خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری اعلام کرد:

ردیابی مگس میوه در 4300 هکتار از باغهای ساری

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۹۷۷

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از ردیابی مگس میوه در 4300 هکتار از باغهای ساری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،رضا پورفلاح با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات مهم و خطرناک باغ است، اظهار کرد: این آفت چندنسلی و در شرایط مساعد می‌تواند در تمام طول سال زاد و ولد کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری درباره چگونگی خسارت مگس میوه مدیترانه‌ای، گفت: مگس ماده در پوست میوه تخم‌ریزی می کند و لارو از گوشت میوه تغذیه می‌کند که در اثر لارو لهیدگی و تغییر رنگ در میوه مشاهده می‌شود.

وی تغییر رنگ در محل تخم‌ریزی مگس بر روی میوه، پوسیدگی میوه در اثر تغذیه لارو آفت و ریزش شدید از دیگر علائم خسارت این آفت برشمرد.

پورفلاح درباره کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای بیان کرد: نصب تله‌های جلب‌کننده یا تله‌های زرد چسبنده در باغات آلوده، جمع‌آوری و معدوم کردن میوه‌های آفت‌زده و مشکوک با غرقاب کردن در ظروف بشکه‌ای حاوی آب و مشتقات نفتی، مدفون کردن میوه‌ها در عمق 50 سانتی‌متری خاک، سوزاندن میوه‌های آفت زده، محلول‌پاشی تنه و سرشاخه‌های اصلی درخت به‌ویژه قسمت‌های آفتاب‌گیر درخت با پروتئین هیدرولیزات 2 تا 3 درصد به همراه سم مالاتیون به میزان 2 در یک هزار از راهکارهای کنترل این آفت است.

این مسؤول با اشاره به اهمیت برداشت تمامی میوه‌های نارنگی، پرتقال، لیمو، نارنج، خرمالو و ازگیل قبل از فصل زمستان از سطح باغات، خاطر نشان کرد: باغداران از نقل و انتقال میوه‌های آفت‌زده جلوگیری و نسبت به انجام مبارزه زراعی در فصل سرما و پابیل کردن سایه‌انداز درختان برای از بین بردن شفیره‌های آفت اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در هوای سرد جمعیت این آفت تحت کنترل است و خسارت به حداقل رسید، گفت: مبارزه و اجرای عملیات طعمه مسموم پاشی علیه این آفت در  637 هکتار با مصرف یک هزار لیتر پروتئین هیدرولیزات انجام و یک هزار و 100 عددکارت زرد، 330 تله مکفیل و 136 لیتر سراتراپ، 510 عدد فرمون و 700 قرص سراتنیکس نیز بین باغداران ساروی توزیع شد.

پورفلاح اظهار کرد: امسال 53 کلاس آموشی و ترویجی مبارزه با مگس میوه مدیترانه ای با یک هزار و 500 فراگیر تشکیل و برای دو هزار و 300 نفر نیز آموزش انفرادی ارائه شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری به وجود 6 ایستگاه ردیابی این آفت در این شهرستان اشاره کرد و افزود: ابتدای سال تاکنون، ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در چهار هزار و 320 هکتار از باغهای مرکبات و سیاه ریشه این شهرستان انجام و با نصب 22 تله فرمونی حدود 26 هزار و 278 مگس میوه و 17 تله جلب کننده سراتراپرپ، 16 هزار و 909 مگس میوه شکار شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز