خبرگزاری کار ایران

در گفتگوی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با ایلنا مطرح شد:

برخورداری1000 دانشجوی مازندرانی از آموزش های فنی و حرفه ای/ایجاد کارخانه نوآوری اکوسیستم استارتاپی در مازندران/نیازآفرینی، مهمترین نیاز جامعه

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۷۵۰

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران گفت: یکهزار دانشجوی مازندرانی از آموزش های فنی و حرفه ای در سال جدید بهره مند شدند.

سید حسین درویشی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا افزود: در سال جاری 30 دانشگاه استان مازندران با فنی و حرفه ای برای آموزش های مهارتی تفاهم نامه منعقد کردند.

وی اظهار کرد: امروزه جوانان، خانواده ها و مسئولان به سمت فن آوری و مهارت آموزی حرکت کردند و مسئولان به این نتیجه رسیدند که راه برون رفت از مشکلات، مهارتهای فنی و حرفه ای است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با اعلام اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهها هم به این نتیجه رسیدند که مدرک و تحصیلات دانشگاهی به تنهایی نمی توان ریشه اشتغال باشد و باید به مهارت رجوع کرد.

درویشی گفت: رسانه ای شدن مهارت آموزی، اطلاعات بالایی را در اختیار این افراد جامعه قرار داد و امروز کارگاههای ما انباشته از کارآموزان است و تنها تعدادی از واحدهای خدماتی بخش خصوصی غیر فعال هستند که باید با رفع مشکلات و تغییر یا ازدیاد رشته ها برای فعال سازی اقدام شود.

وی با بیان اینکه تغییر نگرش در مسیر مهارت آموزی مثمرثمر بوده است؛ اظهار کرد: با حداقل بضاعت مسیر آموزش به سمتی می رود که رضایت خاطر فراهم شود تا بیت المال در مسیری پیش نرود که به کار نیاید.

این مسئول با اشاره به شکل گیری شورای مهارت یادآور شد: این شورا در صفر تا صد آموزش، اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رسیدن به اشتغال مداخله می کند و دارای اختیارات و وظایف مشخصی است که با ابلاغ استاندار به زودی این شورا برگزار می شود.

مغفول ماندن ایجاد اشتغال و درآمد برای افراد صاحب مدال مهارتی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران در ادامه سخنان خود از مغفول ماندن ایجاد اشتغال و درآمد برای افراد صاحب مدال مهارتی خبر داد و بیان داشت: این افراد دارای مهارت های لازم هستند اما اشتغال و درآمد مناسب ندارند که باید چاره اندیشی شود.

درویشی اضافه کرد: سازمان برای صاحبان مدال مهارتی در نگاه اول تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته است که در مازندران هم تعدادی به بانک ها معرفی و در حال پیگیری دریافت تسهیلات هستند.

وی افزود: برخورداری از استارتاپ ها و معرفی به شرکت های دانش بنیان از دیگر برنامه های فنی و حرفه ای برای حمایت از صاحبان دارای مدال مهارتی است که یا در این شرکت ها مشغول فعالیت می شوند و یا اینکه خود اقدام به تشکیل شرکت دانش بنیان می کنند و به نوعی با دریافت ایده و تبدیل به محصول، صاحب درآمد و اشتغال خواهند شد.

این مسئول گفت: دانش آموزان و استعدادیابی این افراد برای فنی و حرفه ای و حضور در مسابقات ملی مهارت مهم است تا مهارت آموزی شود.

ایجاد کارخانه نوآوری اکوسیستم استارتاپی در مازندران

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران همچنین از ایجاد کارخانه نوآوری اکوسیستم استارتاپی در این استان خبر داد و یادآور شد: برای ایجاد این شرکت تفاهم نامه ای با شرکت دانش بنیان منعقد شد تا وظایف گروهها و تشکل ها در یکجا متمرکز و ایده ها تبدیل به محصول و عرضه به جامعه کند.

درویشی گفت: اکنون مردم بدرستی سازمان فنی و حرفه ای را نمیشناسند و باید با تبلیغات و اپلیکیشن های مختلف مهارت های سازمان به مردم شناسانده شود.

وی اظهار کرد: باید مهارت های فنی و حرفه ای به جامعه دانشگاهیان، جوانان، فارغ التحصیلان و روستاییان به درستی شناسانده شود و برای شناساندن این سازمان تلاش شود.

نیازآفرینی، مهمترین نیاز جامعه

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با اعلام اینکه نیازآفرینی، مهمترین نیاز جامعه است؛ بیان داشت: باید مسیر کار و آموزش به مسیری برود که نیاز استان برای پنج سال آینده برطرف شود.

درویشی گفت: در بخش نانو و فن آوری جدید باید پیگیری لازم انجام شود و نیازهای اساسی استخراج شود.

وی اضافه کرد: رویکرد ما این است که با استفاده از تمام داده ها، اطلاعات و مطالعات میدانی، برنامه ای براساس اخرین نیاز روز تدوین و آموزش ها مبتنی بر نیاز شود تا نیاز حقیقی افراد برطرف شود.

این مسئول افزود: طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی را در دست تدوین داریم که به مرحله پایانی رسید و دو سند مهارتی داریم که آموزش بانوان در استان و توسعه بخش خصوصی از این موارد است.

 55 درصد تعهدات آموزشی مهارتی مازندران در بخش خصوصی است

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با بیان اینکه بیش از 55 درصد تعهدات آموزشی مهارتی مازندران در بخش خصوصی است؛ بیان داشت: علاوه بر این آموزش های لازن انجام و از موازی کاری بخش خصوصی با دولتی ممانعت می شود.

درویشی گفت: در 9 ماهه امسال تقریباً 6میلیون و 266 هزار و 400 ساعت آموزش در بخش دولتی فنی و حرفه ای انجام شد.

وی افزود: این آموزش ها در بخش روستایی، سکونتگاههای غیر دائمی، دانشگاهها، پادگان و زندان ها ارائه شد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با اشاره به اینکه در سال جاری 567 دوره آموزشی جدید براساس فن آوری نوین در مازندران ایجاد شد؛ افزود: با توجه به نیازسنجی و اقبال عمومی صنایع و صنوف، پذیرش نیروی کار ماهر این رشته ها در استان راه اندازی شد.

درویشی گفت: مهارت آموزی در محیط کار واقعی تحت عنوان استاد و شاگردی گذشته در استان انجام و از تمام ظرفیت های استانی و شهرستانی استفاده شد.

وی بیان داشت: با تلاش های انجام شده 3 هزار و 480 نفر دوره آموزش در بخش مهارت آموزی در محیط کار در 22شهرستان استان اجرایی شد.

این مسئول ادامه داد: آموزش دکل بندان هم کار بزرگی و مهمی در شهرستان گلوگاه است که با وجود بیش از 3هزار دکل بند در این شهرستان ارائه آموزش از نیازهای مهم برای کاهش تلفات جانی و جسمی بود.

درویشی افزود: تولید کسب و کار در سه رشته گردشگری، فن آوری اطلاعات و کشاورزی از جمله تعهدات مهم است که در بخش کشاورزی تلاش داریم بعنوان نمونه در پرورش زنبور عسل به جای تولید عسل به فرآوری عسل و ژل، موم و زهر توجه شود.

وی بیان داشت: حوزه مدیریت کسب و کار و کارآفرینی هم از حوزه های مهم است که می توان ذائقه مخاطب را برای کسب مهارت های فنی و حرفه ای تقویت و نگاه را بازتر کرد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت: فن آوری هویت ساز، فن آوری نرم، فن آوری نانو، زیستی، سلامت، مدیریت آب شوری و خشکی و فن آوری راهبردی از جمله فن آوری نوین وجدید است که در سال جاری در 7 حوزه بیش از 60 دوره آموزشی اجرا شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز