خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو :

جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه زیر ساخت های کشور امری بسیار لازم و ضروری است

asdasd
کد خبر : ۴۷۶۹۵۳

پس از مذاکرات موفقیت آمیز هسته ای مراجعه‌های متعددی از شرکت های معتبر اروپایی و غیراروپایی برای سرمایه گزاری در صنعت برق کشور صورت گرفته است

به گزارش خبرنگارایلناهوشنگ فلاحتیان در مراسم افتتاحیه پروژه های برق منطقه ای مازندران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: پس از مذاکرات موفقیت آمیز هسته ای مراجعه‌های متعددی از شرکت های معتبر اروپایی و غیراروپایی برای سرمایه گزاری در صنعت برق کشور صورت گرفته است که تعداد قابل توجهی موافقت نامه و تفاهم نامه برای سرمایه گذاری و تامین مالی برای فاینانس پروژه ها در سطح صنعت برق کشور مبادله شده و تعدادی از این اقدامت منجر به عقد قرار داد برای سرمایه گزاری در بخش های مختلف صنعت برق کشور شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به رشد 5 درصدی انرژی برق در سطح کشور در طول 4 دهه گذشته، سالانه باید 4 تا 5 هزار نیروگاه جدید را در سراسر کشور به همراه پست‌های فوق توزیع و توزیع برق به همراه خطوط 400 کیلوولت 230،132، 63 و 20 کیلوولت و افت فشار ضعیفاجرا کرد تا بتوان نیاز برق مشترکان و متقاضیان جدید را پاسخگو بود.

معاون وزیر نیرو گفت: صنعت برق یک صنعت هزینه بر و خواهان زیرساخت است به طوری که تمام فعالیت های اقتصادی که در بخش های مختلف  کشور اتفاق می افتد وابستگی کاملی به انرژی برق دارند.

فلاحتیان اظهار کرد: بنابراین سرمایه گذاری در صنعت برق امری اجتناب ناپذیر بوده و باید به صورت مستمر با توجه به رشد متوسطه 5 درصد در کشور به صورت مداوم صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در مازندران و ساری در طول 10 سال گذشته با توجه به زمینه های متعدد سرمایه گذاری و توریستی همواره بیش از 6 درصد مصرف برق در استان مازندران افزایش پیدا می‌کند، افزود: این میزان مصرف بیش از متوسط مصرف کشوری بوده است.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه زیر ساخت های کشور امری بسیار لازم و ضروری است که بدون اتکا به این منابع نمی توان نیازهای جامعه را پاسخ داد.

وی افزود: تکیه وزارت نیرو بر سیاست‌های ابلاغی، اصل 44 بخش تولید و توزیع نیروی را به بخش خصوصی واگذار می کند و بیش از 55 درصد از تامین برق کشور توسط نیروگاه های خصوصی تامین می شود.

فلاحتیان افزود: در سال 96 با واگذاری بخش دیگری از نیروگاه های دولتی  به بخش خصوصی سهم بخش خصوصی از تولید برق کشور به بیش از 60 درصد رسیده است.

وی گفت: هدف دولت  این است که این رقم را به 80 درصد برساند که این مهم با  سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت خواهد گرفت.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: پروژه های امروز با توجه به سفر رئیس جمهور به استان مازندران در حوزه برق با تلاش های دولت یازدهم در مازندران صورت گرفته که از امروز شاهد به ثمر نشستن این پروژه ها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: 4 پروژه اساسی با اعتباری بالغ بر 105میلیارد تومان شامل پست 400 و 230 کیلوولت مرکز مازندران به همراه 10 کیلومتر خطوط 400 کیلوولتی که اتصالات این پست محسوب می شود به همراه طرح نیروگاه 10 مگا واتی تنکابن امروز افتتاح شد.

فلاحتیان تصریح کرد: همزمان با این طرح ها، طرح بهینه سازی و توسعه 160 کیلومتر خط  163 کیلو ولتی که منتهی به چابکسر است افتتاح شد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه با توجه به شعار سال اقتصاد مقادمتی و تولید و اشتغال 5 خبر امیدبخش نوید توسعه رشد استان را نام برد و گفت: علاوه بر پروژه های افتتاح شده امروز در یک ماه آینده تا پایان اردیبهشت امسال، 50 مگاوات در شبکه های نوشهر و بهشهر و تا 3 ماه آینده 52 مگاوات دیگر با سرمایه گذاری بخش خصوصی در تنکابن، آمل، نوشهر و نور با اعتبار 104 میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

وی افزود: در دهه فجر امسال و تا پایان سال 96 تلاش برای افتتاح نخستین نیروگاه کلاس اف سیکل ترکیبی کشور به ظرفیت  460 مگاوات در غرب مازندران با سرمایه گذاری بخش خصوصی وارد شبکه سراسری برق کشور می شود.

فلاحتیان خاطرنشان کرد: اعتبار این پروژه 260 میلیون یورو معادل هزار میلیارد تومان است که از سال 95عملیات اجرایی آن آغاز و توربین، ژنراتور و سایر تجهیزات وارد نیروگاه نوشهر شده است.

معاون وزیر نیرو افزود: این طرح در مازندران برای نخستین بار با حضور بخش خصوصی افتتاح می شود که این یک توسعه اساسی در سطح استان است و زمینه برای ایجاد و جذب سرمایه گذاری برای تولید و اشتغال فراهم می‌کند.

فلاحتیان، با بیان اینکه در کنار این پروژه ها دو ردیف اعتبار خارجی برای استان جذب می‌شود، خاطرنشان کرد: 20 میلیون اعتبار از بانک خارجی توسعه و تجارت برای مازندران به منظور زیرساخت صنعتی جذب شده است و پروژه‌ها به سرعت انجام می‌شود.

معاون وزیر نیرو گفت: در اواخر سال 95 با موافقت شورای اقتصاد با پیشنهاد وزارت نیرو موفق به دریافت 200 میلیون دلار تسهیلات خارجی به صورت فایناس برای ایجاد زیرساخت‌های صنعت برق مازندران شدیم و پیمانکار مشخص و ظرف 3 ماه اینده عملیات اجرایی پروژه آغاز می شود.

وی افزود: همچنین امسال با توجه به افتتاح پروژه های امروز، بیش از 1300 میلیارد تومان طرح زیربنایی در صنعت برق مازندران به بهره برداری رسید که از امروز آغاز می‌شود و 105 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و 104 میلیارد تومان در یک ماه آینده و مابقی تا دهه فجر سال جاری انجام می‌شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز