خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

مهارت آموزشی دانش آموزان زمینه ساز توسعه اشتغال پایدار

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۲۴۹

ارائه آموزش های مهارتی بر اساس نیاز سنجی های منطقه ای و گسترش در بین دانش آموزان، گامی برای توسعه اشتغال پایدار و گسترش فرهنگ کارآفرینی است.

به گزارش ایلنا، مهارت و فن اوری همواره یکی از عامل های اصلی رشد و توسعه ی اقتصادی پایدار در کشورهای مختلف به شمار می رود و امروزه با توجه به فرصت هایی که در مدارس فنی و حرفه ای و البته کار و دانش ایجاد شده است؛ این مهم می‌تواند زمینه ساز اشتغال پایدار در جامعه، گسترش فرهنگ کارآفرینی و کاهش بیکاری جوانان در آینده باشد.

افزایش بیکاری و کاهش اشتغال همواره یکی از دغدغه های مهم نیروی کار و جوانان این مملکت از گذشته تاکنون و به خصوص در سال های اخیر بوده است و نیروهای تحصیل کرده بیکاری که به دلیل نداشتن مهارت لازم نمی توانند وارد بازار کار شده و برای خود و خانواده اشتغال مناسب و پایدار ایجاد کنند؛ همواره از نبود اشتغال رنج برده و همه این موارد از مهمترین دغدغه های نسل جوان امروز و خانواده ها است.

دغدغه ای که می تواند با رشد مهارت آموزی، به همه مشکلات پایان داده و فرد با فراگیری مهارت مورد نیاز و علاقه خود تلاش کند.

امروزه جمعیت زیادی از دانش آموختگان مدارس و حتی فارغ التحصیلات دانشگاهی به دلیل نداشتن مهارت لازم نتوانسته اند جذب بازار کار شوند و نبود مهارت لازم برای کسب و کار، حلقه مفقوده بریا اشتغال جوانان بوده است؛ دغدغه ای که آموزش و پرورش با شناخت دقیق آن تلاش دارد تا برای رفع آن اقدام کند.

توجه به آموزش های مهارتی بر اساس سند توسعه به یکی از دغدغه های مهم در آموزش و پرورش و به تبع ان در سازمان فنی و حرفه ای تبدیل شده است و یکی از ارکان مهم این سند، آموزش مستمر مهارت و آموزش مهارتی است که در برنامه ششم توسعه نیز در اولویت قرار گرفته است.

آنچنان که از سوی کارشناسان اعلام شده است: " آموزش های مهارت محور میتوانند همزمان با ارائه دانش خاص مربوط به شغل، کارایی و توانایی فرد انجام آن حرفه و چگونگی تحلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی متناسب با کسب و کار را ارتقا دهد."

یکی از ضروریات امروز جامعه با توجه به بحث اشتغال و اقتصاد مقاومتی توسعه آموزش‌های مهارتی است و وزارت آموزش و پرورش یکی از بزرگترین دستگاه‌های آموزش مهارتی کشور شده است و در این بخش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش اوایل امسال در این مورد در گفت و گویی اظهار کرده بود: " با توجه به تغییر ساختار آموزشی و استقرار نظام 6.3.3 تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه فنی‌‌وحرفه‌ای منعقد کردیم که چند محور دارد و نخستین محور تنظیم برنامه درسی 5ساله است تا دانش‌آموزانی که وارد هنرستان‌ها می‌شوند به‌شکل پیوسته تا مقطع کاردانی ادامه تحصیل بدهند یعنی سه سال در آموزش و پرورش و دو سال در دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین ورود آنها به این دانشگاه بدون کنکور است و پس از اخذ مدرک کاردانی به‌عنوان تکنسین وارد بازار کار می‌شوند."

علی زرافشان افزود: " دانش‌‌آموزانی که تمایل دارند به‌صورت تکنسین وارد بازار کار شوند می‌توانند از طریق دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه تحصیل بدهند و برای دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای این امکان فراهم است البته اگر دانش‌آموزان شاخه کاردانش تمایل به ورود به دانشگاه داشته باشند این امکان برای آنها نیز وجود دارد اما باید حدنصاب لازم در نمرات را کسب کنند البته دوسوم ظرفیت مخصوص دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای است. "

برهمین اساس با اجرایی شدن نظام 6.3.3 در کشور؛ استان مازندران هم به صف افزایش رشته ها و کلاس ها در فنی و حرفه ای و کار و دانش پرداخت و امسال با استقرار کامل نظام جدید آموزشی 6.3.3 ، مقطع پیش دانشگاهی حذف و به جای آن پایه ابتدایی 6 ساله ، متوسطه اول 3 ساله و متوسطه دوم نیز با استقرار پایه دوازدهم 3 ساله شد.

علاوه بر این در سطح هنرستان فنی و حرفه ای و کار دانش که در گذشته فاقد پایه پیش دانشگاهی بود هم پایه دوازدهم مستقر شد و به سه سال متوسطه تبدیل شده است.

هدف از تاسیس دو سیستم آموزشی «کار دانش» و «فنی و حرفه ای» تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار است.

براساس اطلاعات اعلام شده، استان مازندران سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد که بر اساس آمار آموزش و پرورش استان حدود 530 هزار دانش آموز از مقطع پیش دبستانی تا پایه دوازدهم متوسطه دوم در مدارس این استان تحصیل می کنند.

سال تحصیلی 98-97نخستین سال اجرای کامل نظام آموزشی جدید با فرمول 6-3-3 است که هم در مقطع نظری و هم فنی و حرفه ای و کار و دانش ، به صورت سه ساله برگزار می شود

در نظام جدید مقطع پیش دانشگاهی حذف و به جای آن پایه ابتدایی 6 ساله ، متوسطه اول 3 ساله و متوسطه دوم هم با استقرار پایه دوازدهم برای نخستین بار سه ساله شد.

در سطح هنرستان فنی و حرفه ای و کار دانش هم پایه دوازدهم مستقر و تحصیل در این مدارس هم سه ساله شده است.

مرکز ثقل کارآفرینی، مدارس است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران در این رابطه با بیان اینکه کارآفرینی و ایجاد مهارت از تاکیدات رهبری است؛ یادآور شد: مرکز ثقل کارآفرینی مدارس است و باید آموزش و مهارت آموزی را از مدارس آغاز کنیم و برای اشتغال جوانان و آینده سازان مملکت تلاش کنیم.

اسفندیار نظری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا افزود: سالانه بین یک تا یک و نیم میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور داریم که از این تعداد 50 درصد تخصص مرتبط با بازار کار ندارند و همچنین 80 درصد مشاغل ما نیازمند آموزش مهارت است که اگر این مهارت ها از مدارس آغاز شود، اثر فراوانی در اینده اشتغال جامعه خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه در حالی که 50 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی کسب و کاری متناسب با تحصیلات خود ندارد؛ در نقطه مقابل آن 80 درصد فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای کسب و کاری متناسب با رشته مهارتی خود دارند و با اتمام دوره ها و تحصیلات خود جذب بازار کار، کسب و کار شخصی، شبکه ها و مراکز کارآفرینی شده اند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: اگر قرار است در فرهنگ کار اصلاحاتی انجام شود و شاهد توسعه کسب و کار و اشتغال در جامعه باشیم باید کارآفرینی شود و مرکز ثقل کارآفرینی، مدارس است که رشته های متناسب با بازار کار در مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش باید توسعه یابد.

نظری افزود: باید فکر اشتباهی که ضعیف ترین دانش آموزان در مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش هستند را از جامعه برداریم و با تولید نیروی کار ماهر و ایجاد اشتغال مناسب برای فرزندان این مرز و بوم، این افکار را از جامعه دور کنیم.

وی بیان داشت: ما در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش به دنبال تولید نیروی کار ماهر هستیم تا وارد بازار کار شده و برای خود اشتغال ایجاد کند و قطعا" با آموزش های مستمر در این بخش و برنامه ریزی مناسبی که در این بخش انجام شده است؛ به این مهم دست خواهیم بافت.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران، توسعه مدارس کارآفرینی، کیفیت بخشی و توانمندسازی در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش را شعار سال جدید تحصیلی اعلام کرد؛ تا مهارت آموزی را توسعه یابد که در این بخش برای توسعه این مدارس و کیفیت بخشی نیازمند حضور خیران و افزایش مشارکت های مردمی برای تجهیز و تکمیل مدارس مهارتی و کارآفرینی در استان هستیم.

توسعه آموزش های " ایران مهارت" در مدارس مازندران

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با اشاره به توانمندی هایی که بعد از گذشت چهار دهه نصیب حال این سازمان شده است؛ گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بعد از چهار دهه ترویج مهارت‌آموزی، امروز در هدایت آموزش‌ها به سمت جامعه هدف دانش‌آموزی و دانشجویی برای اشتغال پایدار و ارتقا و توسعه اقتصادی کشور نقشی مهمی بر عهده دارد که با قوت در این راستا وارد عمل شده است.

سید حسین درویشی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا وجود فارغ‌التحصیلان بدون مهارت از دانشگاه‌ها را از تهدیدها و نگرانی های مهم جامعه امروز عنوان و اظهار کرد: برای رفع این نگرانی ها تفاهم نامه هایی با دانشگاهها برای توسعه مهارت آموزی منعقد شده است و کارهای مهم و موثری انجام شده است.

وی افزود: در این بین توجه به مهارت آموزی در بین دانش آموزان از دغدغه های جدی ما در طول سال های مختلف بود تا مهارت را در مدارس نهادینه کنیم و فرزندان ما از کودکی با مهارت آموزی و حرفه و کار آشنا شوند که در این راستا در سال جدید تحصیلی طرح ملی " ایران مهارت" در مدارس مازندران اجرایی شد.

درویشی گفت: توسعه آموزش های " ایران مهارت" در مدارس مازندران، گامی برای توسعه مهارت آموزی در بین دانش آموزان است که آینده روشنی را برای اشتغال و توسعه اقتصادی پیش روی ما گذاشته و برای ما ترسیم می کند.

وی آگاهی‌بخشی، همسو کردن آموزش‌های علمی و عملی، جهت‌یابی شغلی دانش آموزان، افزایش اطمینان خاطر والدین دانش آموزان، علاقه‌مند نمودن دانش‌آموزان به حرف و فنون کاربردی راهبردی، معرفی مشاغل نو، خوشبین بودن به آینده شغلی برای دانش آموزان و در نهایت کمک به افزایش بهره‌وری آموزشی و رسیدن به جایگاه آموزشی و درآمدی دانش‌آموزان را از اهم اهداف طرح ملی ایران مهارت اعلام کرد.

گفتمان مهارت آموزی باید در جامعه توسعه یابد

مدیر آموزش و پرورش بهشهر هم به عنوان کارشناس حوزه تعلیم و تربیت با اعلام اینکه گفتمان مهارت آموزی باید در جامعه توسعه یابد؛ افزود: سوق دادن دانش آموزان به رشته های مهارتی از جمله برنامه ها و مهارت هایی است که باید در آموزش و پرورش نهادینه شود و تربیت نیروی کار ماهر از مدارس در دستور کار قرار گیرد.

صادق علی‌بیکی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا افزود: امروز تنها متکی بودن به آموزش های سنتی و تئوری نمی تواند گره گشای خیل عظیم فارغ التحصیلان از مدارس و دانشگاهها باشد و افراد باید به سمت مهارت آموزی و حرفه آموزی سوق داده شوند و این مهارت آموزی به صورت پایه ای باید از مدارس آغاز شود.

وی افزود: برای ایجاد تحول باید از اموزش های سنتی گذشته خارج و به سمت آموزش های جدید متناسب با نیاز روز حرکت کرد و با توسعه رشته های مورد نیاز جامعه، شهر و منطقه برای آنیده آینده سازان این مملکت تلاش و فرهنگ ایجاد کار و مهارت آموزی را در مدارس نهادینه کرد.

حرفه آموزی در مدارس، گامی برای توسعه اقتصاد کشور

یکی از استادکاران خدماتی فعال در استان مازندران هم با اعلام اینکه مهارت اموزی را باید از مدارس در جامعه نهادینه کرد؛ گفت: استفاده از ظرفیت مدارس و مهارت آموزی در سطح مدارس، گامی برای توسعه کسب و کار در جامعه و توسعه اقتصاد کشور است.

این استادکار مازندرانی که از فرزندان دهه شصت انقلاب است؛ همان نسلی که با جنگ به دنیا امدند و رشد کردند و طعم نداری را به قول خودشان چشیده اند و شاید امروز تعداد زیادی از نداشتن حرفه و شغل و کار گلایه دارند؛ با اعلام اینکه جرقه های اولیه ایجاد کسب و کار فعلی از همان دوران کودکی و نوجوانی در من شکل گرفت؛ به خبرنگار ایلنا گفت: بچه بازیگوش و تنبلی نبودم اما برای ادامه تحصیل به فنی و حرفه ای و هنرستان رفتم.

وی می گوید: علاقمندی خودم را می دانستم و حرفه مورد علاقه خود را انتخاب کردم و با پشتکاری که از خود نشان دادم امروز کارگاهی نسبتا" مناسب دارم و هزینه خانواده خود و مادرم با من است و افتخار می کنم که با انتخاب درست و حرفه آموزی در رشته مورد علاقه خود مهارتی را آموختم که علاوه بر اشتغال خود و تامین هزینه های دو خانواده، می توانم کمک کار تعدادی از خانواده های نیازمند هم باشم.

کمبود فضای اموزشی و کاهش کیفیت آموزشی

یکی از دبیران فنی و حرفه ای استان مازندران با اشاره به اینکه باید رشته های جدید در مراکز فنی و حرفه ای و مدارس شکل بگیرد؛ یادآور شد: رشته های فعلی جوابگوی نیاز جامعه نیست.

وی با اشاره به کمبود فضای اموزشی و کاهش کیفیت اموزشی گفت: در رشته هایی همچون کار و دانش و فنی و حرفه ای همچنان که از نام شان مشخص است؛ حرفه آموزی و کار است و دانش آموزان در مدارس نیاز به فعالیت و جنب و جوش دارند ، اما نبود فضای مناسب آموزشی و کمبود فضا در برخی از موارد در کیفیت خروجی آموزش اثرگذار بوده و آن را کاهش می دهد که باید در این بخش کارهای مثمر ثمرتری انجام شود.

این فرهنگی شاغل در مدارس فنی و حرفه ای بدون اعلام نام خود با بیان اینکه مدارس مازندران دارای ظرفیت فراوان برای گسترش رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش است؛ بیان داشت: اگر بنا بر تربیت نیروی انسانی ماهر و گسترش فرهنگ کارآفرینی است؛ باید رشته های متناسب با نیاز روز جامعه جایگزین رشته های قدیمی شده و کارگاهها تجهیز شود.

وی با اعلام اینکه تکنولوژی در عصر حاضر با سرعت در حال توسعه است و برای رسیدن به سرعت تکنولوژی و حرکت در این مسیر ناگزیر به تربیت نیروی انسانی ماهر متناسب با نیاز روز هستیم و باید برای تربیت نیروی انسانی کارآمد و دارای مهارت تلاش کنیم.

این مربی فنی و حرفه ای افزود: زیر پوشش قرار دادن دانش آموزان کشور در شاخه کار دانش و فنی و حرفه ای در رونق کسب و کار و اقتصاد کشور بسیار موثر است و باید مدارس ما مدارسی مهارتی و دانش آموزان ما افرادی مبتکر، خلاق و صاحب ایده و فکر باشند و تحصیل دانش آموزان در مدارس کار دانش و فنی و حرفه ای می تواند چشم انداز روشنی از این مهم را ترسیم کند و راهگشای توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال بعنوان مهمترین نیاز جامعه باشد.

وی گفت: ارائه آموزش های فنی و حرفه ای باید خروجی مناسبی برای حرفه آموزی جوانان باشد و در این بخش باید با استفاده از توان نیروی انسانی ماهر و مجرب برای آموزش دانش آموزان و دانش آموختگان اقدام و به دور از برخی رانت بازی ها و جلوگیری از بهره مندی از مربیان کم توان برای توسعه مهارت آموزی در بین دانش اموزان به عنوان آینده سازان مملکت تلاش کرد.

امروزه با گسترش فن آوری، صنعت و تکنولوژی، مراکز تولیدی، صنعتی و خدماتی، نیاز به نیروی انسانی متخصص از نیازهای مهم جامعه است به همین دلیل توجه به آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان عامل مهم تربیت نیروی ماهر کار و متخصص، مورد توجه ویژه قرار دارند و توجه به مارت آموزی در شاخه فنی و حرفه ای مدارس از اهداف مهم آموزش و پرورش است که به اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی و رشد مهارت آموزی در جامعه کمک می کند و اجرایی شدن کامل این مهارت ها نیازمند همکاری و همگامی دانش آموزان و خانواده ها و البته همراهی و حضور خیران و افزایش مشارکت های مردمی برای کیفیت بخشی، تجهیز و تکمیل مدارس مهارتی و کارآفرینی است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز