خبرگزاری کار ایران

یک مسئول در وزارت بهداشت:

حضور متخصصان تغذیه درکادر درمانی بیمارستان ها ضروری است

asdasd
کد خبر : ۵۲۷۱۱۴

مسوول گروه تغذیه بالینی دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت:حضور متخصصان تغذیه در کادر درمانی بیمارستان ها ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری،دکتر پریسا ترابی، در دوازدهمین نشست و کارگاه کشوری تغذیه( ارزیابی تغذیه کودکان) که در پلاژ وزارت راه و شهر سازی برگزار شد، اظهارداشت: گروه تغذیه بالینی در سطح وزارت بهداشت از سال 90 به صورت رسمی آغاز به کار کرده است.

وی ساماندهی وضعیت معاونت درمان از لحاظ داشتن نیروهای تغذیه ای را از نخستین اقدامات آن عنوان کرد و افزود: براساس آن ساماندهی وضعیت خدمات غذایی و مشاوره ای در سطح دانشگاه های کشور انجام شد که کارشناسان تغذیه معاونت درمان دانشگاه های سراسر کشور متولی پوشش برنامه های تغذیه بالینی در سطح بیمارستان ها هستند.

مسوول گروه تغذیه بالینی دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال های گذشته در حوزه مدیریت خدمات غذایی و مشاوره غذایی و رژیم درمانی اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: یکی از اولویت اصلی ما در حوزه رژیم درمانی ارتقا مهارت های علمی کارشناسان تغذیه بوده است که تا کنون کارگاه های متعددی در این حوزه برگزار شده است.

ترابی با اعلام اینکه برای ساماندهی رژیم غذایی در بیمارستان ها فرم ارزیابی تخصصی برای بیماران تهیه و ابلاغ شده است، افزود: یکی از برنامه ما در سال جاری، اجرایی کردن این فرم برای کودکان بستری در بیمارستان ها است.

وی به برگزاری کارگاه های مختلف در حوزه مدیریت خدمات غذایی اشاره کرد و گفت: برنامه های آموزشی به تفکیک گروه های مختلف فرآیند طبخ و توزیع غذا تهیه و تدوین شده است.

ترابی از ابلاغ سیاست های اجرایی و ضوابط بخش تغذیه بیمارستان ها خبرداد گفت: یکهزار کارشناس در سراسر کشور فعالیت می کنند که متاسفانه پراکندگی کارشناس تغذیه بسیار زیاد است به طوری که در برخی بیمارستان ها کارشناس تغذیه وجود ندارد در حالی که در بیمارستان های دیگر دو یا سه نفر کارشناس فعال هستند.

وی به کمبود کارشناسان تغذیه اشاره کرد وافزود: نگاه مسولان به کارشناسان تغذیه در سطح پشتیبانی است این درحالیست که همکاران ما در بیمارستان ها مشاوره تغذیه را انجام و جزو تیم درمان بیمارستان هستند.

ترابی با تاکید بر حمایت مدیران بیمارستان از کارشناسان تغذیه، گفت: در بیمارستان ها باید ارتباط مستمر بین پزشک و کارشناس تغذیه وجود داشته باشد و به این مسئله توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه آموزش مادران از وظایف کارشناسان تغذیه است، ادامه داد: کارشناس تغذیه باید با بیمار و مادر ارتباط برقرار کنند تا اصول اصلی تغذیه را آموزش دهد.

مسوول گروه تغذیه بالینی دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از 30 درصد سرطان ها با تغذیه مناسب قابل پیشگیری است، ادامه داد: روش تغذیه بیماران سرطانی، در بهبود کیفیت زندگی آن ها و کاهش درد موثر است.

وی دیابت و فشارخون را جزو شایع ترین بیماری های کشور دانست و افزود: اگر این بیماری ها کنترل نشوند منجر به بیماری کلیوی می شوند که در نشست های متعدد نیز براین نکته تاکید شده است.

ترابی با بیان اینکه کارشناسان تغذیه بعنوان یک عضو تیم درمان شناخته شوند، گفت: کارشناسان تغذیه هم باید مهارت های خود را افزایش دهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز