خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

شاخص های سلامت در استان مطلوب نیست

asdasd
کد خبر : ۵۲۲۶۷۱

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: شاخص های سلامت در استان مطلوب نیست و این امر نیاز به همکاری و مشارکت همه دستگاه های سلامت محور دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری ،قاسم جان بابایی در ششمین  جلسه شورای برنامه‎ریزی و توسعه مازندران با  مهم برشمردن سلامت دهان و دندان ، اظهار داشت: با توجه به مهم بودن بهداشت دهان و دندان در دولت تدبیر و امید تعداد دندانپزشکی در کشور دو برابر ارتقاء یافته است.

وی افزود: معیار ارزیابی سلامت در هر کشوری بهداشت دهان و دندان است این در حالی است که در کشور ما شاخص های دهان و دندان ارتقاء پیدا نکرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با  اعلام این خبر و مهم برشمردن بهداشت دهان و دندان از تفاهم نامه این دانشگاه با آموزش و پرورش خبر داد و گفت: با استقرار 50 یونیت  سیاردندانپزشکی در مدارس استان بیش از 400 هزار دانش آموز از خدمات دندانپزشکی بهره مند شدند.

وی با اعلام اینکه بیش از 120 هزار دندان آسیاب دانش آموزان مدارس پر شده است ، افزود: با اجرای طرح سلامت دهان و دندان ، دانش آموزان تحت پوشش اقدامات پیشگیرانه تحت عنوان طرح ملی سلامت دهان و دندان قرار گرفتند که با اجرایی شدن این طرح میزان کسیدن دندان کم  و جرم گیری و ترمیم بیشتر شده است.

جان بابایی همچنین از اقدام مهم وزارت بهداشت در تأمین و توزیع کلینیک سیار دندانپزشکی به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای ارائه خدمات سلامت دهان در نقاط محروم خبر داد و افزود: این خدمات نشان از فعالیت های مثبت و خدمات موثر دولت تدبیر و امید در کشور است.

وی به ارتقای شاخص سلامت با مشارکت دستگاه های دیگر استان تاکید کرد و ادامه داد: برنامه جامع استان یک سند بالادستی در جغرافیای استان است که لازم است تا همه  رده های سنی در این گروه لحاظ شوند.

وی از سرطان  بویژه سرطان روده بزرگ به عنوان شایع ترین بیماری در مازندران نام برد و افزود : در حالی سرطان دومین علت شایع برای مرگ و میر در مازندران محسوب می شود که 50 درصد از این بیماری با رعایت مراقبت های بهداشتی و آگاهی از سلامت فردی قابل پیشگیری است.

جان بابایی تغذیه نامناسب، اضافه وزن و چاقی ، مصرف بی رویه نمک، قند و چربی را مهمترین علت شیوع بیماری ها از جمله سرطان اعلام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران مهمترین بیماری های شایع درمازندران را پس از سرطان، فشارخون و دیابت کنترل نشده و اضافه وزن دانست و گفت : طبق بررسی 50 درصد از مرگ و میر در این استان ناشی از فشارخون بالا و دیابت کنترل نشده، کم تحرکی و چاقی است.

وی  با بیان اینکه در چند سال اخیر مراکز بهداشتی با تجهیزات استاندارداحداث شده است، افزود: با غربال گری صورت گرفته در این مراکز تعداد بیماران دیابتی و فشار خون بالا شناسایی شده به بیش از سه برابر رسیده است.

جان بابایی به بروز سرطان پستان در مازندران اشاره کرد و گفت: این نوع بیماری به دلیل عوامل محیطی، فاصله بین فرزندان، ازدواج دیر هنگام ، محیط جغرافیایی و... اتفاق می افتد و هیچگونه عامل ژنتیکی ندارد و بیشتر آین نوع سرطان قابل پیشگیری است.

وی عدم استفاده از سبزیجات و میوه ها و مصرف کم آن را عامل بیماری سرطان دانست و گفت: مصرف حداقل 5 وعده میوه و سبزی در روز نقش بسزایی در کاهش احتمال بروز سرطان روده دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر مطلب فوق ، ادامه داد: این در حالیست که مصرف سیگار و قلیان در جمعیت روستایی بویژه شهری رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر با صنعت و معدن و جهاد کشاورزی همکاری خوبی در رابطه با ساماندهی سموم داشته‌ایم، بر لزوم تعریف و تدوین یک سند که تمام سازمان‌های مرتبط با سلامت در یک تراز قرار گیرند، تأکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه از نظر قانونی نیز تدوین این سند، هماهنگ با ابلاغ سیا ست‌های کلی رهبری است، افزود: سلامت ابعاد مختلفی همچون جسمی، روانی، روحی و اجتماعی دارد و سند جامع سلامت استان بر اساس جغرافیای استانی تدوین شود که هدف آن ارتقا عادلانه شاخص‌های سلامت استان است که در آن حقوق همه افراد باید لحاظ شود.

جان بابایی به مشارکت های اجتماعی و مردمی برای ارتقاء سطح آگاهی بهداشتی مردم  با مشارکت برخی از دستگاه هایی اجرایی  در طرح جامع سلامت تاکید کرد و افزود: مشارکت همه  دستگاه ها در ارتقای طرح جامع سلامت تاثیر گذار است.

وی افزود: می طلبد تا با هماهنگی دستگاههای سلامت محور از افزایش این نوع بیماری ها در استان جلوگیری کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز