خبرگزاری کار ایران

ظرفیت گردشگری روستایی در همین حوالی؛

از گردش در دل طبیعت تا پرواز بر فراز آسمان ها / روح زندگی در کالبد خانه های روستایی

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۶۰۰

برگزاری آداب و آیین‌های سنتی و بومی در بخش‌های مختلف از روستاها که با گذشت سال‌های متوالی همچنان در حال انجام است و صنایع دستی و تولیدات بومی و روستایی در هر منطقه بستری مناسب برای معرفی این آیین ها و همچنین از دیگر راههای مناسب جهت کسب درآمد برای روستاها و روستاییان ما به شمارمی‌آید.

به گزارش ایلنا از ساری،گردشگری روستایی ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری کشور و همچنین فرصت خوبی برای توسعه تولید و ایجاد اشتغال پایدار است ؛ با توجه به برخورداری جاذبه‌های مختلف موجود درمناطق روستایی همچون جاذبه‌های جغرافیایی و طبیعی، بومی، تاریخی و فرهنگی علاوه بر جلب گردشگر می‌توان زمینه ای برای رونق اقتصادی و بهبود کیفیت معیشت روستاییان نیز باشد.

برگزاری آداب و آیین‌های سنتی و بومی در بخش‌های مختلف از روستاها که با گذشت سال‌های متوالی همچنان در حال انجام است و صنایع دستی و تولیدات بومی و روستایی در هر منطقه بستری مناسب برای معرفی این آیین ها و همچنین از دیگر راههای مناسب جهت کسب درآمد برای روستاها و روستاییان ما به شمارمی‌آید.

اما اگر نگاهی به پتانسیل‌های روستاها بیندازیم خواهیم دید که می‌توان بدون صرف هزینه‌های کلان و سختی‌ها زیاد هم به اشتغال پایدار در روستاها رسید. گردشگری و جذب توریست که سال‌ها است به عنوان درمان اقتصاد بیمار و وابسته به نفت ما مطرح می‌شود در این بخش نیز می‌تواند اثرگذار باشد.همچنین اقامتگاه‌های روستایی، صنایع دستی، غذای محلی و … می‌تواند مواردی جذاب برای گردشگر و منبع درآمدی خوب برای روستاییان باشد.

 این روزها ؛ در فصل تابستان که مردم برای سفر بویژه به نقاط شمالی کشور که از ظرفیت جنگل و دریا برخوردار است استقبال خوبی نشان می‌دهند ؛ معرفی اماکن و ظرفیت‌های گردشگری و همچنین توجه ویژه به روستاهایی را که دارای ظرفیت ؛ پتانسیل و قابلیت‌های خاص و بالقوه‌ای برای سرمایه‌گذاری و جلب سرمایه‌گذار اعم از داخلی و خارجی هستند از دیگر روش مناسب و مفید جهت توسعه صنعت گردشگری و توسعه سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگی و روستایی است.

دراستان ما نیز ، مدت زیادی است ، ضرورت پرداختن به موضوع روستا و توسعه آن از سوی دولت احساس شده و در غالب موارد، بصورت محور سیاست‌های توسعه تلقی شده است.اگر چه در چنین شرایطی با مسائل و چالش‌های فراوانی روبروست که در کنار مشکلات زیست – محیطی ، توجه به نوعی توسعه به نام « توسعه پایدارروستایی» را بر می‌انگیزد.

*** گردشگری روستایی و ایجاد اشتغال و درآمد

استان مازندران نیزبا برخورداری از مواهب الهی نظیر کوه ، جنگل و دریا از جمله مناطقی است که مورد توجه بسیاری از مسافران از اقصی نقاط کشور است و این مواهب می‌تواند انگیزه جذب گردشگر و توریسم را به این استان به خوبی فراهم کند.در این باره می‌توان به گردشگری روستایی یکی از زمینه های نسبتا موثر در توسعه روستایی عنوان کرد که می‌تواند فرصت‌ها و امکاناتی را به ویژه برای اشتغال و درآمد روستایی فراهم سازد و نقش موثری در احیا و نوسازی نواحی روستایی ایفا کند.

این روزها مازندران میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است حضوراین گردشگران موجب شده تا علاقمندان به گردشگری دلگرم شوند و بیشتر از قبل در این بخش سرمایه‌گذاری کنند؛ بوم گردی همان زیر ساخت های گردشگری است که مورد استقبال سرمایه گذاران و علاقمندان قرار گرفته است.

یکی از شهرستان‌هایی که علاقمندان زیادی به گردشگری دارد، شهرستان ساری است ؛ شهر ساری اکنون اقامتگاه‌های بوم گردی در آن وجود دارد اقامتگاهایی که تعریف دیگری از گردشگری را به مسافران ارائه می‌کند.مراکزی که توانستد خودشان را در دل گردشگران خارجی هم باز کنند ؛ هدف از ساخت و توسعه بوم گردی دستیابی به توسعه پایدار در جوامع محلی است.

این شهرستان با برخورداری ازروستاهای مختلف مقصدی برای گردشگران و مسافران است ، برگزاری آیین های سنتی از قبیل عید مردگان، جشن نشا، جشن خرمن ، تور گردشگری، جنگل نوردی و پاراگلایدر از جمله ظرفیت‌هایی است که علاوه بر پاسداشت آیین نیاکان می‌تواند فضای ورود گردشگران را به این مراسم‌ها فراهم کند.از اینرو گفتگویی با بخشدار بخش کلیجانرستاق ساری صورت گرفت که در ذیل به آن اشاره می‌کنیم.

*** گردشگری روستایی و توسعه پایدار

مرتضی بابایی بخشدار بخش کلیجانرستاق به بیان نقش و اهمیت گردشگری روستایی در رونق اقتصادی پرداخت و گفت: اعتقادم بر این است ایجاد درآمد برای مردم منطقه و یکی از راههای برون رفت از شرایط موجود توجه به بخش گردشگری است.ضمن اینکه بسیاری از روستاهای این بخش با توجه به نزدیکی به شهر همچنان غنائم فرهنگی خود را حفظ کردند و در مناسبت‌های مختلف از آن بهره گیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه  آیین ها، آداب و رسوم هر ملت، سازنده عناصر فرهنگی جامعه محسوب می‎شوند. تنوع، تفاوت‌ها و کثرت آیین‌ها و آداب و رسوم از دلایل غنای فرهنگی یک جامعه عنوان وبیان کرد: اکنون برخی از این آیین‌ها نظیر جشن خرمن، جشن نشا، و عید مردگان در روستاهای این بخش در فصول مختلف اجرا می‌شود که بازمانده آداب و رسوم پیشینیان است.

بخشدار بخش کلیجانرستاق گفت: برگزاری چنین آیین‌ها یی همراه بازی‌های بومی و محلی و عرضه صنایع دستی روستایی می‌تواند ضمن معرفی آداب و سنت‌های بومی توسعه گردشگری و رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد.

*** گردش در دل طبیعت سبزدر قالب «کلیجان گردی»

 

وی به راه اندازی تور «کلیجان گردی» در بخش کلیجانرستاق با مشاوره کارشناسان گردشگری اشاره کرد و گفت: این سفر یکروزه  که با بازی‌های بومی و محلی همراه است؛ گردشگران از مناطق دیدنی موجود در جنگل‌ها ی سبز این بخش دیدن می‌کنند ؛ این تور در دو مرحله  با حضور گردشگران بومی و غیر بومی برگزار شد وبخش مهم آن جمع آوری زباله‌هایی بود که توسط گردشگران صورت گرفت که احیای طبیعت وفرهنگ سازی در این حوزه را به همراه داشته است.

وی اجرای زنده موسیقی محلی و آموزش تفکیک زباله  تر از خشک ، آموزش حفظ محیط زیست توسط کارشناسان این حوزه و پذیرایی با غذاهای بومی و محلی از جمله برنامه دیگراین تور یکروزه است و استقبال مسافران از این تور بیانگر آن است که این تفرج و گردش جنگلی از نظر کیفیت پذیرایی و یا سایر شرایط برنامه‌های جَنبی و زیست محیطی لازم بوده است.

بابایی ادامه داد: بر آنیم این نوع گردشگری را دراین بخش توسعه دهیم ؛ واینکه مناطق بکر دیگر در این منطقه وجود دارد که هنوز نتواستیم آنرا برجسته کرده و به گردشگران معرفی کنیم از طرفی هم دپوی زباله در بخش‌هایی از جنگل مانع بهره برداری مناسب در این مناطق بوده است .

***سایت پروازی کلیجانرستاق ساری مقصد سفر مسافران

 

بخشدار بخش کلیجانرستاق در بخش دیگر از سخنانش به «سایت پروازی » در روستای سرکت شهرستان ساری اشاره کرد و گفت: سایت پروازی کلیجانرستاق ساری در ارتفاع ۶۰۰ متری از سطح زمین و در مجاورت روستای سرکت ساری قرار گرفته است که این روز‌ها مکان مفرحی برای ورزش و تفریح و سپری کردن ساعاتی هیجان انگیز در کنار خانواده شده است.

وی وجود زیرساخت‌های گردشگری روستایی را یکی دیگر ازمشکلات در مسیر توسعه این نوع گردشگری عنوان و تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته در این بخش کافی نیست و اگر ما خواهان حضور پررنگ گردشگران در روستاها هستیم، باید این زیرساخت های جذب گردشگر را در روستاها فراهم کنیم که یکی از این زیرساخت ها می تواند ایجاد اقامت گاه های بوم گردی باشد.

با توجه به این گزارش و ظرفیت های موجود در حوزه گردشگری بویژه گردشگری روستایی که این روزها خواستگاه بسیاری از مسافران و گردشگران شده است ، پتانسیل‌های توریستی برخی از بخش‌های زیبای منطقه کلیجانرستاق مغفول مانده و باید آن را بالفعل تبدیل کرد.

*** احیای صنایع دستی در راستای رونق گردشگری روستایی

 

گردشگری روستایی از این جهت که تاثیر زیادی در توسعه روستایی و متعاقب آن توسعه اقتصاد کشور دارد از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ اگر چه درسالهای اخیر برای این بخش اقداماتی صورت گرفته است اما هنوز در برخی موارد چالش‌هایی چون عدم دسترسی راه مناسب فقدان  زیر ساخت مناسب ،شرایط مطلوب را برای این حوزه فراهم نکرده است.

بخش قابل توجهی ازمشکلات پیش روی روستاهای گردشگری را می‌توان با جذب سرمایه اندک رفع کرد.بنابراین بایستی راهکارهایی برای رونق بخشیدن و پررنگ‌تر ساختن جلوه‌های گردشگری و جذب گردشگر به مناطق روستایی که از جاذبه گردشگری برخوردار هستند، اتخاذ کرد.

در راستای رونق گردشگری روستایی باید صنایع دستی و هنرهای هر منطقه احیا شود و تولید سوغات مورد توجه قرار گیرد؛ این مساله به رونق گردشگری در روستاها کمک کرده و جذابیت‌های روستا برای حضور گردشگران را افزایش می دهد.

گزارش از زهرا شریفی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز