خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد:

498 هکتار از باغات نارنگی پیش رس محمودآباد ردیابی مگس میوه شد

asdasd
کد خبر : ۸۱۹۱۰۰

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد از ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در 498 هکتار از باغات این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد صادقی با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات مهم و خطرناک است، اظهار کرد: این آفت چندنسلی و در شرایط مساعد می‌تواند در تمام طول سال زاد و ولد کند.

وی درباره چگونگی خسارت مگس میوه مدیترانه‌ای افزود: مگس ماده در پوست میوه تخم‌ریزی و لارو از گوشت میوه تغذیه می‌کند که در اثر لارو یک نوع لهیدگی و تغییر رنگ در میوه دیده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد تغییر رنگ در محل تخم‌ریزی مگس بر روی میوه، پوسیدگی میوه در اثر تغذیه لارو آفت و ریزش شدید میوه را از دیگر علائم خسارت این آفت برشمرد.

صادقی درباره کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای تصریح کرد: نصب تله‌های جلب‌کننده یا تله‌های زرد چسبنده در باغات آلوده، جمع‌آوری و معدوم کردن میوه‌های آفت‌زده و مشکوک و مدفون کردن میوه‌ها در عمق بیش از 50 سانتی‌متری خاک، سوزاندن میوه‌های آفت زده، طعمه پاشی تنه و سرشاخه‌های اصلی درخت به‌ویژه قسمت‌های آفتاب‌گیر درخت با پروتئین هیدرولیزات 2 تا 3 درصد به همراه سم مالاتیون با دوز دو در هزار، از راهکارهای کنترل این آفت است.

این مسئول با اشاره به اهمیت برداشت تمامی میوه‌ها مانند نارنگی، پرتقال، لیمو، نارنج، خرمالو و ازگیل قبل از فصل زمستان از سطح باغ بیان کرد: باغداران از نقل و انتقال میوه‌های آفت‌زده جلوگیری و نسبت به انجام  مبارزه زراعی در فصل سرما و پابیل کردن سایه‌انداز درختان برای از بین بردن شفیره‌های آفت اقدام کنند.

وی به وجود 6 ایستگاه ردیابی این آفت در  شهرستان محمودآباد اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در سطح 498 هکتار از باغات این شهرستان انجام پذیرفت که عملیات طعمه مسموم پاشی علیه این آفت در سطح 212 هکتار با مصرف 636 لیتر پروتئین هیدرولیزات انجام و تعداد دو هزار و 418 عدد کارت زرد و تله مک فیل نیز بین باغداران نیز توزیع شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز