خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت ودرمان :

مازندران در زمینه پزشک خانواده پیشرو است/سطح دریافت سرانه سلامت عادلانه نیست

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۴۵۵

وزیر بهداشت ودرمان گفت:اگر زیرساخت ها نظیر پایگاه های بهداشتی و مراکز جامع سلامت ،تخت های بیمارستان را کامل کنیم طرح پزشک خانواده می تواند نقش اساسی خود را به خوبی ایفا کند

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری،حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه افتتاح همزمان 957 واحد ارائه خدمات بهداشتی سراسر کشور در گفتگو با خبرنگاران درمازندران درپاسخ به ناپایداری مالی طرح تحول نظام سلامت اظهار داشت: عدم  اجرای قانون وتجمیع بیمه ها از مهمترین مشکل اجرای طرح تحول سلامت است و این طرح در برنامه ششم توسعه نیز اجرا نشده است.

وی افزود: طرح تحول سلامت حتما ادامه پیدا می کند چنانچه طرح تحول نظام سلامت بخواهد مصون از گرفتاریها و منابع ناپایدارباشد باید منابع و مصارف دقیق و همطراز شود.

وزیر بهداشت ودرمان بیمه ها باید در یک قالب قرار گرفته و یک بسته را حمایت میکردند تا مصراف ما با منابع ما همطراز باشند و درعین حال این تحول باید در اولویت برنامه های دولت باشد.

وی فزود:اگر بخواهیم این کاررا دنبال کنیم و حاصل آن یک نظام  سلامت کارآمد برای کشور باشد باید از نظر ساختاری تجدید نظر شود و هم اینکه از لحاظ مالی اعتبارات این بخش را به منابع پایدارچون مالیات وصل کنیم واگربه اما و اگر و اعتبارات نفتی واگذار کنیم همیشه این مشکل ادامه خواهد داشت.

وزیر بهداشت درباره بیمه کارگران گفت: مصمم هستم تا در مورد کارگران حق 9بیست و هفتم را  که مربوط به درمان است را احیا کنم و چنانچه این طرح اجرایی شود شرایط بهداشتی و درمانی برای کارگران متفاوت تر از گذشته خواهد بود زیرا احقاق حق و حقوق کارگران مهمترین وظیفه است و در طرح تحول سلامت خدمات شایسته ای به همه اقشار از جمله کارگران داده شده است.

هاشمی ادامه داد: بیمه شدگان تامین اجتماعی حق بیمه ای را که به عنوان حق درمان پرداخت می کنند فقط در حوزه درمان باید هزینه شود.

وی افزود: هر چند سازمان  تامین اجتماعی مشکل دارد و از دولت طلبکار است و دولت هم موظف است تا طلب آنها را پرداخت کند اما نباید این امر سبب شود آسیب حق و حقوق آنان در حوزه درمان شود اگر کمبود و کسری در تامین منابع آنان است آنهم به دلیل کم توجهی دولت ها در طول 30 سال گذشته آن را باید اصلاح کرد.

هاشمی، با بیان اینکه دولت موظف است طلب ما را از تامین اجتماعی تامین کند ، گفت: در طول یکسال گذشته ارائه خدمت کردیم و انتظار داریم هزینه ها تامین و اصلاح شود و امیدواریم با یکپارچه شدن صندوق های بیمه، مشکل حل شود.

هاشمی درباره پزشک خانواده گفت: هنوز تا داشتن یک نظام ارجاع کامل فاصله داریم و مازندران در زمینه پزشک خانواده پیشرو است هرچند نارضایتی هایی درمیان مردم وجود دارد.

وزیر بهداشت ، گفت: اگر زیرساخت ها نظیر پایگاه های بهداشتی و  مراکز جامع سلامت ،تخت های بیمارستان را کامل کنیم طرح پزشک خانواده می تواند نقش اساسی خود را به خوبی ایفا کند ضمن اینکه  مازندران نیازمند دو هزار تخت بیمارستان است.

وی با عنوان اینکه پزشک متخصص خانواده نیز به طرح پزشک خانواده اضافه می شود، گفت: پزشک خانواده کنونی در کشور مورد رضایت نیست اما نسبت به سه سال قبل وضعیت خوبی داریم.

وزیر بهداشت درباره بیمارستانهای با تعداد تخت های بالا گفت : منتظر تصمیم شورای اقتصاد هستیم  که این کار هم باید با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی شکل گیرد و این سرمایه گذاران اگر نتوانند بازپرداخت سرمایه هایشان را از پروژه ها تامین کنند دولت ضمانت کند که درآن بخش ضمانت همچنان در حال چانه زنی هستیم.

وی افزود: معتقدم باید  به پروژه های سلامت همانند طرح های ریلی و اقتصادی شود زیرا این طرح ها هم دارای بازگشت اقتصادی است.

هاشمی میزان طلب و مطالبات از بیمه ها را 12هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بخش عمده از آن مربوط به بیمه سلامت ایرانیان است و تاکنون هزار و 200 میلیارد تومان نقدی و هزارو 640 میلیارد تومان در قالب اوراق وصول شد، همچنین از بیمه تامین اجتماعی نیز چهار هزار میلیارد تومان طلب داریم امیدواریم که آنها هم به وظیفه خودشان عمل کنند.

وزیربهداشت و درمان درباره تاثیر ساخت خانه های بهداشتی بر امر پیشگیری از ابتلای به بیماری ها گفت: اگر بتوانیم نظام ارجاع را از سطح یک به سطوح بعدی راه اندازی کنیم با الکترونیک شدن پرونده آنها تاثیربسزایی در کاهش بار بیماری ها خواهیم داشت.

هاشمی با تاکید بر اینکه سطح دریافت سرانه سلامت عادلانه نیست و از عدالت به دور است گفت: مشهد کمترین سهم را در مقایسه با سایر استان ها دارد و مازندران نیز همین وضع را دارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی برمسافرخیز بودن مازندران درباره ساخت بیمارستان هزار تختخوابی، گفت: سطح دریافت سرانه سلامت متاسفانه در کشور عادلانه نیست بارها این مطلب به سازمان مدیریت و مجلس گفته شد به نظر می رسد کسی که توانش بیشتر بوده سهم بیشتری داشته است و این از عدالت به دور بوده است و کمترین سهم را داشته که  را مازندران و مشهد دارند و باید اصلاحی در سازمان برنامه بودجه  کشوردرباره سرانه سلامتی که تحویل استان ها می شود.

در ادامه دکتر جان بابایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره داروهای دیالیز گفت: محمود آباد تنها شهری است که از پوشش دیالیز برخوردار نیست و در خصوص داروهای دیالیزتفاوت بیمه است بیمه داروهایی را قبول می کند که برند داخلی داشته باشد.

وی به امحای زباله های بیمارستانی و دفع زباله های مراکز بهداشتی در کنار سطل های عادی زباله اشاره کرد و افزود: تمام بیمارستانهای ما دستگاه امحای زباله دارندو این مشکل در مطب ها دیده می شود پیشنهاد شد تا نظام پزشکی و شهرداری ها قراردادی را با مطب ها انعقاد کنند تا از آن طریق زباله های مطب را امحا کنند در عین حال دانشگاه علوم پزشکی این آمادگی را دارد تا زباله های مطب ها را امحا کند

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز