خبرگزاری کار ایران

گزارش تحلیلی "ایلنا" از طرح تازه سازمان جنگل ها و مراتع مازندران ؛

به جنگل فرصت تنفس دادند؛ جان کارگر می ستانند

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۰۵۶

دوشنبه 26 فروردین 1398 صدها نفر از کارگران نکاچوب درمیاندرود ساری مقابل کارخانه تجمع می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،طرح تنفس جنگل را از یک ، یک ونیم سال گذشته اجرایی کردند تا جنگل حفاظت شود ومنابع آن به هر دلیلی از بین نرود؛ کارخانه هایی همچون چوب وکاغذ؛ نکاء چوب و فریم که در مجموع بیش از 3 هزار کارگر در آنها شاغل هستند و مواد اولیه اصلی اشان چوب است؛ با وجود تمامی مشکلات به قانون احترام گذاشتند و...

کاری نداریم که این طرح می بایست در سال 1398 اجرایی شود و به کارخانه ها فرصت می دادند تا فکری برای جایگزینی چوب برداشتی ازجنگل می کردند و این کار را نکردند؛ کاری نداریم که چه بر کارخانه و کارگران شاغل و هزاران آدمی که از کنار فعالیت این کارخانه ها امرار معاش می کردند؛ گذشت؛ کاری نداریم که هزاران تنه خشک درخت در جنگل ها رها شده اند و به هر دلیلی اجازه برداشت و استفاده از آنها به کارخانه ها داده نمی شود وکاری نداریم که قاچاقچیان چوب دراستانهای شمالی با تمام توان و قوا مشغول قاچاق هستند!

دوشنبه 26 فروردین 1398 صدها نفر از کارگران نکاچوب در میاندرود ساری مقابل کارخانه تجمع می کنند! خبرپشت خبر؛ گزارش به دنبال گزارش؛ اولین اخبار کارگری بعد از اخبارنگران کننده سیلاب بهاری در مازندران؛ این خبرهم به جای خودش نگران کننده است!

سازمان جنگل ها و مراتع مازندران قرارداد حفاظت ازجنگل ها را با شرکت نکاچوب تمدید نکرده وصدها کارگری که تحت پوشش نکا چوب درطرح حفاظت ازجنگل ها مشارکت دارند؛ظاهراً باید قید کار را زده و خانه نشین شوند؛ اگرچه یک نماینده کارگری می گوید: اینگونه نخواهد شد!

سازمان جنگل ها درمازندران به مدیران کارخانه نکاچوب اعلام کرده قرارداد همکاری این سازمان با کارخانه تمدید نخواهد شد و مدیران کارخانه به کارگران گفته اند از تاریخ اول اردیبهشت 98 به کارخانه نیایند!

در کارخانه نکاچوب حدود 600 نفری مشغول به کارند که فقط 100 نفرشان در کارخانه و باقی در امور مختلف حفاظت از جنگل با حداقل دستمزد شاغل می باشند!

مدیران کارخانه هم قطع همکاری سازمان جنگل های مازندران با کارخانه را تایید و گفته اند که ظاهراً این سازمان با درج آگهی به دنبال پیمانکارجدیدی است!

طرح تنفس جنگل را اجرا کردند؛ کارخانه ها با مشکل مواد اولیه و در راس آنها با کمبود چوب مواجه شده اند و مدیران هرطور شده تلاش کرده اند چرخ کارخانه ها از کار نیفتد اما اکنون خود دولت- سازمان جنگل ها- دست به کارشده تا به نوعی دیگرامنیت شغلی هزاران کارگر به خطر بیفتد؛ ای کاش مسئولان سازمان جنگل ها تصمیمی دیگرمی گرفتند و لرزه به جان نحیف کارگران نمی انداختند!

به جنگل فرصت تنفس دادند؛ جان کارگر می ستانند

سیدعلی‌اکبر علوی‌نژاد (رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان مازندران) که خود درطرح حفاظت ازجنگل ها مشغول به کار است؛ می گوید:امنیت شغلی حداقل 2-3 هزار کارگر که کارشان حفاظت از جنگل بود؛ به خطرخواهد افتاد اگرسازمان جنگل ها فکری نکند!

او می گوید: اکثر کارگرانی که حافظ جنگل ها هستند؛ روستاییان زحمتکشی می باشند که دام اشان را از جنگل خارج کردند و فروختند و آمدند شدند حافظان جنگل!

این نماینده کارگری می گوید: این مشکل در سه استان شمالی گریبان کارگران را خواهد گرفت وتبعات ناخوشایندی خواهد داشت و اگرسازمان جنگل ها مصربه فسخ قرارداد با کارخانه و کارگران باشد؛ دامنه اعتراضات کارگری گسترده ترمی شود!

او از قطع درختان و قاچاق چوب و غارت جنگل توسط عده ای خاص صحبت کرده و می گوید: دولت و سازمان جنگل ها ناخواسته و با خروج کارگران از طرح حفاظت جنگل ؛ میدان را به افرادی وامی گذارند که ... عده ای آمده اند  در دل جنگل به ویلا سازی مشغول اند و عرصه های جنگلی را به تفریحگاه تبدیل کرده اند و هیچ کس جلودارشان نیست و کارگران باید تنشان بلرزد از فردایی که نمی دانند چه برسرشان می آید!

او از به خطر افتادن امنیت شغلی کارگران که اغلب دارای سابقه کاری بالای 10 -15 سال است؛ به شدت ناراحت است و می گوید: کارگری که فقط دوماه دیگر به سن بازنشستگی می رسد؛ قردادش را فسخ می کنند! چه کسی جوابگوی او وخانواده اش خواهد بود؟

علوی نژاد از انباشته شدن تنه خشک درختان افتاده در سطح جنگل می گوید و این که اجازه نمی دهند درکارخانه ها مورد استفاده قرارگیرد و اشاره ای هم به سیلاب اخیر کرده و می گوید: همین درختان افتاده با جریان سیل آمدند و خیلی جاها درد سر درست کردند!

او می گوید: اعتراض می کنیم می گویند خب کارگرانی که بیکار می شوند می روند بیمه بیکاری می گیرند؛ چرا ناراحت هستید؟ اولاً چرا مسئولان درباره تصمیم سازمان جنگل های استان چیزی نمی گویند و درثانی سازمان تامین اجتماعی خودش به مرز ورشکستگی رسیده و توان پذیرش این همه کارگر بیکارشده را ندارد!

این نماینده کارگری تاکید می کند: مخالف حفظ جنگل و منابع ارزشمند جنگلی نیستیم و اعتقاد داریم بیکارشدن کارگرانی که در طرح حفاظت جنگل ها برای حفظ منابع ملی از جان مایه می گذارند؛ تبعات بدی را خواهد داشت و مسئولان استان لطفاً کاری کنند!

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز