خبرگزاری کار ایران

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش:

طرح همیار مشاور اثر بخش ترین راهکار برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۸۸۰

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت:طرح همیار مشاور اثر بخش ترین راهکار برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است

به گزارش ایلنا از ساری، علی‌رضا کاظمی ظهر امروز در همایش تجلیل از فعالان عرصه تربیت در اردوگاه دانش‌آموزی با تأکید بر اینکه باید گفتمان امور تربیتی و گفتمان پرورشی و فرهنگی به گفتمان اول آموزش و پرورش تبدیل شود، گفت: در این نوع نگاه در سند تحول بنیادین نیز برای رسیدن به هدف غایی‌اش که دست‌یابی به حیات طیبه است، تأکید شده است.

وی با اشاره به لزوم توجه به مسائل به صورت تمام‌ساحتی اظهار داشت: این مهم، بزرگ‌ترین چرخش و تحولی است که در نظام آموزش و پرورش پس از اجرای سند تحول بنیادین رخ می‌دهد تا نظام آموزشی کشور از یک نهاد صرفا آموزشی به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر نگاه جامع به مسائل تربیتی و حضور تمام نیروی انسانی آموزش و پرورش در امور تربیتی برلی دست‌یابی به تحول مورد نظر سند تحول بنیادین تأکید کرد.

کاظمی با بیان اینکه آموزش و پرورش با محدودیت‌های متعدد روبرو است و هنوز تبدیل به گفتمان و دغدغه اول جامعه نشده است، تصریح کرد: زمانی آموزش و پرورش واقعی می‌تواند نقش خود را در توسعه و رشد یک کشور ایفا کند که در نظر و عمل بر صدر بنشیند.

او یادآور شد: امروز بزرگ‌ترین شکاف جامعه، شکاف میان گفتمان عمل و نظر در توجه به آموزش و پرورش است که چالش‌های بسیاری را ایجاد می‌کند.

کاظمی از چالش‌های درونی آموزش و پرورش به نگاه تفکیکی به مسائل آموزشی و پرورشی اشاره کرد و گفت: تا زمانی که تنها مربی پرورشی را مسئول تربیت یک دانش‌آموز بدانیم، راه به جایی نخواهیم برد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش 3 کارکرد مهم آموزش و پرورش را انتقال دانش به دانش‌آموزان، انتقال ارزش‌ها و باورهای دینی و اعتقادات جامعه به نسل‌های بعدی و انتقال مهارت‌ها و توانمندی‌های مهارتی به دانش‌آموزان برشمرد.

او افزود: همه‌ی متغیرهای تعلیم و تربیت در خدمت امور تربیتی و مسائل پرورشی و فرهنگی باشد و معلم و مدیر یک مربی تربیتی باشد.

این مسئول با اشاره به کمبود شدید منابع انسانی در آموزش و پرورش و به خصوص حوزه پرورشی و فرهنگی ابراز کرد: با تمام محدودیت ها و چالش ها مسئول هستیم که آموزش و پرورش را در شرایط موجودحفظ و به سمت وضعیت مطلوب هدایت کنیم.

کاظمی با اشاره به نیاز به برنامه امور تربیتی بر مدار برنامه ای از ستاد تا صف ادامه داد: نیازمند تغییرات اساسی در برنامه ها و رویکردهای حوزه تربیتی هستیم و در این راستاسیاست و راهبرد برای فعالیت های پرورشی تدوین شده است.

وی ادامه داد: سه راهبرد به عنوان اولویت های اساسی با توجه به اقتضائات جامعه مد نظر است که شامل توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت، توسعه مهارت های دانش آموزی و فعالیت های اخلاق محور، ایجاد روحیه  امید و نشاط در بین دانش آموزان است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه الگوهای برنامه ریزی باید در کف مدرسه تغییر کند گفت: نخستین گام این است که هیچ گزارش و اطلاعات مازادی از مربیان نخواهیم و حجم بخشنامه های تکراری را کم کنیم و نگاهمان را  از فعالیت های رقابتی و مسابقه به سمت فعالیت های عمومی و فراگیر در کف مدرسه برگردانیم.

وی افزود : طرح همیار مشاور اگر به یک شبکه بزرگ مشاوره ای در صف مدارس و کلاس ها تبدیل شود  اثر بخش ترین راهکار برای  پیشگیری از آسیب های اجتماعی خواهد بود.

این مسئول با اشاره به غفلت از استفاده از فضای مجازی و حرکت در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: با روش ها و برنامه هایی که برای دانش آموزان جذاب است و برنامه ریزی بر مبنای نیاز دانش آموزان مانند اردوهای دانش آموزی می توانیم اعتماد به نفس و مهارت دانش آموزان را در عرصه های مختلف ارتقا بخشیم.  

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: با حاکمیت نگاه آموزشی و غالب بودن ساحت علمی بر همه ساحت های دیگر، تمرکز اولیا مربیان و مدرسه بر فضای دانش زده و دانش محور قرار گرفته است که به آسیب های متعدد در آینده دانش آموزان منجر می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز