکم است؛ اما نمایندگان جامعه کارگری بر این باورند که برخی از حق و حقوق ها رعایت نمی شود.

براساس اعلام نمایندگان تشکلات جامعه کارگری مازندران، بیمه بیکاری، مشکلات درمان، عدم امنیت شغلی، قراردادهای موقت و بسیاری از مشکلات دیگر از جمله معضلاتی است که کارگران و خانواده بزرگ کارگری با آن دست و پنجه نرم می کند.

وجود همین مشکلات موجب شد تا نمایندگان تشکلات کارگری و بازنشستگان استان مازندران به همراه مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی و مدیر کل تامین اجتماعی مازندران برای بیان نظرات، دیدگاهها و مشکلات خود دیداری را با حسن نژاد،معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران داشته و به بیان معضلات، در دل ها، دیدگاهها و مشکلات خود را بپردازند.

صدای مظلومیت کارگران شنیده نمی شود

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران هم در سخنانی با اشاره به اینکه درد و رنج، غم و غصه و مشکلات با جامعه کارگری است؛ یادآور شد: متاسفانه 3 هزار کارگر این استان چند ماه حقوق نگرفته اند و ماههاست که داد و فریاد می زنیم و صدای ما شنیده نمی‌شود.

نصرالله دریابیگی گفت: بلایای اقتصادی، تورم، رکود، مشکلات جامعه کارگری در بخش جنگل، طرح پزشک خانواده، ماماها و ، معلمان و همه و همه از مشکلاتی است که مردم جامعه با آن دست به گریبان هستند و باید این مشکلات به همت مسئولان دیده و برطرف شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران اضافه کرد: اگر کارگری درمورد حق و حقوق خود اعتراض می کند و فریاد می کشد، بیانگر انقلابی نبودن او نیست؛ بلکه درد دارد و همه مشکلات و معضلات موجب می وشد تا کارگر معترض شود.

دریابیگی گفت: امروزه در بحث کارخانجات، صنایع، جنگل، واردات، صادرات، مناطق آزاد و.. مشکل داریم و اولین قربانیان این مشکلات، کارگران و جامعه کارگری است.

کارگران، نیازمند اجرای درست قانون کار

رئیس شورای هماهنگی شوراهای اسلامی کارخانجات استان مازندران با اشاره به پایین آمدن قدرت خرید کارگران در وضعیت اقتصادی فعلی جامعه گفت: وقتی قدرت خرید کارگران پایین بیاید نباید؛ انتظار داشت که کارگر همچنان مثل گذشته بدون دغدغه و با تمام توان، دلگرمی و روحیه خوب کار کند.

میرعلی شیرافکن اظهار کرد: کارگری که دائما" استرس داشته باشد و موقعیت کاری مناسبی نداشته و مشکلات ریز و درشت بر او غلبه کند، خود مشکلات زیادی را بر پیکره جامعه وارد می کند و لذا باید مشکلات جامعه کارگری بدرستی بررسی و چاره اندیشی شود.

وی با بیان اینکه ضعیف ترین اقشار جامعه را کارگران تشکیل می دهند؛ خاطر نشان کرد: کارگران در صحنه های مختلف جامعه حضور دارند اما از حداقل ها محرومند و سهام عدالت به همه اقشار داده می شود؛ اما کارگر نه؛ کمک معیشت تنها شامل حال تعدادی از کارگران می شود و کارگران از بسیاری امکانات دیگر هم محروم اند.

رئیس شورای هماهنگی شوراهای اسلامی کارخانجات استان مازندران گفت: 60 میلیون کمک معیشتی دولت بعد از سهمیه بندی بنزین به چه کسانی تعلق گرفت که جامعه بزرگ کارگری سهمی از این کمک معیشتی نداشتند؟

شیرافکن افزود: عدم امنیت شغلی کارگران دغدغه جدی آنان است و اگر قانون کار بدرستی اجرا شود کارگران مشکلی نخواهند داشت و کارگران نیازمند اجرای درست قانون کار هستند که امیدواریم مسئولان کمک کار ما باشند.

بازرسی های کار و تامین اجتماعی جدی گرفته شود

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی استان مازندران هم در سخنانی گفت: مشکلات کارگران ما بسیار فراوان است و باید بدرستی در این راستا چاره اندیشی شود اما در مهمترین مشکلات می توان به قراردادهای کارگری اشاره کرد که برخی از کارگران قرارداد ندارند و برخی از قراردادها مکتوب نیست و تنها شفاهی است.

امید ناظری افزود: مشکلات بیمه ای کارگران از دیگر مشکلاتی است که کارگران با آن مواجه هستند.

وی با بیان اینکه سرکشی ها از کارخانجات و شرکت ها توسط بازرس اداره کار و تامین اجتماعی کم است؛ تصریح کرد: باید بازرسی ها جدی گرفته شود و کارگران امنیت شغلی داشته باشند.

ناظری گفت: حق و حقوق کارگران قراردادی براساس قانون اجرایی شود و تسویه مالی باید براساس رای دیوان عالی کشور باشد که متاسفانه برخی از کارفرما نماها از آن سر باز می زنند.

ناظری با اشاره به نادیده گرفته شدن حق و حقوق کارگران جایگاه سوخت هم گفت: کارگران جایگاه سوخت از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و نیازمند رسیدگی بیشتر به امور این کارگران هستیم.

تنفس جنگل و حقو و حقوقی که پایمال شد

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مازندران هم با اشاره به معوقات حقوق کارگران شاغل در صنایع چوب و کاغذ و صنایع وابسته به زراعت چوب جنگل و قرق بانان و جنگل بانان تصریح کرد: از27 فروردین ماه 98 استارت طرح تنفس جنگل زده شد، اما با استارت تنفس جنگل، بسیاری از حق و حقوق پایمال شد.

علی اکبر علوی نژاد گفت: با اجرای این طرح اگر چه خواستند جنگل تنفس داشته باشد؛ اما بسیاری از کارگران جنگل و کارگران شاغل در این عرصه بی خانمان شدند و زندگی ها از هم پاشید و مشکلات اجتماعی فراوان ایجاد شد.

وی افزود: 9 ماه از شروع تنفس جنگل و بیکاری عده ای از کارگران و وجود معوقات فراوان می گذرد و ما از این معوقات و عدم پرداخت حق و حقوق گلایه داریم و این بدان معنا نیست که ما انقلاب را دوست نداریم؛ بلکه ما عاشق نظام و رهبری و ولایت هستیم؛ اما حق و حقوق مان نباید با اجرای طرح تنفس جنگل پایمال شود.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مازندران با اشاره به معوقات کارگران در صنایع مختلف وابسته به جنگل خاطر نشان کرد: براساس آمار اعلام شده صنایع چوب و کاغذ مازندران با 331 نفر نیرو در بخش جنگل دارای 12 میلیارد تومان معوقه به کارگران است؛ نکا چوب با 431 نیرو 18 میلیارد تومان معوقه دارد؛ شرکت الغدیر با 21 نیرو یک میلیارد و 200 میلیون تومان معوقه، خلیل محله با 21 نیرو 8 میلیارد تومان معوقه و شرکت های مختلف دیگر هم به تناسب معوقع دارند.

علوی نژاد ادامه داد: 13 شرکت در بخش جنگل با نیروهای مختلف خود مشغول فعالیت بودند و با تنفس جنگل بیکار شدند و یا کارگران ماههاست که حقوق دریافت نکردند؛ اما کسی نگفت چرا حقوق نمی گیرید و تلاش های ما هم کارساز نبود.

کارگران و مجریان طرح تنفس جنگل معترض اند

وی بیان داشت: بالغ بر سه هزار کارگر ماههاست که حقوق نمی گیرند و با همه تلاش ها و اعتراض های انجام شده تنها 11 میلیارد تومان در تاریخ 8 مهرماه 98 پرداخت شد که در بین شرکت های مختلف توزیع شد و اکنون کارگران و مجریان طرح تنفس جنگل اعتراض دارند.

علوی نژاد گفت: کارگران و مجریان طرح تنفس جنگل اعتراض دارند چون طرح در بسیاری از موارد بدرستی اجرایی نشد؛ چرا که ما جنگل بان و قرق بان هستیم و سالیان سال در این راستا و حراست از جنگل آموزش دیده و با درختان هم صحبت ایم و زندگی می‌کنیم و نمی توانند ما را از درختان جدا کنند.

رییس مجمع نمایندگان کارگران استان مازندران افزود: نظام و مسئولان برای ما ارزشمند و مهم هستند و ما کارگران به دنبال تنش نیستیم؛ اما به دنبال حق و حقوق پایمال شده خود هستیم.

کارگران فصلی، شناسانامه دار شوند

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران هم در این نشست با تشکلات جامعه کارگری و بازنشسته مازندران خاطر نشان کرد: به بازرسی اعتقاد دارم چرا که بازرسی از کارخانجات و شرکت ها مدافع حقوق کارگر و کارفرماست؛ اما نباید بازرسی موجب بی اثری رابطه کارگر و کارفرما و بیکاری شود

حسین حسن نژاد با اشاره به فعالیت کارگران فصلی گفت: اگر چه کارگران فصلی رابطه مستقیم با اداره کار ندارند اما نیروی کار هستند و به صورت گزینشی توسط افرادی با قرارداد شفاهی به کار گرفته می شوند که باید این نیروی کار و کارفرما شناخته شده شوند.

وی افزود: شناسنامه دار کردن کارگران فصلی و ایجاد جایگاه و مکانی ایمن برای این کارگران از نکات قابل توجهی است که باید توسط مسئولان امر پیگیری شود.

این مسئول با اعلام اینکه کارگران فصلی، نیروی کار با ارزش هستند که کار عمرانی و خدماتی مناسبی ارائه می کنند؛ تصریح کرد: باید کاری کنیم که این افراد از طریق سامانه نظارت شده و ایمن باشند و لیست تعریف شده ای داشته باشند تا امنیت روانی جامعه حفظ شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با بیان اینکه باید وضعیت جامعه را بشناسیم و براساس آن خواسته های خود را بیان کنیم؛ گفت: معتقدم باید حرف بزنیم تا نگاه ها به هم نزدیک شود.

وی اضافه کرد: یکی از ماموریت های مهم تشکل های کارگری این است که مباحث مربوط به مجموعه اعضای خود را تعقیب و چانه زنی و آنان را متقاعد کنند.

مسائل و مشکلات کارگری با حفظ ساختار و چارچوب تعقیب و بررسی شود 

حسن نژاد بیان داشت: در طول سالهای مختلف کارهای زیادی در بخش های مختلف کارگری انجام شد؛ اما نتیجه مطلوب حاصل نشد و نارضایتی هایی وجود دارد که باید با حفظ ساختار و چارچوب مسائل و مشکلات کارگری تعقیب و بررسی شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با اعلام اینکه مسائل و مشکلات جامعه کارگری فراموش شدنی نیست؛ افزود: امیدواریم زمینه پرداخت بدهی ها و معوقات کارگران فراهم و با کمک هم بر مشکلات نائل آییم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز