خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی کشور:

قانون حفظ کاربری اراضی در محدوده طرح هادی روستا شمولیت ندارد

asdasd
کد خبر : ۴۷۳۱۶۳

قانون حفظ کاربری اراضی در محدوده طرح هادی روستا شمولیت ندارد و این شمولیت تنها برای زمین‌هایی است که براساس تبصره 5 ماده یک حفظ کاربری اراضی در محدوده طرح هادی روستا واقع شده‎اند.

به گزارش ایلنا،اصغر رفیعی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بستر تولید برای امنیت غذایی کشور، حفظ آب و خاک است، اظهار داشت: در همین راستا، دستگاه‎های قضایی و نیروی انتظامی پای کار آمدند و هماهنگی کامل را در زمینه حفظ آب و خاک و مقابله با زمین‎خواری در دسوتر کار خود قرار دادند تا با هر اقدامی که زمین را از حالت تولید خارج کند، مبارزه نمایند.

وی افزود: از پایان سال 92 تاکنون با کاهش تغییر کاربری در کشور مواجه بودیم به طوریکه در برخی از استانها کاهش 80 تا 90 درصدی را داشتیم.

مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی با بیان اینکه امنیت غذایی در اولویت کشور قرار دارد و به نوعی جنگ آینده، جنگ آب خواهد بود، گفت: در همین راستا برنامه‎های خوبی داریم، در سراسر کشور گشت‎های ویژه با برنامه‎ریزی منسجم پای کار آمدند و از آنجا که هدف وزارت کشاورزی به سمت پیشگیری است، بنابراین گشت‎های این وزارتخانه مردم را توجیه و راهنمایی می‎کنند و به افراد مشاوره می‎دهند.

رفیعی ادامه داد: 500 هزار بروشور جهت اطلاع‎رسانی و ارائه مشاوره به استانها ارسال شد و آنها نیز خلاقانه بروشورهایی را چاپ و توزیع کردند، همچنین اطلاع‎رسانی و پیشگیری را در سال جدید در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: تا پایان هشتم فروردین ماه امسال، 9 تا 10 مورد تخریب داوطلبانه کاربری‎های غیرمجاز اراضی داشتیم که از تبعات همین آموزشها بوده است.

مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به عملکرد سامانه 131 افزود: این سامانه بصورت شبانه ‎روزی در خدمت مردم است و از طرفی این موضوع قابل اهمیت است که هیچ فعالیتی بدون مشارکت مردم و سازمان‎های مردم‎نهاد موفق نخواهد بود.

رفیعی با بیان اینکه سامانه 131 فقط برای ثبت تخلفات نیست، گفت: کارشناسان امور اراضی در زمینه‎های اخذ مجوز، صدور سند مالکیت و هر اقدام قانونی در زمینه کشاورزی مردم را راهنمایی می‎کنند.

وی افزود: از 23 اسفندماه 93 کارگروه فراقوه‎ای مبارزه با زمین‎خواری تشکیل شده و در کنار آن نیز پنجره واحد صدور مجوزها و استعلام‎ها فعال است که مردم می‎توانند به‎راحتی از این خدمات استفاده کنند.

رفیعی ادامه داد: زمین‌هایی که براساس تبصره 5 ماده یک حفظ کاربری اراضی در محدوده طرح هادی روستا واقع شدند، مشمول قانون حفظ کاربری نیست اما در روستاهایی که طرح هادی در آنها انجام نشده، کلیه اراضی مشمول این قانون هستند.

وی گفت: البته به این معنا نیست که هر کسی بتواند هر زمینی را تغییر کاربری دهد و باید از کمیسیون بند "ف" اجازه تغییر کاربری بگیرد.

در ادامه نشست، معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: از 25 اسفندماه تا فروردین ماه 144 مورد تماس مردمی با سامانه 131 گرفته شد.

علی هادیان گفت: 272 مورد شناسایی تغییر کاربری غیرمجاز داشتیم، 47 مورد شناسایی اراضی بایرو اخطاریه انجام کشت در اراضی کشاورزی داده شده است.

وی افزود: 29 مورد توقف عملیات غیرمجاز و صدور 211 مورد اخطار و ابلاغ تغییر کاربری داشتیم که توسط 22 اکیپ گشت با 822 نفر روز پرسنل انجام شده است.

معاون امور اراضی مازندران در پایان گفت: گشت‎های حفظ کاربری با تمام قوا در شهرستان‎ها حضور دارند تا وقفه‎ ای در کار حفظ اراضی کاربری به وجود نیاید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز