خبرگزاری کار ایران

معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران:

لزوم کیفی سازی تشکل های مردم نهاد / سمن ها بازوی توانمند دولت در ارتقای سلامت جامعه

asdasd
کد خبر : ۶۵۱۴۸۵

معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران با تاکید بر اینکه سمن ها بازوی توانمند دولت در ارتقای سلامت جامعه هستند بر لزوم کیفی سازی تشکل های مردم نهاد تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از ساری،احمد حسین زادگان در اجلاس روسا،معاونین اجتماعی و مدیران شبکه های بهداشت و درمان کلان منطقه یک کشور که  امروز در ساری برگزار شد با مهم برشمردن اجتماعی کردن سلامت جامعه و نقش تشکل های مردم نهاد و سمن ها در تحقق این هدف اظهار داشت: سمن ها و موسسات خیریه با اجرای برنامه عملیاتی در کاهش آسیب های اجتماعی نقش موثری دارند.

وی ضمن بیان اینکه با توجه به اهمیت حوزه سلامت، امسال سال سلامت و نشاط اجتماعی نامگذاری شده است، افزود:  یکی از شاخص های ارزیابی فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی فعالیت در حوزه سلامت جامعه است و اینکه چه میزان در حوزه های اجتماعی ورود پیدا کردند.

معاون سیاسی،  امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران گفت: بر اساس آمار و ارقامی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه سلامت به استانداری مازندران اعلام شد ؛ برآن شدیم  برای ارتقای سلامت جامعه با تبیین برنامه های هدفمند اثر گذار باشیم.

وی با بیان اینکه در راستای ارتقای سلامت جامعه اولویت به ورزش همگانی ، ورزش بانوان و کارکنان با هدف دستیابی به شاخصه های سلامت  در دستور کار قرار گرفت افزود: همچنین اجتماعی کردن سلامت به عنوان یکی از رویکردهای مهم وزارت بهداشت در اولویت برنامه های همه دستگاه های اجرایی قرار گرفت.

حسین زادگان ادامه داد: ما در ایجاد ساختارها ، تشکلات و نوشتن قانون مشکلی نداریم ؛ مشکل از آنجایی شکل می گیرد که بخواهیم آنها را عملیاتی کنیم ، این موضوع را جدی نگرفته و در این حوزه به خوبی ورود پیدا نمی کنیم.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی سه یا چهار رویکرد داشتیم و تقریبا جزء تبعات انقلاب بود  خاطرم است که مردم با همکاری هم در برداشت محصولات کشاورزان کمک می کردند  و این امر زمینه تشکیل جهاد سازندگی شد.

حسین زادگان ادامه داد: در حوزه امنیتی نیز پایگاه های مقاومت بسیج بوجود آمدند و تقریبا امنیت را اجتماعی کردیم این رویکرد در بهبوهه دهه اول ،در سالهای  ۶۱ تا ۶۳ این وجود داشته اما هیچکدام از آنها نظام مند و سازمان یافته نبود.

وی افزود: در مقطعی نیز برخی ار کارها را به دولت واگذار کردیم و در اوج اختلافات جریان چپ و راست بحث خصوصی سازی مطرح شد با این هدف که بخش خصوصی می تواند نقش آفرین بوده و نباید کارها به دولت واگذار شود.

حسین زادگان گفت: پس از دولت اصلاحات و سازندگی به سمت توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ورود پیدا کردیم و با چنین رویکردی نتوانستیم انچه که مد نظر دولت ها بوده  اجرایی و عملیاتی کنیم این در حالی است اکنون در دهه چهارم به سمتی حرکت می کنیم که اگر قرار است مشکلی را حل کنیم بایستی از ظرفیت همه مردم استفاده کنیم.

وی به ظرفیت بانوان در حوزه های مختلف جامعه اشاره و اینکه 50 درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند ،بیان کرد: اگر چه هنوز برخی به این باور نرسیده اند که زنان نیز می توانند در این حوزه به خوبی عمل کنند اما ما از این ظرفیت به خوبی بهره گیری می کنیم.

حسین زادگان ضمن اشاره به نقش تشکل های مردم نهاد و با تاکید بر اینکه یکی از اولویت های ما ارتقای کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد است، تصریح کرد: در گذشته اولویت خیرین ساخت مسجد و حسینیه بود ولی امروزه خیران در حوزه سلامت به عنوان اولویت های مهم جامعه ورود پیدا کردند.

معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران افزود: برای ارتقای کیفی و کمی سازمان های مردم نهاد باید آموزش در اولویت های اصلی قرار گیرد ؛ موانع قانونی برای مجوز سمن ها کاهش و از تجربیات کشورهای توسعه یافته استفاده کنیم.

حسین زادگان با اشاره به اینکه در کشور سوئد دانش آموزان با انواع سمن ها آشنا می شوند، گفت: با توجه وزارت کشور این کار در استان مازندران نیز آغاز شده است و برای انجام این هدف معاونت تشکل غیر دولتی در استانداری مازندران تشکیل شده است.

حسین زادگان با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت آموزش و پرورش، دانشگاه ها و حوزه علمیه در اجتماعی شدن سلامت استفاده کنیم،  گفت:  امروزه گروهای مرجع در کشور تغییر کرده و نقش فضای مجازی، هنرمندان و رسانه ها نسبت به گذشته بیشتر شده است.

وی  با تاکید بر اینکه باید بپذیریم که جانشینی مراجع قدرت در کشوراتفاق افتاده است، گفت: امروزه دولت از لحاظ مالی و نیروی انسانی نمی تواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد بنابراین بهره گیری از ظرفیت سمن ها در جامعه ضروری است.

حسین زادگان با بیان اینکه  در جاهایی نیز اعتماد میان مردم و حاکمیت دچار تردیدشده ؛ سمن ها می توانند این خلا و ضعف را کاهش دهند .

وی افزود:  برای تحقق  ارتقای سلامت جامعه و مردمی کردن آن بایستی عزم ملی و کشوری در این حوزه به وجود آید و بستر لازم  برای تشکیل سمن ها در حوزه سلامت فراهم شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز