خبرگزاری کار ایران

متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل:

وابستگی و سوءمصرف مواد در زنان روندی رو به رشد دارد

asdasd
کد خبر : ۴۴۴۲۲۸

متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل گفت: بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی 5-10٪ از زنان در دوران بارداری مواد مخدر مصرف می کنند.

به گزارش ایلنا، به نقل از  روابط عمومی بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل ،  دکتر زینت السادات بوذری متخصص زنان و زایمان این مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : اعتیاد یا وابستگی به مواد مخدر به عنوان یک آسیب اجتماعی هزینه‌های سنگینی را به دنبال دارد.

دکتر بوذری گفت: وابستگی به مواد مخدر در زنان باردار مشکلی پیچیده بوده وعلل سوء مصرف مواد در زنان باردار بسیار متنوع بوده که عوامل متعددی در آن نقش دارند .

وی با اشاره به اینکه وابستگی و سوءمصرف مواد در زنان روندی رو به رشد دارد ، اضافه کرد : بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی 5-10٪ از زنان در دوران بارداری مواد مخدر مصرف می کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد: زنان باردار مصرف کننده مواد در معرض خطر بالای سوء تغذیه بوده و اغلب  ازمراقبتهای بارداری کافی  بهره مند نمی گیرند .

وی گفت: اعتیاد به مواد نه تنها برای سلامت مادر مضّر است، بلکه سلامت جنین و نوزاد را نیز تحت تأثیر قرار میدهد، بطوریکه مصرف مواد مخدر حین بارداری باعث سقط خودبخودی ، پارگی زودرس پرده ها ،  نارسی جنین ، کاهش وزن زمان تولد ، عقب افتادن رشد داخل رحمی،  مرگ نوزاد ، نمره اپگار پایین ، سندرم دیسترس تنفسی خونریزی داخل جمجمه ای، خفگی نوزادی، آسپیراسیون مکونیوم، کوریوآمنیونیت، ترومبوفلبیت ، نارسایی جفت، جدا شدن زودرس جفت ، مسمومیت حاملگی وخونریزی بعد از زایمان میشود.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل ادامه داد : این مادران معمولا برای انجام مراقبتهای بارداری مراجعه نمی کنند بنابراین برخی مشکلات و عوارض مامایی در آنان شناسایی نمی شود.

این متخصص افزود: افراد وابسته به مواد، نسبت به داروهای درمانی تحمل دارند و آستانه درد آنها نسبت به افراد غیر معتاد پائین تر می باشد لذا در صورت نیاز به سزارین بخصوص در مواردی که مادر دچار علائم محرومیت شده باشد باید مقدار بیشتری از داروهای مورد نیاز به بیمار تزریق شود که یکی از اثرات آن تضعیف سیستم تنفسی جنین و نوزاد است.

وی ادامه داد: مصرف مواد مخدر(به خصوص مواد افیونی) باعث اختلال در حرکات دستگاه گوارش و تاًخیر در تخلیه معده میشود و چون حاملگی هم اثر مشابه را دارد در نتیجه مجموع این دو عامل احتمال آسپیراسیون را در طی بیهوشی عمومی افزایش می دهند.

دکتر بوذری گفت: غربالگری  موثرترین روش برای شناسایی به موقع افراد در معرض خطر ناشی از مشکلات سوءمصرف مواد، به شمار میرود.

وی اضافه کرد: غربالگری و آموزش زنان باردار باعث بالا رفتن میزان آگاهی ایشان از خطرات ناشی از سوءمصرف مواد میشود و ممکن است از احتمال سوءمصرف مواد در حاملگیهای بعدی جلوگیری کند.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل در پایان گفت : به طور ایده آل، زنان وابسته به مواد در سنین باروری باید قبل از باردار شدن تحت درمان اعتیاد قرار گیرند، ولی مراقبتهای ویژه سوءمصرف مواد در بارداری، در هر زمانی که مادر برای مراقبت بارداری یا حتی انجام زایمان مراجعه میکند برای مادر و نوزاد مفید است و از بروز بسیاری از عوارض سوءمصرف مواد در هر دوی آنها پیشگیری میکند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز