خبرگزاری کار ایران

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران :

ظرفیت تولید مرغ در مازندران سالانه 210 هزار تن است

asdasd
کد خبر : ۴۰۶۵۸۶

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران گفت : سرمایه گذاری در بخش تولید مرغ و طیور استان یکصد هزار میلیارد ریال است و 23 هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند .

به گزارش ایلنا از ساری ، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران،علیرضا عطایی نژاد با اشاره به اینکه اجرای طرح مدیریت تولید با هدف کاهش هزینه تولید و استاندارد سازی واحدها صورت گرفته است، افزود: از یکهزارو 700واحد دارای پروانه مرغداری در استان تاکنون 520 واحد که شرایط گاز دار شدن را داشته اند، به خط لوله گاز طبیعی متصل شدند.

وی به ساماندهی واحدهای تولیدی طیور غیرمجاز در مازندران اشاره کرد و بیان داشت: به لحاظ ضرورت ساماندهی واحدهای غیر مجاز که برخی ازآنها به علت توسعه شهرها و روستاها ، فاقد شرایط نظام دامپروری شدند، اما به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری و اشتغال ،رسیدگی به این واحد با هدف حمایت آغاز شد.

عطایی نژاد اظهار داشت: از مجموع 547واحد غیرمجاز ،پرونده 350 واحد مورد رسیدگی قرار گرفت و 161واحد که قابلیت شرایط نظام دامپروری را داشتند ،مورد حمایت قرار گرفته و پروانه دریافت کردند.

وی ادامه داد: مابقی واحد ها با تسهیلات بانکی و اختصاص زمین های منابع ملی نسبت به جابجایی و ساماندهی آنها اقدام شده است.

**طرح مدیریت تولید مرغ

عطایی نژاد ظرفیت تولید مرغ در مازندران را سالانه 210 هزار تن اعلام کرد وافزود: سرمایه گذاری در بخش تولید مرغ و طیور استان یکصد هزار میلیارد ریال است و 23 هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند .

معاون جهاد کشاورزی مازندران گفت: به منظور تولید گوشت مرغ استاندارد و توسعه صادرات پایدار این محصول از 2 سال گذشته تا کنون بحث شناسایی و صدور مجوز شرکت های زنجیره ای تولید گوشت مرغ آغاز شده است که یکی از وظایف اصلی آنها صادرات گوشت مرغ است.

وی گفت: اختصاص یارانه حداقل 5هزار ریال به ازای هر کیلو گرم گوشت مرغ صادراتی به عنوان مشوق صادراتی صورت گرفت.

عطایی نژاد ادامه داد: همسو با مدیریت تولید مرغ ،تعداد 193گله مرغ گوشتی به ظرفیت چهار میلیون و 400هزار قطعه در سال های 1392تا 1394 در شاخص های طول دوره پرورش، درصد تلفات، وزن پایان دوره، ضریب تبدیل خوراک مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج آن سبب بهیود شاخص ها از سال 1395 در صنعت طیور شده است.

وی گفت: که از سال 92تا سه ماهه سال جاری 654هزار تن گوشت مرغ در استان و همچنین در این مدت 931میلیون قطعه جوجه یک روزه تولید شده است.

معاون جهاد کشاورزی مازندران کنترل و مراقبت از بیماری آنفلونزای پرندگان را از اقدامات جدی در صنعت طیور دانست و گفت: در سه سال گذشته به دلیل بروز نقطه ای این بیماری در برخی از واحد های مرغداری، 20میلیارد ریال به 280 تولید کننده خسارت دیده پرداخت شده است.

وی گفت: عملیات اطلاح نژادی مرغ بومی با هدف حفظ خزانه ژنی مرغ بومی منطقه، افزایش ارزش افزوده مرغ بومی، تولید و توزیع جوجه یکروزه اصلاح نژاد مرغ بومی ،ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد خانواده روستایی انجام شد.

وی تولید و توزیع تخم مرغ نطفه دار به تعداد 120هزار عدد و تولید جوجه یکروزه بومی به تعداد 870هزار قطعه را از عملکرد در حوزه مرغ بومی در سه سال گذشته عنوان کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران به حمایت های دولت در حوزه دام اشاره کرد و گفت :پرداخت مابه التفاوت قیمت شیر خام به دامداران تحویل دهنده شیر به کارخانجات صنایع لبنی ،کاهش قیمت نهاده های دامی ( ذرت،جو،کنجاله و سویا ) از نرخ مصوب دولت در 3مرحله به میزان 20 درصد انجام شد.

وی ادامه داد:راه اندازی سامانه خرید و توزیع نهاده های دامی ( سبوس گندم ) در استان ، خرید و انتقال قوچ ژنومیک رومانف به تعداد 10 راس برای انجام جفت گیری طبیعی با نژاد زل مازندران و ایجاد آمیخته زل رومانف با خصوصیات دوقلو زایی در گله با هماهنگی بخش خصوصی ، انجام عملیات تلقیح مصنوعی بزهای بومی با اسپرم نژاد بز شیریسانن و آلپاین که در سالجاری بیش از 250راس بز مولد برای اولین بار در کشور در استان انجام شده است.

وی به طرح های ملی در دست اجرا حوزه تولیدات دامی در استان مازندران اشاره کرد و گفت: طرح حفظ و حراست از منابع ژنی شامل اصلاح نژاد گاو و گاومیش ، اصلاح نژاد قوچ و بز نر ، اصلاح نژاد مرغ ،طرح افزایش تولید شیر شامل توسعه عملیات زیر بنایی ، افزایش کمی و کیفی علوفه ، تجهیز آزمایشگاه شیر و طرح اصلاح نژاد دام روستایی با عملیات توسعه عملیات اصلاح نژاد گاو بومی ، گاو دو منظوره (سمینتال) گاو میش ، گوسفند و بز در حال اجرا است.

عطایی نژاد طرح های استانی تولیدات دامی را شامل بهبود و افزایش تولیدات دام و طیور با دارا بودن 10پروژه اجرائی و عملیات ( باهدف ارتقاء راندمان تولید) ،بهبود تغذیه و جایگاه دام با دارا بودن 4پروژه اجرایی و عملیات ( باهدف کاهش هزینه های تولید ) ، ایجاد زیر ساخت مجتمع های دامپروری با اجرائی نمودن آن در چهار شهرستان و طرح ایجاد یک واحد ایستگاه تولید و انجماد اسپرم نژاد گاو دو منظوره ( سمینتال ) با ظرفیت اسمی 15راس گاو نر پروف شده و تولید سالیانه 500هزار دز اسپرم منجمد در شهرستان آمل با مشارکت بخش خصوصی اعلام کرد.

مازندران حدود شش میلیون و 600هزار واحد دامی دارد و ظرفیت تولیدات دامی استان شامل شیر ، گوشت و... 926هزار تن در سال است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز