خبرگزاری کار ایران

رئیس گروه غربالگری بینایی و شنوایی بهزیستی کشور :

80 درصد نوزادان تا پایان امسال غربالگری شنوایی می شوند

asdasd
کد خبر : ۵۵۶۱۷۲

رئیس گروه غربالگری بینایی و شنوایی بهزیستی کشور گفت: 80 درصد نوزادان کشور تا پایان امسال غربالگری شنوایی می شوند .

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری ،محسن فیروزبخت در حاشیه کارگاه منطقه ای غربالگری تشخیص و مداخله  به هنگام شنوایی  نوزادان و شیرخوارگان در ساری، اظهار کرد: بیش از دو سوم موارد نقض شنوایی مادرزادی یا ژنتیکی است که اگر در زمان طلایی، زیر یک سال شناسایی شود می‌توان از ناشنوایی و عوارض ناشی از آن در گفتار کودکان جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه نقص شنوایی شایع ترین نقص در بدو تولد است ،افزود:اگر بتوانیم با مداخله بر پیشگیری این نقص زیر یک سال موفق شویم ،عوارض ناشی از شنوایی کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس گروه غربالگری بینایی و شنوایی بهزیستی کشور با بیان اینکه سال گذشته 72 درصد موالید زنده کشور تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند، گفت: از سال 84 تاکنون 21 هزار کودک در این طرح شناسایی و وارد مرحله مداخله و درمان آنها پیگیری شده است.

وی با تاکید بر آموزش در طرح غربالگری افزود: سالانه یک کارگاه کشوری و سه کارگاه منطقه ای با هدف ارائه آموزش های نوین به کارشناسان جهت اجرای دقیق طرح غربالگری برگزار می شود.

فیروزبخت با اشاره به برنامه ششم توسعه ادامه داد: براساس برنامه ششم توسعه امسال اگر تجهیزات کامل شود بیش از 80 درصد و سال آینده بیش از 90 درصد موالید زنده تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه این طرح به صورت رایگان در روستاها و مناطق حاشیه‌ای رایگان برگزار می‌شود، گفت: این طرح با تعرفه ناچیز اجرا و در صورت مشکل در تأمین هزینه به صورت رایگان اجرا می‌شود.

فیروزبخت با اشاره به اجرای طرح غربالگری شنوایی برای کودکان 3 تا 5 سال افزود: این طرح از سال گذشته به صورت پایلوت در 13 استان کشور اجرا شده که در آبان ماه سال جاری بصورت کشوری در تهران برگزار می شود.

رئیس  گروه غربالگری بینایی و شنوایی سازمان بهزیستی کشور گفت: در اجرای طرح غربالگری شنوایی، کشور ایران جزء 7 کشور اول دنیا است .

وی با بیان اینکه از بیش از 600 واحد غربالگر در کشور داریم افزود:از این میزان 96 درصد تخصص شنوایی سنجی دارند.

فیروز بخت علل عمده نقص شنوایی را ژنتیکی عنوان کرد و ادامه داد:این طرح به صورت فراگیر در کشور اجرا و در چند سال گذشته والدین با حساسیت بالایی طرح را پیگیری می‌کنند.

 80 درصد نوزادان تا پایان امسال غربالگری شنوایی می شوند

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز