خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه و کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی :

اشتغال فقط اشتغال کارخانه ای نیست/اقتصاد در کشور ما مجوز محوری است

asdasd
کد خبر : ۳۸۹۰۰۱

کشورهایی چون ایران در مواجهه با اقتصاد مجوز محوری است، به این معنی که برای ایجاد اشتغال حتی شغل خانگی نیازمند اخذ مجوز دولتی هستند و گام دوم نیز به دریافت وام از دستگاه‌های اجرایی ختم می شود.

به گزارش خبرنگارایلنا از ساری، عیسی منصوری در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان مازندران در سالن شماره یک استانداری، اظهار داشت: یکی از جریان‌های استراتژیک مبنی بر منویات استراتژیک رهبری بحث اقتصاد مقاومتی است و اگر نظام اجرایی کشور بتواند این موضوع را درک و مورد توجه قرار دهد، می‌تواند گام‌های مؤثری در حوزه  اقتصاد و رونق کسب‌وکار بردارد.
وی  ، به ویژگی  کشورهایی  چون کره جنوبی ، مالزی، فنلاند که دولت اثربخش دارند، اشاره کرد و افزود: در این کشورها، دورهٔ بحران ناشی از جنگ ، بحران ، تهدید ... دارند که پس‌ازآن مهم‌ترین مشکلی که با آن روبرو هستند، مسئله معیشت و اشتغال بوده و در همه این کشورها وجه مشترکی که وجود دارد، مسئله اشتغال است.
معاون توسعه و کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، گفت: در تمامی این کشورها اشتغال رشد کرده  وحل این مسئله از اقدامات مهم آنها تلقی می شود و با تمرکز بر ظرفیت خاصی که توجیه اقتصادی و توسعه کسب و کار داشته باشد در اولویت قرار می گیرد.
وی با تأکید بر توجه فرآیند فراگیر اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: کشورهایی چون ایران در مواجهه با اقتصاد مجوز محوری است، به این معنی که برای ایجاد اشتغال حتی شغل خانگی نیازمند اخذ مجوز دولتی هستند و گام دوم نیز به دریافت وام از دستگاه‌های  اجرایی  ختم می شود.
منصوری ، با بیان اینکه اغلب دستگاهها  برای دادن وام به متقاضیان  اشتغال اقدام می کنند این در حالی است که واگذاری وام فقط مختص به بانک هاست، افزود:  تجربه جهانی نشان می‌دهد که اشتغالی که با وام آغاز می‌شود، اشتغال پایدار نخواهد بود و از طرفی تجربه نشان داده  و این یقین حاصل شده است که لزوماً رشد اقتصادی موجب رشد اشتغال نخواهد شد.
منصوری، ادامه داد: آنچه در اقتصاد مقاومتی وجود دارد این است که باید از این شرایط که همان دوری از نگاه سنتی است گذر کنیم و این امر نیز مستلزم  مداخله  فعالانه دولت در اقتصاد کشور است و این مداخله به معنای کاهش تصدی‌گری دولتی است.
وی، با اشاره به اینکه ۸۵ درصد اشتغال کشور مربوط به بنگاه‌های خرد و کوچک و غیر کارخانه ای است، عنوان کرد: در استان مازندران عمده اشتغال در بخش کشاورزی و گردشگری نظام نیافته است که اگر توجه به مقوله گردشگری نظام‌یافته نشود یقیناً روستاها از بافت سنتی و فرهنگی خارج خواهند شد بنابراین الزامی است تا گلوگاههای این امر شناسایی شود.
معاون توسعه و کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ،ادامه  داد: اگر قرار باشد پویایی و بالندگی در اقتصاد کشور و استان اتفاق افتد لازم است تا در کوتاه مدت به بنگا ههای خرد و کوچک توجه شود و لزوما اشتغال فقط اشتغال کارخانه ای نیست.
وی با اعلام اینکه 96.5 درصد بنگاههای خرد و کوچک زیر 10 نفر هستند ، گفت: گاهی بنگاههایی را ایجاد می کنیم اما برای بزرگ کردن و رشد این بنگاه ها را نداریم.
منصوری به ظرفیت های و پتاسیل های موجود در استان در جذب گردشگر اشاره کرد و گفت: متاسفانه فرهنگ سنتی و بومی در استان از بین رفته و توریست ها با خرید   زمین و ساخت ویلاها عملا خودشان مالک آن شده و مردم استان سرایدار آنها می شوند و عملا توسعه اقتصاد رو به کاهش می رود و یا اینکه خرید و فروش زمین و ساخت و ساز دراولویت قرار گرفته و کشاورزی از بین می رود.
وی ادامه داد: از آنجایی که نمی توانیم زیر ساخت رادر استان به خوبی فراهم کنیم بسیاری از گردشگران بر آن می شوند تا با خرید زمین و ویلا سازی در استان اقدام کنند و عملا اشتغال ما در بحث تولید خارج می شود.
منصوری عنوان کرد: نیروی کارنسل دوم ما در استان نیز نخبه بوده و تحصیلات عالیه خود را به دور از صنعت کشاورزی و بدون توجه به این رشته مهم به رشته های دیگر روی آورده و از استان خارج می شود و همچنین ، اگر گردشگری به درستی هدایت شود به طور حتم کشاورزی نیز حفظ می شود.
وی با بیان اینکه "ای تی" و "ای سی تی"  از رسته فعالیت هایی است  که جای آن در مازندران خالی است، گفت:  می توان با سرمایه گذاری در این بخش  ودر کنار گردشگری قابلیت مدیریت شدن را افزایش داد.
منصوری  ، ادامه داد:  رسته اشتغال‌زایی «حرکت» بسته اقتصاد مقاومتی است که در این طرح دینامیک کسب‌وکار هر استان احصا شده است که در لایه اول به دنبال طرح‌های خرد هستیم یعنی شناسایی رشته فعالیت‌هایی که اقتصاد منطقه را تشکیل می‌دهند در دستور کارداریم با تأکید بر اینکه بومی‌سازی به‌جای تخصیص پول، رویکرد دولت یازدهم در بخش اشتغال است.

منصوری ادامه داد: در گام دوم رسته فعالیت‌هایی که در اولویت هستند را حمایت می‌کنیم؛ یعنی ۲۰ درصد رسته فعالیت‌هایی که ۸۰ درصد اشتغال هر استان را در پوشش می‌دهند، شناسایی کرده‌ایم؛ در برخی از استان‌ها از سال گذشته شناسایی را شروع و در برخی استان‌ها اجرا را آغاز کرده‌ایم

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز