خبرگزاری کار ایران

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران – ساری:

حاشیه ها منابع طبیعی را له می کند

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۱۲۴

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران – ساری، با بیان اینکه جامع نگری را برای مدیریت جنگل ها لحاظ کرده و یک بعدی به مشکلات نگاه نکنیم، ادامه داد: ما در سازمان جنگل ها مظلوم هستیم اما ضعیف نیستیم.

به گزارش ایلنا از ساری ،ستار بابایی درنشست هم اندیشی تشکل های زیست محیطی با موضوع ظهور سیاه چاله های زیست محیطی در کشور و اوضاع نابسمان و رو به انقراض منابع طبیعی که در سالن اجتماعات منابع طبیعی برگزار شد، اظهار داشت: اکوسیستم جنگلی از مشکلات پیچیده ای برخوردار است که ضرورت دارد تا دستگاههای دخیل در این موضوع با هم تعامل بیشتری داشته باشند.

وی افزود: معضل زیست محیطی از سرعت عمل ما بیشتر است ، تغییراتی در این محیط حاکم است که نیاز به راهکار مناسب در این رابطه دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران – ساری به سه موضوع محدودیت‌های اعتباری دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی، قرار داشتن در مقطع گذار و تغییر مدیریت در عرصه‌های جنگلی در شمال کشور و مقابله با زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی، شرایط را برای دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی سخت کرده است، اشاره کرد وگفت: هجمه ای که دستگاههای اجرایی و نظارتی در مقابله با زمین خواری در طی دو سه سال اخیر در اراضی کشاورزی و تغییر کاربری وارد آورده اند، عملی ارزنده بوده است .

وی افزود: محدویت های اعتباری دولت و تزریق امکانات دستگاههای اجرایی از جمله آنهایی که وظایف حاکمیتی دارند  به عنوان یک معضل که در سالهای اخیرخودش را به خوبی نشان داده است .

بابایی با اشاره به پدیده زمین خواری ، ادامه داد: از گذشته های بسیار دورسازمان جنگل ها در رابطه با پدیده بیابان زدایی اقدامات خوبی را در کشور انجام داده است که به عنوان تجربه در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه ازکارشناسان جدید و قدیمی  در رابطه با این موضوع به خوبی بهره گیری نشده است، گفت: هر چند سازمان جنگل ها موظف به حفاظت و پاسداری از جنگل است اما جاهایی با مشکل مواجه می شود .

بابایی به مدیریت جمعیت و اسکان آنان اشاره کرد و افزود: تنها یکی از این مقوله‌ها باز گذاشتن مسیر جمعیت برای افزایش جمعیت است اما این امر بررسی نشده که این جمعیت افزایش ‌یافته باید کجا اسکان یابد و اگر قرار بر تصمیم‌ گیری مردم باشد، به طور حتم فشار بر دستگاه‌های اجرایی برای تغییر کاربری‌ها بسیار زیاد خواهد شد و اگر ساکنان بطن و حاشیه عرصه‌های جنگلی را حمایت و مدیریت نکنیم، آنها مجبور به فروش زمین‌هایشان خواهند شد و معضلی به‌ مراتب خطرناک‌تر از آنچه در خوزستان با آن مواجه ایم، ایجاد خواهد شد.

وی به وجود آفات به عنوان زنگ خطربرای استان اشاره کرد و گفت: آفات، تغییرات اقلیم، فشارهای جدیدتر، شرایط را به مراتب سخت تر و توان برخی دستگاه های که باید اعمال مدیریت کنند را محدودتر می کند.

بابایی با بیان اینکه جامع نگری را برای مدیریت جنگل ها لحاظ کرده و یک بعدی به مشکلات نگاه نکنیم، ادامه داد: ما در سازمان جنگل ها مظلوم هستیم اما ضعیف نیستیم.

وی به وجود 1 شهید و 57 مجروح در حوزه سازمان منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران اشاره کرد و افزود: این امر نشان از آن دارد که ما ظرفیت انسانی خوبی در این حوزه برخودار هستیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران – ساری با اعلام اینکه 78 درصد از عرصه های ملی در حوزه منابع طبیعی است ، گفت: با این میزان منابع ، ما فقط یک و نیم درصد از اعتبارات ملی برخورداریم آیا می شود با 4 هزار کیلومتر کاربری های خارج از عرصه های ملی و با این میزان اعتباراز این عرصه حفاظت کرد؟این میزان اعتبارتکنیک های فنی نیست بلکه ناشی از مشکلات مدیریتی است .

بابایی ، گفت: باید همه عوامل تهدید در این عرصه را ارزیابی کنیم چرا وقوع بسیاری مشکلات نظیر حذف یارانه ، یا اتفاقات اجتماعی و سیاسی موجود، ناخودآگاه عرصه های های منابع طبیعی به عنوان یک سرمایه های مجانی تاوان آن را پس می دهند.

وی با بیان اینکه عرصه های مدیریتی جبران کننده کسری های بی مدیریتی است، افزود: بسیاری از مشکلات متوجه عرصه های طبیعی است و این حاشیه ها منابع طبیعی را له می کند.

بابایی مشکل فرهنگی را یکی از معضلات مهم در این عرصه نام بردو گفت:کارهای فرهنگی و آموزشی باید در صدر امور قرار گیرد و اینکه مردم بدانند در آینده با چه مشکلی در این زمینه مواجه هستند.

وی مسائل فرهنگی، کارهای آموزشی و ترویجی را از الویت برنامه دانست و افزود: کشور ما سرشار از منابع طبیعی است که بایستی با حساسیت ویژه ای از آن حفاظت کرد و اینطور نباشد برای کسب سود کوتاه مدت تیشه به ریشه خودمان بزنیم.

بابایی با بیان اینکه زمین خواری چون فنری در استان جمع شده است، گفت: تا چند سال قبل شوراها و بخشداران به صورت علنی زمین فروشی می کردند وبرای تغییر کاربری پروانه داده و امکانات لازم را فراهم می کردند اما در حال حاضر این اقدام صورت نمی گیرد، این حرکت های نامتعارف در کشور چیزی جز اتلاف هزینه نیست.

وی افزود: دولت باید تکلیف خودش را بداند زیرا برای کارهای عمرانی  به ناچاربخشی از تخریبات را درجنگل را برای توسعه استان انجام می دهد اما جبران آن انجام نمی شود چرا اعتبار لازم برای احیا آن وجود نداردتا جبران خسارت شود.

بابایی افزود: تلاش کنیم تا در اجرای پروژه های عمرانی نهایت دقت صورت گیرد مشکل ما الان برنامه های شرکت گاز است عمدی درآن نیست هدف خدمت به مردم است در برنامه جامع صیانت 82 جزء تکالیف بوده است الان در سال 95 در حال اجراست

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز