خبرگزاری کار ایران

عضو شورای اسلامی شهر ساری:

عدم موفقیت شورای شهر بر نظارت عملکرد شهرداری

asdasd
کد خبر : ۴۳۴۲۸۲

عضو شورای اسلامی شهر ساری گفت:من به عنوان عضو شورای شهر اعتقاد دارم شورای شهرساری خیلی بر نظارت عملکرد شهرداری موفق نبوده است گویی که نظام شورایی در کشورهم درحوزه نظارت خیلی موفق نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، علی اکبر زلیکانی در نشست خبری با اصحاب رسانه به عملکرد شهرداری و شورای اسلامی شهرساری اشاره کرد ، اظهار داشت: برای رشد و شکوفایی مرکز استان ضرورت دارد تا اعضای شورای شهر اختلافات را کنار گذاشته و در جهت ارتقای شهر با همدلی گام های موثری بردارند.
 
وی افزود: نیروهایی که درساری تعریف می شوند چنانچه اختلافات را کنار نگذارند این شکاف به زیان شهروندان خواهد شد بنابراین می طلبد تا همه ی افراد فارغ از اختلاف سلیقه ها با هم اتحاد داشته باشند چرا که اختلاف سلیقه رمز پویایی است اگر قرار است پیشرفت کنیم بایستی این اختلاف سلیقه وجود داشته باشد .
 
عضو شورای اسلامی شهر ساری ، گفت: ضرورت دارد تا همه نیروها را حفظ کنیم ، من هر نیرویی که بخواهد جریان مقابل را حذف کند درمقابل آن ایستادگی میکنم  
.
نمره قبولی به عملکرد سازمان عمران ساری
 
زلیکانی با اشاره به عملکرد سازمان عمران آن را خوب ارزیابی کرد و گفت که نقاط ضعف و قوت نیز در این سازمان وجود دارد اما در مجموع این سازمان در اجرای پروژه های عمرانی موفق بوده است و من به آن نمره قبولی میدهم.
 
وی ادامه داد: در طول سه سال از شورای چهارم شهرساری ، بودجه 10 میلیاردی این سازمان به 70 میلیارد تومان افزایش یافته است ، این میزان ، بودجه یکی ازشهرداری های متوسط به بالاست که بسیاری از شهرداری های بزرگ هم چنین بودجه ای را ندارند بنابراین این امر نشان از فعالیت مستمر این سازمان است.
 
زلیکانی به پیش نویس لایحه مدیریت شهری برای انتخاب شهرداران با رای مستقیم مردم اشاره کرد و افزود: انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم ، تجربه ای است که بسیاری از کشورهای دنیا دارند اما از لحاظ کارشناسی تحقق این امر معایب و محاسنی دارد.
 
وی ادامه داد: هویت شوراها در هر استان در راستای انتخاب شهردار است چنانچه این انتخاب از سوی مردم باشد نقش نظارتی شورا کمرنگ خواهد شد و موجودیت شورا ها معنایی نخواهد داشت ، بنابراین معایب انتخاب شهردار توسط مردم خیلی بیشتر ازمحاسن آن است.
 
زلیکانی افزود: شهردار وقتی مستقیم از مردم رای بگیرد به نوعی باید مستقیم به مردم پاسخگو باشد و این کار را برای او دشوارمی کند چرا که شهردار طبق قانون یک سری وظایفی برعهده دارد که عمدتا خدمات شهری است ، اما مطالبات مردم اشتغال یا مالی است و این انتخاب سبب می شود تا شهردارعملا فقط به خواسته های مردم پاسخگو باشد .
 
وی ، گفت: اگر شهردار با رای مستقیم مردم انتخاب شود و بخواهد دوره بعد نیر میزان آرای مردم را داشته باشد باید همیشه پاسخگوی مطالبات آنان باشد و این امرکاررا برای شهردار سخت می کند و عملا نمی تواند مستقل فعالیت کند و چنانچه بخواهد مشکلات مردم را که بیشتر در حوزه اشتغال و اقتصاد است را حل کند باید به قانون هم بی اعتنا شود.
 
زلیکانی افزود: تحقق این امر میسر نمی شود مگر اینکه از نظر فرهنگی رشد کنیم  هر چند به نظر می رسد از نظرعملیاتی تحقق این امر خیلی ممکن نیست .
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نظارت شورا بر پروژه های شهرداری و اینکه نظرات دوگانه ای در شورای شهر ساری حاکم است، گفت: نظام پارلمانی یعنی رای اکثریت ، در این نظام ملاک نظر اکثریت است که باید مخالفین نیز تمکین کنند همانطور که موضوعی در مجلس مطرح می شود با اختلاف کمی نظر اکثریت وجود دارد و همه به نظر اکثریت احترام می گذارند در شورای شهر نیز این روند وجود دارد که من آن را دوگانگی نمیدانم چرا که قانون نظام پارلمانی چنین است.
 
نظارت شورا برعملکرد شهرداری کمرنگ است
 
زلیکانی ادامه داد:اینکه نظارت شورا بر شهرداری وجود دارد یا نه، من به عنوان عضو شورای شهر اعتقاد دارم شورای شهرساری خیلی این موفقیت را ندارد گویی که نظام شورایی در کشورهم درحوزه نظارت خیلی موفق نبوده است، در واقع ابزارهای خیلی قوی برای نظارت بر عملکرد شهرداری در شوراها وجود ندارد و بسیاری از امکانات از قبیل ، پول ، قوه اجرا در دست شهرداری است.
 
عضو شورای اسلامی شهر ساری  افکار عمومی را یکی از ابزارهای مهم در شوراها  دانست و افزود: من فکر میکنم بزرگترین ابزاری که امروزدر اختیار اعضای شورای شهر است افکارعمومی است و رسانه ها حلقه واسطه بین افکار عمومی و شوراها هستند اگر رسانه ها به خوبی به وظایف خودشان بپردازند صداها به نیز به خوبی گوش مردم می رسد و آنها خودشان قضاوت می کنند واگر رسانه ها در تحقق این امر کوتاهی کنند واین صداها به مردم انتقال داده نشود گویی که اتفاقی نیفتاده است .
 
وی ادامه داد: اعتقادم بر این است در نظام شورایی بایستی در موضوعات مختلف موافق و مخالف وجود داشته باشد تا به یک نتیجه مطلوب رسید اگر قرار باشد همه دررابطه با موضوعی یک نظر داشته باشند آغاز انحرافات است و نباید اینگونه باشد بنابراین در شورای شهر ساری نظرات مخالف و موافق بسیار وجود دارد اما در نهایت به نظر اکثریت تمکین داده می شود.
 
زلیکانی به تعطیلی دو ماهه  کمسیون ماده صد در شهرداری ساری اشاره کرد و گفت:  نظرشهرداری براین است که ضرایبی که در این کمسیون اعمال می شود خیلی ضرایب واقعی نیست یعنی این ضرایب باید بیشتر از این باشد کمسیون ممکن است نظرش چیزدیگری باشد البته نظر دستگاه های اجرایی با نظر شهرداری نزدیک است کسانی که درساخت و ساز فعالیت می کنند نظرشان این است که بایستی ضرایب بالاتری اعمال شود .
 
وی افزود: از آنجایی که کمسیون ها نتوانستند نظرات شهرداری را برآورده کنند شهرداری بر آن شد تا کمسیون ماده صد را تعطیل کند البته این کار هم قانونی نیست چرا که شهرداری باید تخلفات را ارجاع داده و کمسیون به موقع تشکیل شود تا مردم در بروکراسی اداری گرفتار نشوند و اگر قرار باشد تعطیلی کمسیون ادامه داشته باشد به دلیل تاخیر در انجام کار فقط مردم متضرر می شوند.
 
عضو شورای اسلامی شهر ساری با اعلام اینکه شهرداری ها عمدتا نبایستی به درآمد ناپایدار مثل جرائم ماده صد وعوارض ساختمانی که تحت تاثیر جریان اقتصادی کشور است قرار بگیرند، گفت: شهرداریها باید خودشان را منفک کنند و این اشکال در بسیاری از شهرداری ها از جمله  تهران و ساری وجود دارد،چرا که بخشی از درامدهای ما از این کمسیون حاصل می شود اینکه ما اجازه می دهیم کمسیون ماده صد جریمه کند و  حاصل آن درآمدی برای شهرداری می شود، در واقع ما مردم را به نوعی وادار به ساخت و ساز غیر مجاز می کنیم  و این به نظر من ایراد بزرگی است .
 
در حوزه درآمد پایدار به شهرداری نمره قبولی نمی دهم
 
زلیکانی با بیان اینکه برای توسعه شهر لازم است تا شهرداری ها به دنبال درآمد پایداربروند ، افزود: پیشنهاد شد سازمان پارک ها و میادین میوه وتره بار مبنایی برای درآمدهای پایدار باشند بدین شکل که حلقه واسطه بین بازار تولید و بازار مصرف باشند متاسفانه با توجه به اینکه ما تنها سازمان میوه و تره بار هستیم نتوانستیم این نقش را به خوبی ایفا کنیم .
 
وی ادامه داد: سازمان میوه و تره بار در حوزه توزیع و تنظیم بازار می تواندمحصولات مورد نیاز شهروندان با قیمت مناسب از فروشنده خریداری کرده و با قیمت مناسب به خریدار عرضه کند و هم خارج از استان و حتی خارج از کشور صادر کند.
 
زلیکانی درخصوص درآمد پایداردرحوزه سازمان پارک ها ، گفت: پیشنهاد شد تا با همکاری بخش خصوصی بتوانیم بزرگترین تولید کننده گل و گیاه باشیم تا با فروش آن به خارج از استان و حتی خارج از کشور درآمد پایدار برای شهرداری حاصل شود البته سالهای قبل تقریبا ما یک میلیارد تومان گل و گیاه برای مصارف شهرداری و سازمان پارکها خریداری می کردیم که این میزان در حال حاضر نصف شده است  .
 
وی با بیان اینکه توانمند سازی سازمان های تابعه شهرداری عمده درآمدهای پایدار ما را تشکیل می دهد ، افزود:  عمده پروژه های مارا به جای اینکه پیمانکاران انجام دهند خود شهرداری انجام میدهد و این امر سبب شد تا بودجه ما ارتقای قابل ملاحظه ای داشته  باشد ، البته هنوز به آن نقطه مطلوب و ایده ال نرسیدیم چرا که باید درآمد ناپایدار به درآمد پایدار تبدیل کنیم اما هنوز به خوبی محقق نشد ه است.
 
زلیکانی در خصوص تحقق بودجه مصوب شورا به شهرداری ساری ، گفت که بودجه مصوب شورا در شهرداری به نسبت چند ماه گذشته پیش بینی ما محقق شده و تا پایان سال هم بودجه مصوب شده بطور کامل محقق می شود.
 
افزایش  نیروی انسانی در بدنه شهرداری ساری به واسطه اعضای شورای شهر
 
عضو شورای اسلامی شهر ساری  در پاسخ به سوال مطرح شده مبنی بر افزایش جذب نیروی انسانی در بدنه شهرداری به واسطه اعضای شورای شهر ساری ، گفت: تعداد نیروی انسانی شهرداری ساری بسیار زیاد است اینکه اعضای شورای شهر درجذب نیرودر بدنه شهرداری نقش دارند تردیدی نیست ،اما سهم من در این حوزه بسیار ناچیز است  چرا که بر این باورم مرتفع کردن مشکلات جامعه بر مشکلات خانواده اولویت دارد.
 
وی افزود: من علاوه بر عضو شورای شهر، کارمند رسمی استانداری هستم و اگر قراربود از رانت استفاده کنم در این جایگاه هم می توانستم اما ورود من به پارلمان شهری رسیدگی به امورات شهروندان و تحقق مطالبات آنان است.
 
زلیکانی  عدم برگزاری آزمون استخدامی در شهرداری را دلیل افزایش نیروی انسانی در شهرداری عنوان کردو گفت که چنانچه این آزمون در شهرداریها برگزار شود افراد به واسطه قابلیت ها یی که دارند جذب شهرداری می شوند این در حالی است که از سال 83 تاکنون هیچگونه آزمونی در شهرداری ساری گرفته نشده است.
 
وی به پروژه زیر گذر پل گردن اشاره کرد و گفت: زیر گذر پل گردن یک فاز آن انجام شد فاز دوم نیز باکس هاش انجام شد چنانچه راه آهن  48 ساعت به ما اجازه بدهد تا پایان سالجاری این پروژه را  به بهره برداری می رسانیم.
 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز