خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد، وزارت بهداشت:

ساماندهی مراکز ترک اعتیاد کشور در دستور کار قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۳۷۷۰۴۵

سرپرست اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد، وزارت بهداشت ،با اعلام این مطلب که صدور و راه اندازی مراکز درمان را در برخی شهر ها متوقف کردیم ، گفت: در صورت عدم وجود مرکز درمان در یک منطقه، مجوز صادر می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری؛ علیرضا  نوروزی در حاشیه  سمینار 3 روزه  مداخلات روانشناختی در وابستگی به مواد محرک در جمع خبرنگاران، درباره درمان اعتیاد از طریق  مصرف دارو ،  اظهارداشت :  اعتیاد یکی از پیچیده ترین بیماریها محسوب می شود که درمان آن متفاوت از بسیاری از بیماریهای کلاسیک چون عفونت و .. است.

وی افزود: اگر بیمار مبتلا به اعتیاد  مایل به درمان نباشد و حتی به ادامه روند اعتیاد تمایل بیشتری داشته باشد هرگونه اقدام درمانی برای او ناموفق خواهد بود.
سرپرست اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت، گفت:درمان اعتیاد یکی از دشوارترین و پیچیده ترین موارد درمانی در علم پزشکی است و موفقیت درمان تنها با  تلفیق علم، تجربه، هنر، عشق، صبر و تعهد کادر درمانی در قالب یک کار گروهی منسجم حاصل می شود.
دکتر نوروزی ، آمار معتادین کشور را بر اساس شیوع شناسی که در سال 1390  یک میلیون و 350 هزار نفر عنوان کرد و افزود: 26درصد از این افرادمصرف مواد محرک داشتند.
وی،  بیان کرد: از بین متقاضیان به درمان اعتیاد بعد از اعتیاد به مواد افیونی، دومین ماده مصرفی معتادین ، مواد محرک است.
نوروزی، درباره سیاست های وزارتخانه در حوزه مقابله با مواد محرک ، ادامه داد:  کنترل پیش سازها مجموعه فعالیتی است که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و معاونت دارو  و غذا وزارت بهداشت صورت میگیرد .
نوروزی با اشاره به این مطلب که عموما مواد محرک در کشور ساخته می شوند ، عنوان کرد: متولیان در جهت  شناسایی و  انهدام کارگاه های تولید مواد محرک زا تلاش می کنند و این در حالی است که برخی پیش ساز ها وارد کشور می شود و برخی هم در آزمایشگاه های داخلی ساخته می شود.
وی،با بیان اینکه معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت پیگیر هولوگرام دار کردن متادون  است  ، افزود:   برای ردیابی و کنترل اصالت دارو  این موضوع  در دستور کار این معاونت است و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.
سرپرست اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد ، وزارت بهداشت، از  وجود 6هزار و 500 مرکز درمان آسیب های وابسته به داروی های آگونیست (ام ام تی) در کشور خبر داد و گفت: این مراکز توسعه کمی گسترده ای در کشور داشت  به طوریکه  برای برخی مناطق کشور به حد اشباع رسیده بود لذا ، از سوی وزارت بهداشت ، صدور مجوز راه اندازی این مراکز درمانی، مشروط  به سقف جمعیتی منطقه  و نظارت  بر جدی بر مراکز معطوف شد.
وی با اشاره به اجرای این طرح  از سال گذشته در کشور ، اظهار داشت:  تاکید بر افزایش کیفی مداخلات  غیر دارویی شروع شد و پروتکل درمان در مناطقی که مراکز ام ام تی ، وجود داشت مورد بازبینی قرار گرفت.
نوروزی با اعلام این مطلب که صدور و راه اندازی مراکز درمان را در برخی شهر ها متوقف کردیم ، گفت که در صورت عدم وجود مرکز درمان  در یک منطقه، مجوز صادر می شود.
سرپرست اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد ،  وزارت بهداشت، از راه اندازی سامانه الکترونیکی  در وزارت بهداشت خبر داد و افزود:  تمام زیرساخت های راه اندازی این سامانه  فراهم شده است و از طریق این سامانه توزیع دارو ی درمان اعتیاد تنها از مراکز درمانی دارای مجوز صورت می گیرد.
نوروزی، درمان اعتیاد با متادون را فرصتی برای بیمار مبتلا به اعتیاد ، دانست  و اظهار کرد: مجموعه ای از فعالیت های روانشناختی ، کمک های اجتماعی، حمایت ها و فعالیت های اجتماعی در زمان مصرف متادون باید ارائه شود .
وی ادامه داد: درمان های دارویی اعتیاد سبب کاهش عوارض و آسیب های ناشی از مصرف انواع مواد مخدر، خواهد شد و حتی ارتباط مصرف کننده را با شبکه های غیرقانونی و  قاچاق قطع خواهد کرد.
نوروزی، گفت: از مرکز درمانی انتظار می رود ، در درمان معتادین تنها به توزیع دارو بسنده نکنند و از فرصت دارو، فعالانه برای تشویق بیمار، آموزش های سنگین خانواده ها، آموزش  تکنیک های زندگی غیرمرتبط به مواد ، استفاده کنند.
نوروزی، ضمن تاکید بر درمان های روانشناختی و مشاور ه ها ، افزود:آموزش ، تشویق و نظارت،  گامی مهم برای درمان و بازتوانی معتادین است.
وی با اعلام اینکه  50 درصد از بیماران بهبود یافته  اعتیاد، بهبودی نسبی خواهند یافت، که نقش  خانواده‌ها در زمینه ماندگاری در این  شرایط موثر و اساسی است، افزود:بر اساس یافته ها در درمان  برخی از بیماری ها چون فشار خون، دیابت و..، حرف شنوی و پایبندی به درمان توسط بیماران، بسیار کمتر از  درمان اعتیاد است.
 

سرپرست اداره پیشگیری  و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت، با بیان اینکه همه تلاش بر این است که   کلیه معتادین درمان شده  از اعتیاد دیگر به  مصرف مواد برنگردند، گفت: 40 تا 50 درصد از بهبودیافتگان از اعتیاد ، عدم بازگشت به مصرف دارند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز