خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران:

جامعه نیازمنددولتی است که بتواند توان های کارشناسی جامعه را تجمیع کند

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۶۵۵

جامعه نیازمند دولتی است که بتواند توان های کارشناسی جامعه را تجمیع کند که تندروهای جامعه نمی توانند در مقابل برون رفت چنین مشکلاتی کارایی داشته باشند.

ایلنا: علی کریمی مله در جمع خبرنگاران حامی دولت تدبیر و امید ، اظهار داشت: معتقدم که در هر انتخاباتی ما به دو نکته باید توجه کنیم ویژگی های نامزدها ، کاراکترهای شخصی و ویژگی های آنان ها ودیگری قابلیت های اکتسابی است که از ان برخوردار هستند و مهم تر ازآن محیط سیاسی که انتخابات در آن جریان پیدا می کند.

وی با برشمردن  برخی  ازمتغیرهای ذکر شده و دلیل بر رای دوباره روحانی، افزود: معتقدم پرداختن به ویژگی های شخصی و کارنامه های خصوصی افراد ،رقابت را تنزل می دهد بنابراین محیط سیاسی و رقابتی انتخابات دوازدهم  یکی از نکات مهمی است که ما از موضع گفتمانی و رقابت به مقایسه بین دیدگاه ها و گفتمان های مناسب می پردازیم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران ، با طرح این پرسش که اساسا چه نوع گفتمانی در صحنه رقابت وجود دارد ، گفت: باید ببینیم اساساً چه گفتمانی در شرایط فعلی وجود دارد؛ اکنون یک گفتمان عقلانیت، اعتدال و میانه روی و تدبیر را رهبری می کند و مشخصا روحانی پیشقراول آن است و دیگری گفتمانی است که با عقلانیت فاصله دارد، تندروی و تدبیر زدایی را ترویج می کند وبه گونه ای که پیامدهای رادیکالیزم را ترویج می کند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر تقابلی باشد تقابلی بین میانه روی و نابخردی است که دو گفتمان حاکم در این عرصه از انتخابات هستند.

کریمی مله ، افزود: معتقد هستم در حال حاضر رای دادن به نماینده گفتمان اعتدال از ضرورت های چند جانبه برخوردار است ، نخستین عامل این است که نماینده گفتمان و اعتدال و عقلانی کارنامه قابل قبولی در دوره اول برخوردار است.

وی ادامه داد: از آنجایی که امروزه در ارزیابی کارنامه دولتها به شاخصهایی متفاوت از گذشته می پردازند، لذا به کارنامه ایشان نیم نگاهی می اندازم و ضرورت ادامه دولت را در دور دوم و انتخابات دوازدهم ارزیابی می ‎کنم.

کریمی مله با بیان اینکه یکی از مهمترین بحث ها در زمینه سنجش حکومتها مقوله فسادستیزی، شفاف سازی و مسئولیت پذیری حکومتها است، گفت: در این شاخص بر این نکته تأکید میشود که آنها تا چه اندازه در برابر مردم پاسخگو هستند، بر اساس ارزیابی سازمان شفافیت بین الملل از سال 2013 که همزمان با آغاز دولت یازدهم تا پایان سال 2016 بصورت میانگین سالانه در دولت وضعیف  فساد فعلی در دولت یازدهم بهبود پیدا کرده است و ایران از رتبه 144 به 131 رسیدیم و معنای آن کارآمدی ساز و کارهای به کار گرفته شده در این دولت است.

کریمی مله ادامه داد: سیاستهای فساد زدایی در جامعه طبیعتا متناسب با انتظاران شهروندان ارزیابی نمی شود اما جهتی که دولت در پیش گرفته است در مقایسه با دولت قبل جهت مناسبی است، به صورت میانگین چندین رتبه وضع فسادستیزی ایران افزایش پیدا می کند.

وی، اظهار داشت: بر اساس همین آمار، در بحث شاخص سرمایه اجتماعی نیز ایران از از 2013 تا 2016 از رتبه 146 به 74 می رسد.

کریمه مله با بیان اینکه البته این آمار پاسخ اتهامی است که وضعیت زندگی مردم را در این سالها رو به خرابی اعلام کردند و بهبود شرایط زندگی را ملموس ندانسته‎اند، افزود: بهتر است این داوریها را به آمارهای بین المللی بسپاریم.

 وی گفت: کیفیت زندگی در ایران از 2013 تا پایان 2016 حدود 13 رتبه بهبود پیدا کرده است و مؤلفه های تشکیل دهنده کیفیت زندگی از قبیل قدرت خرید مردم ، نسبت هزینه ماهیانه به درآمد، وضعیت ماندگاری در ترافیک، وضعیت آلودگی های زیست محیطی، تغییرات اقلیمی و وضعیت مراقبت و سلامت، در این عرصه نیز ایران بصورت میانگین سالانه سه رتبه بهبود داشته است.

وی با اشاره به برخی از دستاورهای روحانی دردولت یازدهم ،اظهار داشت: دولت یازدهم درحوزه سیاسی توانست یکی ازمهمترین اهداف خود را که عبارت از ایجاد آرامش ، ثبات  و سامان در زندگی سیاسی را به خوبی فراهم کند و تنش های روزمره  در جامعه تا حدودی کاهش پیدا کند.

کریمی مله ، افزود:  البته طبیعی است در کشوری چون ایران با توجه به مرز بندی های بین شخصیت ها و جریان های سیاسی بصورت سیاه و سفید وجود دارد، منتقدین فضای آرام جامعه را به سمت تلاطم هدایت می کنند.

وی به شاخص های قابل قبول در حوزه امنیتی اشاره کرد و ادامه داد: تا قبل از استقرار دولت یازدهم ناامنی در برخی از شهرهای مرزی وجود داشت، در این دولت با سیاست گذاری های مناسب در مناطق مرزی وضعیت امنیت قابل قبولی حاکم است.

کریمی مله گفت: دولت روحانی با پایبندی به اصل تنش زدایی و تعامل سازنده که از آغاز در برنامه های خود لحاظ کرده است  توانست وضعیت روابط غیر مسالمت آمیز را به وضعیت عادی و نرمال تبدیل کند  و ایران به عنوان یک عضو عادی در جامعه جهانی بویژه در برجام حضور قابل و موجهی پیدا کند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران ، گفت: با استناد به کارنامه آقای روحانی در طول این چهار سال می توان به او رای داد اما من معتقدم مسائل مهم تری ضرورت رای دادن به آقای روحانی را دو چندان می کند که یکی از آنها مسائل سیاستی که در شرایط مختلف جامعه ما وجود دارد که درمان ناپذیری رابه ما نشان می دهد نظیر بحران های زیست محیطی ، بحران های آبی آسیب های گسترده اجتماعی، مهاجرت های غیر معقول، حاشیه نشینی ، همه نشان می دهد جامعه ما بر روی بستری از مشکلات بسیار سخت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همه این موارد نیازمند دولتی است که بتواند با استفاده از ظرفیت کارشناسان همه آحاد جامعه بتواند از طریق هم افزایی های کارشناسی راه حل های مناسب در این حوزه پیدا کند.

کریمی مله ، اظهار داشت : جامعه نیازمند دولتی است که بتواند توان های کارشناسی جامعه را تجمیع کند که تندروهای جامعه نمی توانند در مقابل برون رفت چنین مشکلاتی کارایی داشته باشند.

فعال سیاسی اجتماعی ،گفت: اما معتقدم مسائل مهمتری داریم که ضرورت رأی دادن به ایشان را دوچندان می کند مانند بحران زیست محیطی و آسیبهای گسترده اجتماعی، حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق و ... نشان می‎دهد که جامعه ایران بر روی بستری از مسائل و مشکلات بسیار سخت حل‎پذیر قرار گرفته و نیازمند یک دولتی است که با استفاده از ظرفیت کارشناسی طیف های مختلف از طریق هم‌افزایی بتواند راههای برون رفت و غلبه بر این مسائل را پیدا کند که نمونه هایی از آن را در دولت یازدهم مشاهده کردیم.

وی افزود: مختصات محیط منطقه خاورمیانه سیتزه‎ جویی است که مشحون از درگیریهای مختلف است، در این شرایط چنانچه نماینده گفتمان اعتدال وجود داشته باشد می تواند با اتخاذ سیاستهای خوب از محیط پرتنش جلوگیری و ایران را به عنوان جزیره پرثبات حفظ کند.

کریمی مله گفت: انتخابات دوره دوازدهم با شکل گیری یک فضای تخاصم‌آلود در سطح بازیگران کلان بین المللی با ظهور یک پوپولیسم در آمریکا همراه شده و طبیعی است که ترامپ به دنبال یک اجماع جهانی علیه ایران است و سخت به دنبال این است تا با بزرگنمایی تهدید ایران بتواند برنامه‎های خود را علیه کشورمان محقق کند.

وی ادامه داد: در نقطه مقابل، نیازمند یک گفتمان و سیاستمداری هستیم که با پیشه کردن عقلانیت و میانه‎ روی از ایجاد اجماع بین اروپا و آمریکا جلوگیری کند و چنین کاری از عهده روحانی به عنوان نماینده گفتمان عدالت بر می آید .

کریمی مله  با بیان اینکه دولتها در دور اول بیشتر انرژی خود را معطوف به پایان رساندن کارهای نیمه کاره دولت قبل می‎کنند، افزود: آنها کمتر فرصت ریل گذاری متناسب با گفتمان خود را دارند، در مجموع دولت روحانی توانسته است تا حدی از حجم آوارهای دولت قبل کم کند و مسیری را برای دوره تثبیت بردارد که با آغاز برنامه ششم نیز مقارن شده است، بنابراین این الزامات ایجاب می کند که فرصت و مشارکتی دوباره برای تثبیت گفتمان تدبیر و امید فراهم شود که آن جز با رأی دادن به روحانی میسر نمی شود.

وی افزود: البته گفتمان مقابل روحانی چیز جدیدی ندارد و جدیدترین توان خود را در دولتهای نهم و دهم در معرض افکار عمومی گذاشته و در سیاست داخلی و خارجی پیامدهای دهشتناک و بحران زایی را به ارمغان آورده است که امیدواریم رای دهندگان، به گفتمان اعتدال رأی بدهند و بستر حضور نماینده منتخب این گفتمان را به عنوان فرصت سیاسی تازه برای ایجاد زمینه های تدریجی جامعه به سمت پیشرفت و توسعه همه جانبه مهیا کنند.

کریمی مله در ادامه گفت: از موضع اصلاح طلبانه معتقدم که باید روحانی را تقویت کرد و ایشان بتواند در دور دوم برنامه های نیمه تمام را تمام کند تا یک حدی معتقدم که لحظه ای از حرفهای شب گذشته که در مناظره دیدم رقبای جریان اصلاحات و اعتدال هم خشنود هستند که چنین خطی را تزریق کنند و آقای جهانگیری را در مقابل روحانی برجسته کنند، ادامه چنین رقابتی تا پایان انتخابات نتیجه خیلی خوشایندی ندارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز