خبرگزاری کار ایران

معاونت بهداشتی علوم پزشکی و ریاست مرکز بهداشت مازندران:

بهره برداری از ۱۳۰ خانه بهداشت روستایی در سطح استان

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۸۷۵

استان مازندران تا قبل از انقلاب از ۲۵ خانه بهداشت برخورداربود ولی در حال حاضر هزار و ۱۱۰ خانه بهداشت در استان مازندران به روستائیان خدمات بهداشتی ارائه می کند.

محسن اعرابی در جمع خبرنگاران از افتتاح ۱۳۰ خانه بهداشت در دهه فجر امسال درروستاهای سطح استان مازندران خبر داد و اظهار داشت: خانه بهداشت یکی از واحدهایی خدماتی است که مراقبت های اولیه سلامت را به روستائیان ارائه میکند.

به گزارش خبرنگارایلنا از آمل، وی افزود: تا قبل از انقلاب تعداد خانه های بهداشت ۲ هزار تا بوده ولی پس از انقلاب جمهوری اسلامی این تعداد به ۱۸ هزار خانه بهداشت افزایش یافته که تمام مناطق روستایی کشور را تحت پوشش قرار می دهد.

معاونت بهداشتی علوم پزشکی و ریاست مرکز بهداشت مازندران در ادامه ابراز داشت: استان مازندران تا قبل از انقلاب از ۲۵ خانه بهداشت برخورداربود ولی در حال حاضر هزار و ۱۱۰ خانه بهداشت در استان مازندران به روستائیان خدمات بهداشتی ارائه می کند.

اعرابی با بیان اینکه حدود ۲ هزار خانه بهداشت در مراکز استیجاری ارائه خدمت میکردند اظهار داشت: با انعقاد تفاهم نامه بین وزارت بهداشت، دفتر توسعه مناطق محروم و کمیته امداد مقرر شد برای ساخت خانه بهداشت ۵۰ درصد را وزارت بهداشت و ۲۰ درصد را وزارت کشور در قالب طرح تملک از اعتبارات استانی و ۳۰درصد آنرا کمیته امدا د در قالب زکات برای ساخت این تعداد خانه بهداشت تامین کند.

وی افزود: استان مازندران با دارا بودن هزار و ۱۱۰ خانه بهداشت بزرگترین شبکه بهداشت را در کشور داراست.

اعرابی در ادامه بیان داشت: از تعداد ۱۵۱ خانه بهداشت از سهمیه مازندران، ۱۵۰ خانه بهداشت سهمیه علوم پزشکی مازندران و ۱ خانه بهداشت سهمیه علوم پزشکی بابل بوده که توزیع آن بر اساس تعداد خانه های غیر استیجاری است.

معاونت بهداشتی علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت مازندران گفت: برای ساخت این تعدا د خانه بهداشت ۱۲ میلیارد تومان اعتباربا زیر بنای ۷۰ و ۹۰ متر در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ پروژه خانه بهداشت برای افتتاح در ایام دهه فجر نظر گرفته شد اما بدلیل اینکه ۲۰ تا از این تعداد در مناطق سردسیر و دوردست واقع شده اند در اوایل سال ۹۴ به بهره برداری خواهند رسید.

اعرابی در ادامه افزود: گلوگاه ۵، بهشهر ۴، نکا ۹، میاندرود ۱، ساری ۲۰، قائمشهر ۱۷، سوادکوه ۱۹، بابلسر ۷، آمل۲۳، محمود آباد ۵، نور ۸، نوشهر۲، چالوس ۴، عباس اباد ۵، تنکابن ۲۶ و رامسر ۳ خانه بهداشت در این شهرها در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وی اظهار داشت: با افتتاح ۱۵۰ خانه بهداشت در استان مازندران تمام خانه بهداشت ملکی شده و خانه بهداشت استیجاری نخواهیم داشت.

اعرابی بافزود: ۳۵ میلیون تومان برای تجهیزات خانه بهداشت اعتبار در نظر گرفته شد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۲ هزار بهورز در خانه های بهداشت فعال هستند گفت: در دولت جدید تا سال ۹۵ نزدیک به ۳۵۰ نفر از شاغلین خانه بهداشت بازنشست خواهند شد.

معاونت بهداشتی علوم پزشکی و ریاست مرکز بهداشت مازندران در ادامه افزود: برای جایگزینی این تعداد افراد ۲۰۰ دانش آموز را برای آموزش بهورزی جذب کردیم که در ایام دهه فجر دوره آموزش آنان نیز افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۴۹ درصد جمعیت مازندران روستایی و ۵۱ درصد آن شهری است، اظهار داشت: بر این اساس توزیع جهت در استان متفاوت بوده بنابراین باید خدمات بهینه کیفیت مطلوب درمانی ارائه شود.

اعرابی در ادامه از غربالگی خانه بهداشت در سطح روستاهها اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح دیابت و فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال بررسی میشود.

وی افزود: تاکنون ۷۰۰ هزار نفر در مناطق روستایی در این طرح غربالگری شدند که بر اساس آن حدود ۲۷ هزار بیمار دیابتی روستایی شناسایی شده اند.

اعرابی اظهار داشت: تا پایان سال ۹۲ در سطح مناطق روستایی ۲۹۰ پزشک روستایی داشتیم که در حال حاضر این تعداد به ۳۹۰ پزشک ارتقاء یافت.

معاونت بهداشتی علوم پزشکی و ریاست مرکز بهداشت مازندران با بیان اینکه ما تا قبل از طرح تحول نظام سلامت از مشکلات تأمین دارو برخوردار بودیم ابراز داشت: درحال حاضر با اجرای این طرح مکمل دارویی برای زنان باردار و کودکان بصورت رایگان تأمین شده است و شربت مولتی ویتامین و قرص آهن بصورت رایگان در اختیار بیماران مناطق روستایی قرار می گیرد.

اعرابی اظهار داشت: برای مکمل دارویی ۲ میلیارد تومان و دارو ۷ میلیارد و ۲۰۰ تومان هزینه شده است.

وی در ادامه از توزیع قرص ویتامین D۳ در سطح دبیرستانهای دخترانه خبر داد و گفت: همچنین قرص فروفولیک نیز بصورت ماهیانه در بین دانش آموزان دختر در سطح دبیرستانها توزیع می شود.

اعرابی با بیان اینکه هتلینگ و محل استقرار پزشکان خانه بهداشت ارتقاء یافته است بیان داشت: مراکز بهداشت روستایی نیز نوسازی و تجهیز شده است.

وی در ادامه جرم گیری دندان زنان باردار، خدمات دهان و دندان، بهبود استاندارد محل زیست پزشکان روستایی از جمله برنامه های نظام تحول سلامت بوده است.

رییس مرکز بهداشت مازندران به خدمات آزمایشگاهی خانه های بهداشت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۵۲ مراکز روستایی از آزمایشگاه ۲۱ مرکز از واحد نمونه گیری برخوردار هستند که حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ تومان برای آن هزینه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز