خبرگزاری کار ایران

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران- ساری:

صنایع سلولزی مازندران نباید وابسته به جنگل های هیرکانی شوند

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۰۳۸

سید محسن موسوی تاکامی گفت:صنایع سلولزی مازندران نباید وابسته به جنگل های هیرکانی شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،سید محسن موسوی تاکامی صبح امروز در نشست با خبرنگاران که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد منابع طبیعی ،بزرگترین سرمایه ملی را شعار این هفته اعلام کرد و اظهار داشت: 794 هزار هکتار جنگل در حوزه اداره کل منابع طبیعی منطقه ساری داریم که 50 درصد این عرصه ها دارای طرح جنگلداری است.

وی با بیان اینکه 404 هزار هکتار دارای مجریان طرح بود که سال 96 با اجرای طرح تنفس تعطیل شد افزود: این مجریان در بخش حفاظت با ما همکاری می کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران- ساری گفت: 378 هزار و 559 هکتار مرتع در حوزه منابع طبیعی -ساری وجود دارد که بیش از 13 هزار و 300 خانوار از این مراتع معیشت می کنند.

وی با بیان اینکه در سطح کشور 3 و نیم درصد مراتع در اختیار تعلیف دام قرار دارد،ادامه داد: 75 درصد مراتع دارای ارزش زیست محیطی ،25 درصد نیز برای خوراک دام است.

موسوی به توسعه کشت گیاهان دارویی در مراتع اشاره کرد و گفت: لازم است معیشت خانواری که از مراتع ارتزاق می کنند به سمت اینگونه کشت ها هدایت شوند.

وی با بیان اینکه  تا پایان سالجاری  کل عرصه های جنگلی کاداست می شود تصریح کرد: درپایان برنامه ششم مشکل مطالبات مردم در بحث اراضی جنگلی نیز حل می شود.

موسوی اجرای عملیات آبخیزداری را یکی از موارد مهم در مدیریت آب دانست و گفت: اعتبار 18 میلیارد و 300 میلیون تومانی برای بخش آبخیز داری به مازندران تعلق گرفت.

وی با انتقاد از اینکه صنایع سلولزی مازندران نباید وابسته به جنگل های هیرکانی شوند،افزود: با تنفس جنگل و وابستگی صنایع چوب و کاغذ به جنگل های هیرکانی این صنعت را با مشکل مواجه کرد.

در اجرای برنامه صد روزه که استاندار مطرح کردند ،جنگل کاری و زراعت چوب یکی از فعالیت های ویژه منابع طبیعی در مازندران است که تاکنون 430 اصله نهال در شهرستان ها و یک میلیون و 900 اصله نهال از گونه های اکالیپتوس،صنوبر و گونه های جنگلی توزیع شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران- ساری با تاکید بر اینکه از معادن باید در حد معقول بهره برداری شود،گفت: در گذشته ممکن است تخلفاتی صورت گرفته باشد اما در یک سال اخیر منابع طبیعی 2 و نیم هکتار مجوز معدن آنهم با دستور سازمان صادر کرده است.

وی به قاچاق چوب و انتقال به کوره های زغال اشاره کرد و افزود: بیشترین حجم چوب مربوط به هیزم هایی است که از خارج استان وارد مازندران می شود.

موسوی با اعلام اینکه 250 میلیون تومان جریمه برای این بخش صادر شده است ، گفت: بیشترین قاچاق چوب مربوط به ساری بوده است.

موسوی تاکید کرد: ما موظیم وضع پوشش گیاهی را حفظ کنیم و به دنبال گونه هایی باشیم که ریشه دوانی کرده و خاک را محکم کنند .

وی به بحران آب در کشور اشاره و اینکه این بحران فقط در کشور ما وجود ندارد بلکه جهان نیز با این مشکل مواجه است،گفت: یکی از مشکلات عمده در این حوزه تولید گازهای گلخانه ای است که مازندران با تولید 600 میلیون تن گاز گلخانه ای رتبه دهم را در کشور دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران- ساری با اشاره به روزشمار هفته منابع طبیعی ،برگزاری مراسم درختکاری در پارک قائم ساری با حضور مسئولین استانی و شهرستانی را عنوان اولین روز از هفته منابع طبیعی بیان کرد.

موسوی "منابع طبیعی،مردم،احیاء و توسعه جنگل ها و مراتع" را عنوان دومین روز هفته منابع طبیعی اعلام کرد و گفت: مراسم درختکاری با مشارکت سازمان های مردم نهاد استان در منطقه گلیرد شهرستان قائمشهر برگزار می شود.

وی عنوان سومین روز از هفته منابع طبیعی را " منابع طبیعی،مردم،ائمه جمعه و جماعات" بیان کرد و سخنرانی مدیر کل منابع طبیعی در خطبه های نماز جمعه و توزیع نهال رایگان را عنوان برنامه این روز برشمرد.

موسوی برگزاری جشنواره " انسان،هنر،طبیعت" در شهرستان آما و برگزاری مانور یگان حفاظت را شمار برنامه های چهارمین روز هفته منابع طبیعی اعلام کرد.

وی افتتاح پروژه آبخیز داری بند مشبک سرشاخه گیر از محل صندوق توسعه ملی و برگزاری جشنواره " انسان،هنر ،طبیعت" در شهرستان نور و مراسم درختکاری در محل محدوده کارخانه سیمان شهرستان نکا را عناوین برنامه های پنجمین و ششمین روز هفته منابع طبیعی اعلام کرد.

موسوی عنوان هفتمین روز هفته منابع طبیعی را " روز شهدا" بیان کرد و گفت: در این روز مراسم بزرگداشت روز شهدا با اجرای برنامه "به یاد هر شهید یک نهال بکاریم" برگزار می شود.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز