خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان:

54 باند حفاری غیر مجاز در مازندران متلاشی شدند

asdasd
کد خبر : ۳۵۶۴۰۲

قاسمی گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی از طریق 14 پایگاه ، گشت ، بازرسی و حفاری غیر مجاز و تخریب بناهای تفریحی و تاریخی را به صورت شبانه روزی بازرسی می کنند.

به گزارش ایلنا، سرهنگ نعمت قاسمی در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران ، اظهار داشت: حدود 2 هزار و 500 اثر ثبتی سطح استان وجود دارد که از این تعداد میزان 670 ثبت ملی و یک اثر در عباس آباد بهشهر ثبت جهانی دارد.

وی افزود: یگان حفاظت میراث فرهنگی از طریق 14 پایگاه  ، گشت ، بازرسی و حفاری غیر مجاز و تخریب بناهای تفریحی و تاریخی را به صورت شبانه روزی بازرسی می کنند.

فرمانده یگان حفاظت میراث  فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ، ادامه داد: در طی 10 سال تشکیل این نهاد بیش از 700 هزار بازدید از آثار تاریخی در راستای عدم تخریب و حفاری غیر مجاز در استان صورت گرفته است.

قاسمی به 70 هزار بازدید و سرکشی از آثار تاریخی  استان اشاره کرد و گفت: در این راستا 54 باند حفاری غیر مجاز متلاشی و 242 نفر متخلف و متجاوزین به عرصه میراث فرهنگی دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

 وی افزود: جلوگیری از حفاری های غیر مجاز و خرید و فروش اشیاء قیمتی و همچنین از خروج میراث فرهنگی و ملی از کشور از جمله فعالیت های مهم این نهاد محسوب می شود.

قاسمی در ادامه ، گفت: امسال 55 مورد جرم و تجاوز به آثار تاریخی 39 دستگاه فلز یاب، 850 قطعه سکه تقلبی و اصلی و 556 مورد اشیاء قدیمی کشف و ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث  فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه بیشتر متخلفین در زمینه حفاری های غیر مجاز بومی هستندفقر فرهنگی و آشنایی به  چنین مکان ها را عامل تخلف در این زمینه ها عنوان کرد.

وی با اعلام اینکه 276 قطعه از سکه های کشف شده در استان سکه های دوره هخامنشی  است که 2500 سال قدمت دارد و به دلیل ارزش بالای این سکه ها نمی توان قیمت گذاری کرد.

قاسمی ، افزود: در طی 10 سال گذشته تاکنون 405 مورد حفاری غیر مجاز صورت گرفت که یکهزارو 710 نفر در این راستا دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

 وی با بیان اینکه میراث فرهنگی جایگزینی برایش وجود ندارد ، گفت: می طلبد تا همه ی مسئولان  مربوطه نسبت به حفظ این آثار تعامل بیشتری با این نهاد داشته باشند.

قاسمی ضمن تقدیر ازهمکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی با یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، از مردم خواست هر گونه تخلف در زمینه حفاری و خرید و فروس اشیاء قدیمی با شماره 33391007 به طور شبانه روزی اخبار و اطلاعات خود را در این رابطه اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز