خبرگزاری کار ایران

رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت مازندران در گفت و گو با "ایلنا" به مناسبت روز صنعت:

سیاست های خلق الساعه؛ فعالان اقتصادی را از روزمرگی به "ساعت مرگی" کشانده است/تعیین « داغستان » به عنوان کانون توزیع محصولات مازندران به روسیه

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۳۳۹

رئیس خانه صنعت و معدن استان مازندران به مناسبت دهم تیرماه؛ روز صنعت و معدن در دفترخبرگزاری "ایلنا" در ساری حضوریافت و درگفت وگویی اختصاصی با خبرنگاران این خبرگزاری از دغدغه های بی شمارخود در این حوزه سخن گفت.

به گزارش "ایلنا" از ساری؛ سید مجتبی رضوی با بیان این که صنعتگران با وجود تمامی مشکلات؛ مردانه ایستاده اند و برای اعتلای صنعت ایثارگری می کنند؛ گفت: صنعتگران و فعالان اقتصادی در پی سیاست های دولت دچارسردرگمی شده اند و از روزمرگی به "ساعت مرگی" افتاده اند.

رئیس خانه صنعت ومعدن وتجارت مازندران، شرایط این روزهای صنعت را اسفبار و بسیار دشوار توصیف کرده و می گوید: " دور نمای صنعت را زیاد امید بخش نمی بینم".

این مقام مسئول در بخش صنعت و معدن مازندران با بیان این نکته که شاخص های حاکم برصنعت کشور جدای از شاخص های موجود در جامعه نیستند، از رکود فعلی بخش های مختلف اقتصادی اظهار نگرانی کرده و می گوید:" رشد صنعت در کشورمان به منفی 10 رسیده است".

رضوی از میزان تورم تولید در کشور و تبعات ناشی از آن ابراز نگرانی نموده و می گوید: "گران تولید می کنیم و گران می فروشیم و این در حالی است که از تبعات خطرناک این وضعیت باید ترسید و تدبیر کرد".

وی می گوید: وضعیت کشور به گونه ای شده که قدرت تفکر و برنامه ریزی از مدیران سلب شده و کار آفرینان و تولید کنندگان از روزمرگی به "ساعت مرگی" دچار شده و به تلاطم های فراوان در تصمیم سازی ها گرفتار آمده اند.

رئیس خانه صنعت ،معدن و تجارت مازندران از بخشنامه ها و قوانین و مقررات متعدد بانک مرکزی برای کار آفرینان و صادرکنندگان به شدت انتقاد کرده و می گوید: در یک سال گذشته بیش از 10 نوع بخشنامه در بحث صادرات و مسائل ارزی ازسوی بانک مرکزی صادر و ابلاغ گردیده؛ آیا می توان از آثار منفی چنین اقداماتی بر روند تولید و صادرات چشم پوشی کرد؟

"رضوی" با بیان این مطلب که مدیران بخش صنعت در آزمونهای متعدد پیش رو مدیریت بحران را به کرات تجربه نموده اند ؛ گفت: استراتژی های شناوری که مرتبا از سوی بانک مرکزی و سایر مراجع ذیصلاح صادر و اجرایی می گردد؛ فعالان عرصه تولید در کشور را با مخاطرات جدی مواجه کرده و این درحالی است که مدیران ما در هر جایی از دنیا که باشند؛ می توانند جزو موفق ترین مدیران باشند.

رئیس خانه صنعت ،معدن و تجارت مازندران درخصوص اقدامات و فعالیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در پاسخ  به این سوال که گفته می شود سال 1395 بیش از 1500 جلسه درخصوص رفع مشکلات کار آفرینان استان تشکیل شده  اینگونه پاسخ می دهد" تعدد جلسات ستاد تسهیل تولید دراستان به مفهوم تعدد مشکلات و فراوانی مسائل پیش روی صنعت و کار آفرینان است .

رضوی ادامه می دهد: ستاد تسهیل تولید در مازندران از شکل یک نوزاد بی تجربه به حدی از بلوغ رسیده اگرچه هنوز هم جای کار دارد؛ البته باید کاری کنیم که کار تولید به درمان نرسیده و از بروز مشکلات پیشگیری شود اما آنچه مهم است این که مخاطبان این ستاد اعم از بانک ها و سازمانهای دارایی و بیمه وخدماتی به مصوبات ستاد تسهیل احترام گذاشته و نهایت همکاری را با تولید کنندگان به عمل آورند تا تولید و اشتغال در استان رونق مطلوبی داشته باشد.

رئیس خانه صنعت ،معدن وتجارت مازندران در مورد نحوه اجرای سیاست های اصل  44 قانون اساسی هم اظهار نظر نموده و با اشاره به جایگاه بسیارمهم این اصل قانونی و ابلاغ آن از سوی رهبر معظم انقلاب می گوید: آنچه در مورد اجرای این قانون مورد تاکید بوده اتفاق نیفتاد و خصوصی سازی واقعی که باید منجربه رونق تولید و اشتغال می شد؛ محقق نشد.

وی می گوید: متاسفانه به نام قانون؛ تولید و اشتغال را نابود کردند و فساد دامنه داری در این عرصه روی داد و کماکان هم ادامه دارد.

او می گوید: مشاهده کنید که به نام خصوصی سازی چه کردند با واحدهای بزرگی همچون تراکتورسازی و ماشین سازی اراک و هپکو. این نظام معیوب در عرصه اجرای قانون تا چه زمانی پایدار خواهد بود و چگونه می توان پذیرفت که عده ای نااهل و بی لیاقت به جان صنعت و اشتغال بیفتند و نهادهای نظارتی فقط ناظر بر نابودی کارخانه ها باشند!!

این مقام مسئول از عنایات خاصه رهبر معظم انقلاب به مباحثی همچون تولید و اشتغال و دغدغه های جدی ایشان در باب مسائل کار و کارگری؛ درباب رونق تولید که به شعار ملی کشورمان در سال 1398 تبدیل شده می گوید: " خانه صنعت ،معدن مازندران در این راستا به دو برنامه مهم تعیین تکلیف کارخانه های مشکل دار و واحدهایی که به تملیک بانک ها درآمده اند و حمایت از کارخانه هایی که در شرایط سخت به فعالیت خود ادامه داده اند؛ پرداخته و ایده های نو و قابل توجهی را برای ارائه به شورای هماهنگی سران سه قوه درحال تدوین دارد."

وی با انتقاد شدید از نحوه برخورد بانک ها با کارخانه هایی که دچار بحران ها شده و زمین گیرشده اند؛ گفت: رفتار بانک ها در تملیک کارخانه ها از جمله واحدهای مشکل دار مازندران که در کشور رتبه اول را دارند؛ مورد قبول نیست و تاکید داریم که بانک ها نباید تنها یک سیاست اعطای تسهیلات و اخذ سود از واحدها را در پیش گرفته و لازم است کمک نمایند تا کارخانه ها جان تازه بگیرند و به چرخه تولید و سود دهی بازگردند.

رضوی گفت: حمایت بی حد و حصر دولت و نهادهای ذی ربط از کارخانه هایی که آدم های بعضا نابلد آنها را به بحران کشیده اند و دادن امتیازهای متعدد به این نوع واحدها و غافل شدن از مدیرانی که در بحران های مختلف واحد تولیدی خود  را سرپا نگاه داشته و بی منت و بی سروصدا به جریان تولید و اشتغال زایی و کسب درآمد به نفع اقتصاد کشور کمک نموده اند؛ منطقی و انصاف نیست و خانه صنعت ،معدن وتجارت مازندران برای تقدیر و تجلیل از کارخانه هایی که در سالهای 1388 تا 1395 روی پای خود ایستاده اند و تلاش کرده اند برای اقتصاد کشور مفید باشند؛ برنامه های جامعی را تنظیم کرده که چنانچه اجرایی شوند؛ می تواند الگویی خوب برای اقتصاد کشور باشد.

وی حمایت از صادرات محصولات ایرانی در بازارهای منطقه و جهانی را در شرایطی که کشورمان در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد را لازم و ضروری دانسته و می گوید:ایجاد یک نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی در داغستان وحضور قدرتمند کالای ایرانی در بازار کشورهای CIS و روسیه از جمله برنامه های مهم خانه صنعت و معدن مازندران برای شکوفایی تولید و توسعه اشتغال و جذب درآمدهای حاصل از این تجارت منطقه ای است.

رضوی  در پایان افزود:این نمایشگاه شهریور ماه امسال در ماخاچ کالا روسیه برگزار می شود که می تواند برای حضور فعالان اقتصادی مازندران فرصتی مغتنم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز