خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی مازندران خبر داد:

رشد 5 درصدی ارزش صادرات مازندران در سه ماهه سالجاری

asdasd
کد خبر : ۶۳۸۶۱۹

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: در سه ماهه اول سال 97 میزان صادرات استان مازندران ازلحاظ ارزشی نسبت به سال گذشته حدود 5 درصد بیشتر بوده است.

به گزارش ایلنا از ساری،عبداالله مهاجر امروز در جمع خبرنگاران به افق صادرات سه میلیارد دلاری استان مازندران طی برنامه ششم اشاره کرد واظهار داشت: آیا ابزار تحقق این هدف در استان وجود دارد یا خیر ، جای بحث دارد.

وی صادرات را یک اقدام مهم در جهت برون رفت تولیدات استان عنوان کرد و افزود: در صورت عملیاتی شدن این هدف شاید بتوان درصد زیادی از تولیدات مازاد استان را بتوان حل کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه پیشنهاد و افق صادرات سه میلیارد دلاری در استان مثبت و خوب است گفت: اما با ابزار و شرایط فعلی تحقق این هدف میسر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به افق صادراتی سه میلیارد دلارنیازمند ابزارها وشرایط مناسب هستیم افزود: طی سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون دلار صادرات از استان انجام شد و اگر نتوانیم مکانیزم و راهکار درست برای این مسئله تعریف کنیم ، هدف صادرات سه ‌میلیاردی محقق نمی‌شود.

مهاجر ادامه داد: اما چنانچه مشکلات این حوزه به خوبی احصاء شده و راهکار مناسب برای آن اتخاذ شود به طور حتم تحقق این هدف ممکن خواهد شد.

وی با اعلام این مطلب توضیح داد: استاندار مازندران پیشنهاد صادرات سه میلیارد دلاری را داده است و خواستار شد که بخش خصوصی متولی این حوزه شود ؛ بنابراین ادامه این مسیر هم خواسته نماینده دولت در استان است و اینکه ما به عنوان بخش خصوصی می توانیم موارد و مشکلات فراروی این حوزه را شناسایی کرده و به استاندار اعلام کنیم.

مهاجر افزود: بخش خصوصی فقط می تواند مشکلات تولید و صادرات استان را شناسایی کند اما ظرفیت حل این مشکل در دست ما نیست چرا که اختیارات دردست دولت است؛ اگرقانون اصل 44 در جامعه اجرایی می‌شد به طور حتم بخش خصوصی می ‌توانست مشکلات را مرتفع کند چون این اتفاق نیفتاد حل مشکل تولید بر عهده دولت است.

وی به مشکلات حوزه صادرات اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های جدی امروز صادرکنندگان ارز صادراتی است و بانک مرکزی با کارشناسی به این مشکل مهم اقتصادی کشور توجه نکرده است و بیشترین آسیب نیز متوجه حوزه صادرات شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران تصریح کرد: در شرایط فعلی با خروج آمریکا از برجام تا حدودی مبادلات بانکی ما نسبت به گذشته دچار مشکل شد و با این وضع نیز دولت می‌تواند با حمایت از صادرکنندگان این مشکلات را کاهش دهد.

وی افزود: اکنون  ارتباط گیری با صنایع کوچک و متوسط می‌تواند مهمترین تصمیم سازی جدید برای دور زدن بدعهدی برجامی آمریکا باشد ؛ این شرکت ها به دلیل این که ارتباط کمتری در حوزه صادرات در کشور آمریکا دارند، مصونیت بیشتری برای ارتباط گیری با جمهوری اسلامی دارند.

مهاجر اعلام کرد: در سه ماهه اول سال 97 میزان صادرات استان مازندران ازلحاظ ارزشی نسبت به سال گذشته حدود 5 درصد بیشتر بوده است.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته 100 هزار تن کیوی از استان مازندران صادر شد، ادامه داد: اما5 هزار تن از این صادرات در گمرکات استانی ثبت شد و95 هزار تن صادرات کیوی از گمرکات استان های دیگر انجام شد.

مهاجر افزود: نبود شرکت های بزرگ صادراتی و برندسازی وبسته بندی و بالا بودن تعرفه گمرکی کشورهای هدف را از مهمترین موانع فراروی صادرات مازندران بیان کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران  عنوان کردک: برای صادرات مرکبات با میزان زیاد در سال زراعی پیشرو پایانه صادراتی در شهرستان جویبار در دست ساخت قرار دارد که می‌تواند تا 100 هزار تن صادرات مرکبات را داشته باشد

مهاجر یکی از مطالبات جدی بخش خصوصی و مردم استان از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را ایجاد منطقه آزاداقتصادی  نام برد و ادامه داد: ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در هر یک از مناطق پیشنهادی نوشهر، فریدونکنار و بویژه بند امیر آباد می‎تواند پشتوانه خوبی برای صادرات غیر نفتی باشد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بندرامیرآباد شرایط بهتری از لحاظ زیرساختی برای ارتقاء به منطقه آزاد تجاری دارد و باید از این ظرفیت برای ایجاد منطقه آزاد مورد استفاده قرار گیرد.

مهاجر به توسعه صادرات کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره کرد: نگاه جدی استان به حوزه  کشورهای دریای خزر به دلیل توانمندی های استان ما ونیازمندی های این حوزه به تولیدات استان مازندران است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز