خبرگزاری کار ایران

معاون پارلمانی وزیر اقتصاد و دارایی کشور :

ایران رتبه 13 نوآوری اقتصادی را در خاورمیانه داراست

asdasd
کد خبر : ۵۴۸۸۳۲

معاون پارلمانی وزیر اقتصاد و دارایی کشور گفت: در آخرین مجمع جهانی اقتصاد سال 2017 رتبه ایران به هشتاد و نه بهبود پیدا کرده و در این شاخص رقابت پذیری ایران رتبه ی 13 منطقه خاورمیانه را داراست .

به گزارش خبرنگار ایلنا از محمودآباد، مصطفی رضوی در همایش ملی کار آفرینی ، توسعه صادرات و بین المللی سازی کسب و کار که پنجشنبه در مجتمع  آموزشی و رفاهی شرکت نفت محمودآباد با حضور صاحبان کسب و کار، مسئولین اجرایی، متولیان صنعت و مدیران عامل بانک ها برگزار شد، اظهار داشت: جایگاه ایران در نوآوری را در رتبه ی سوم دسته اقتصادی یکی از عوامل موثر در رشد پایدار و بلند مدت که با 81 شاخص اندازه گیری می شود رضوی گفت: رتبه ی ایران در سال 2013 صد و سیزده ، در 2014 صدو بیست و در آخرین مجمع جهانی اقتصاد در سال 2017 به هشتاد و نه بهبود پیدا کرده و در این شاخص رقابت پذیری در بین 19 کشور منطقه امارات اول و ایران رتبه ی 13 را داراست .

وی در ادامه افزود:اقتصاد های متکی بر بهره وری یکی از  دسته های تقسیم بندی اقتصادی دنیاست

معاون پارلمانی وزیر اقتصاد و دارایی کشور بیان کرد: در برنامه اول توسعه سال های 68 تا 72 رشد بهره وری نیروی کار 4/2 دهم درصد ، رشد بهره وری سرمایه 5 درصد بوده است. دوره ی بعد جنگ رشد بهره وری کل عوامل تولید 4 دهم درصد بوده و در برنامه دوم بهره وری نیروی کار منفی 4 دهم درصد ، بهره وری سرمایه 2 دهم درصد ، بهره وری کل عوامل تولید 1 دهم درصد و سهم بهره وری از کل رشد اقتصادی 28 درصد بوده است .

رضوی اظهار داشت: برنامه  چهارم در سال های 84 تا 88 دوره ی نفت بالای 100 دلار بوده است و بهره وری نیروی کار در این دوره 2/9 دهم درصد ، سرمایه منفی 2 دهم درصد ، بهره وری کل عوامل تولید 1/1 دهم و سهم بهره وری کل عوامل تولید از رشد اقتصادی 25 درصد است .

وی افزود: برنامه پنجم از سال های 90 تا 93 شاخص های بهره وری اول توسعه منفی 6 دهم درصد ، رشد سرمایه منفی 2/9 دهم درصد ،  رشد بهره وری عوامل تولید منفی 1/ 9 دهم درصد بوده که در مجموع سهم کل بهره وری عوامل تولید از رشد اقتصادی در دوره پنجم صفر درصد بوده است .

مصطفی رضوی  با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران در بهره وری جایی نداشته و رشد اقتصادی با اتلاف منابع همراه است، تصریح کرد : به عنوان مثال در ایران به ازای هر ساعت کار 1/7 دهم دلار ارزش تولید است در حالی که این امر در کشورهای صنعتی بیش از 40 دلار ، میزان مصرف گاز ایران 8 برابر کشورهای اسکاندیناوی با آب و هوای سردتر بوده و ضایعات آب در بخش کشاورزی 65 درصد است .

رضوی اولین تقسیم بندی اقتصادی دنیا را اقتصاد متکی بر منابع دانست و عنوان کرد :  استفاده از منابع ذخیره ای نفت به عنوان چهارمین رتبه در دنیا  ، دومین ذخیره گاز ، دارا بودن بیش از 60 نوع ماده ی معدنی با رتبه ی پانزدهم از نظر دارا بودن مواد معدنی که به آن افتخار می کنند بیان کرد .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز