خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره امور عشایری استان مازندران اعلام کرد:

شناسایی بیش از 5 هزار خانوار عشایری در مازندران

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۴۱۹

رئیس اداره امور عشایری استان مازندران از شناسایی بیش از 5 هزار خانوار عشایری در مازندران خبر داد.

به گزارش ایلنا از ساری،سید صمد کاظمی در نخستین جلسه شورای عشایر که صبح امروز در استانداری مازندران برگزار شد، به روند تحولات جمعیتی عشایر کشور اشاره کرد و اظهار داشت: قبل از انقلاب، در سال ۱۲۴۵ جمعیت عشایر کشور یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از کل جمعیت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معادل ۳۸.۶ درصد جمعیت کل کشور بود که در سال ۱۳۵۳، به ۸۸۰ هزار نفر معادل ۲.۷ درصد کل جمعیت ۳۲ میلیون نفری آن سال رسید.

وی روند تحولاتی جمعیت عشایر کشور بعد از انقلاب را بدین ترتیب اعلام کرد: در سال ۱۳۶۶، جمعیت کل کشور ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود که یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر معادل ۲.۳ درصد کل جمعیت، عشایر بودند و این روند در سال ۱۳۸۷ به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر معادل ۱.۸ درصد از کل جمعیت ۷۳ میلیون نفری رسید.

رئیس اداره امور عشایری استان مازندران با اعلام اینکه طبق آمار در سال 1387، مازندران ۷۰۰ خانوار عشایر داشت، گفت: در حال حاضر ۵ هزار و ۵۲۰ خانوار در استان شناسایی شده‌اند.

 وی افزود: شهرهای آمل با یک‌هزار و ۲۹۷ خانوار، سوادکوه با یک‌هزار و ۲۶۵ خانوار و بابل با یک‌هزار و ۷۲ خانوار، بیشترین جمعیت عشایری را در استان دارند.‌

کاظمی با بیان اینکه بر اساس مرکز آمار ایران عشایر کشور ۲۸ درصد دام سبک و چهار درصد دام سنگین کشور را در اختیار دارد، تصریح کرد: سالانه ۱۹۰ هزار تن معادل ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تأمین می‌کند.

وی افزود: ۷۰ درصد دام سبک و ۶۰ درصد دام سنگین در مازندران تحت اختیار عشایر است.

رئیس اداره امور عشایری استان مازندران با بیان اینکه ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را عشایر تولید می‌کنند، ادامه داد: سالانه ۹.۵ میلیون رأس دام به بازار مصرف عرضه می‌کند ۷۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی و دیم کشور در اختیار عشایر است.

کاظمی افزود: تاکنون از محل صندوق توسعه ملی، هشت میلیارد تومان برای ۲۲۷ نفر جذب شده است.

وی به تشکل‌های عشایری مازندران اشاره کرد و که شامل چهار تعاونی کشاورزی عشایری صنعت دامپروری سرسبز بابل، تونا دام هزارپی آمل، یاوران جنگل سوادکوه و دام دوشه تنکای شهرستان تنکابن است و گفت: دو هزار و ۹۵ خانوار عشایر استان عضو این چهار تشکل هستند.

کاظمی توزیع نهاده‌های دامی، کارگزاری بیمه عشایری، توزیع سوخت‌های فسیلی، توزیع پنل‌های خورشیدی و شرکت در نمایشگاه‌های توانمندی جامعه عشایری را از فعالیت‌های تشکل‌های عشایری برشمرد.

وی درخواست کرد که ۳۰ درصد عوارض وصولی بند الف ماده ۳۸ مالیات بر ارزش افزوده به روستاها و مناطق عشایری اختصاص یابد.

 کاظمی همچنین با اشاره به مطالعه شناسایی عشایر شرکت بوم‌گستران در سال ۱۳۹۶ که پنج‌هزار و ۹۲۰ خانوار است، گفت: انجام سرشماری عشایر در سال ۱۳۹۸، آمار مذکور، ملاک تخصیص اعتبار و ... برای عشایر استان باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز