خبرگزاری کار ایران

آیت الله هاشمی رفسنجانی:

اگر کار شود مازندران بهشت روی زمین خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۸۰۵

دوره برخورد شعاری با مسائل کشور گذشته است و باید با عقلانیت به آینده کشور بیندیشیم و بهترین سرمایه این راه، آگاهی مردم است که الحمدلله این سرمایه در کشور وجود دارد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار استاندار، مدیران و مسئولین استان مازندران، با تأکید بر تجربیات اجرایی خود برای شمال کشور و نقش آنها در توسعه کشور، گفت: ظرفیت‌های شمال کشور به گونه‌ای است که اگر به آنها توجه شود، می‌تواند علاوه بر تحول همه جانبه در استان‌های شمالی موجب پیشرفت کشور نیز گردد.

به گزارش ایلنا، به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، آیت الله هاشمی رفسنجانی، توسعه و راه‌سازی را رگ حیاتی پیشرفت کشور دانست و بر اهمیت آن به منظور تسهیل در حمل‌ونقل و دسترسی آسان‌تر به استان‌های شمالی کشور تأکید کرد و گفت: در دوران دولت سازندگی، برای گسترش راه‌ها و بزرگراه‌ها برنامه‌های زیادی داشتیم که به دلیل عدم پیگیری در دولت‌های بعد، متأسفانه هنوز به سرانجام مناسب نرسیده است.

وی، از طرح مطالعاتی ایجاد خط آهن با تونلی از زیر ارتفاعات البرز به مازندران خبر داد و گفت: اگر طرح ایجاد خطوط قطارهای سریع‌السیر در این مسیر عملیاتی‌ شود، می‌توان طول سفر و مسافت شمال به مرکز کشور را کم کرد که علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، هزینه و انرژی باعثرونق هر چه بیشتر گردشگری خواهد شد.

در این دیدار که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه به طرح احداثبزرگراه شرقی غربی در طول ساحل دریای خزر اشاره کرد و گفت: می‌توان از مواد ساختمانی کف دریا برداشت و این بزرگراه را که چشم‌اندازی بسیار زیبا بین کوه و جنگل دارد، احداثکرد.

وی، با ابراز نگرانی از مشکل تدریجی آب در کشور، به هدر رفتن نزولات جوّی و آب رودخانه‌‌های فصلی در کشور اشاره کرد و گفت: طرحی برای احداثکانال سراسری آب از غرب تا شرق استان‌های شمالی کشور داشتیم که اگر اجرایی می‌شد، کشاورزان مشکل خشکسالی، سیل و غرق آبی نداشتند، چون آب‌های رودهای جاری از ارتفاعات البرز در آن کانال وارد و در هر منطقه به اندازه نیاز برداشت می‌شد و علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب، می‌توانست دشت‌های وسیع گرگان را نیز زیر کشت ببرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان نقش بزرگراه‌ها در حمل‌ونقل کالاها و جذب گردشگر بویژه توریست و آماده سازی بسترهای این کار تا ترکیه و پس از آن تا اروپا، گفت: شمال ایران و به خصوص مازندران همه جاذبه‌های طبیعی را برای توسعه صنعت توریسم و جذب گردشگران خارجی دارد و تحولی در افزایش اشتغال و رونق اقتصادی منطقه ایجاد می‌نماید.

هاشمی، تأکید کرد: اگر با نگاه علمی و آینده‌نگری مدیریتی آن بزرگراه و این کانال را اجرایی کنید، مطمئن باشید مازندران محل رجوع سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواهد شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام توجیه مردم و مسؤولان استان‌های شمالی کشور نسبت به مواهب دو طرح احداثبزرگراه و کانال سراسری آب را خدمت بزرگ به استان‌های گلستان، مازندران و گیلان دانست و گفت: اگر طرح زمان دوران سازندگی ادامه می یافت، امروز می‌توانستیم آن منطقه را با توجه به آب و هوای مناسب، دریا و جنگل، قطب گردشگری منطقه نماییم، چون همه کسانی که مناطق مشابه دنیا را دیده‌اند، بر امتیازات منحصر به فرد شمال کشور تأکید می‌کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به مشکل انباشت زباله‌ها که اخیراً برای بیشتر شهرهای شمالی کشور مشکل‌ساز و باعثآلودگی محیط زیست شده، گفت: دنیا این تهدید را تبدیل به فرصتی برای تولید انرژی نموده و در ایران هم سرمایه علمی و نیروی انسانی این کار وجود دارد که برای اولین بار دانشگاه آزاد اسلامی طرح تولید انرژی از زباله‌ها را در راستای توسعه دانش‌محور در دستور کار خود قرار داده است که به عنوان نمونه اجرای تفاهم‌نامه این طرح در آمل منعقد شده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری ایثارگری‌های مردم مازندران در دوران دفاع مقدس و تأکید بر حق آنان برای برخورداری از زندگی مناسب، گفت: باید زمینه‌های زندگی بهتر را برای مردم آن منطقه فراهم نماییم.

وی، با بیان این نکته که به سواحل خزر در کشورهای همسایه رفته‌ام، گفت: ساکنان مناطق ساحلی خزر در دیگر کشورها می‌گویند، بهشت دریای خزر سهم ایران شده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، توجه به زیرساخت‌ها را مهم و شرط آن را حمایت از برنامه‌های دولت و پرهیز از مزاحمت‌های شعاری دانست و گفت: دوره برخورد شعاری با مسائل کشور گذشته است و باید با عقلانیت به آینده کشور بیندیشیم و بهترین سرمایه این راه، آگاهی مردم است که الحمدلله این سرمایه در کشور وجود دارد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پایان تاکید کرد: اگر کار شود مازندران بهشت روی زمین خواهد شد سلام مرا به مردم مازندران برسانید.

در ادامه، استاندار مازندران گزارشی از اوضاع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی استان ارائه کرد و با اشاره به مشکلات بیکاری تحصیلکرده‌ها در استان گفت: اگر طرح‌های صنعتی و کشاورزی که در دوران دولت سازندگی برای استان در نظر گرفته شده بود، اجرا می‌شد، امروز مازندران نه تنها بیکار نداشت، بلکه می‌توانست از دیگر استان‌ها هم جوانان را جذب کند.

ربیع فلاح جلودار، گفت: مازندران با احتساب درآمد حاصل از نفت رده ۸ کشور و بدون احتساب درآمد حاصل از نفت رده ۶ کشور را داراست و گروه کشاورزی با۲۵% خدمات با ۵۷% ساختمان، صنعت ومعدن با ۱۸% در بخش در آمدها نقش دارند و رقم درآمد استان ۲۲ هزار میلیارد تومان می باشد.

مقام عالی دولت در استان افزود: ۱۰ درصد تولید ناخالص کشاورزی کشور۱۱ درصد تولید گوشت مرغ کشور۳۴ درصد تولید جوجه یک روزه کشور۴۰ درصد تولید برنج کشور و ۲۰ درصد پرورش آبزیان کشور در مازندران انجام می شود.

استاندار مازندران تاکید کرد: بر اساس برنامه چشم انداز استان مازندران می بایست برخوردار از کشاورزی مدرن و تحول یافته با تمرکز بر محصولات زراعی، باغی و شیلات و توسعه یافته در خدمات پشتیبان گردشگری با تاکید بر گردش دریایی، طبیعت گردی پایدار و دارای جایگاه برتر در صنایع تبدیلی کشاورزی، صنایع مرتبط با منابع زیرزمینی، صنایع غذایی، نانو و زیست فناوری، نساجی، الکترونیک و صنایع بازیافت باشد که با توجه به مشکلات موجود با برنامه های چشم انداز فاصله زیادی داریم.

وی، تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری در سطح ۴۵ هزار هکتار، زهکشی اراضی ماندابی شالیزاری در سطح ۷۵ هزار هکتار، مرمت و احداثجاده بین مزارع و باغات ۳ هزار کیلومتر، اجرای طرحهای کوچک تامین آب ۹۰ میلیون مترمکعب، پوشش انهار سنتی ۱۵۰۰ کیلومتر، توسعه آبیاری تحت فشار تا سطح ۵۰ هزار هکتار، توسعه باغات در اراضی شیبدار ۱۰ هزار هکتار و اصلاح و احیاء باغات غیراقتصادی ۳۴ هزار هکتار را از جمله طرحها و فعالیتهای مهم و محوری بخش کشاورزی در مازندران اعلام کرد.

فلاح، از گردشگری به عنوان یکی از پایه های اصلی توسعه مازندران یاد کرد و گفت: استقرار ۱۵ شهر در کنار دریا، برخورداری از شرایط متفاوت اقلیمی با نواحی کوهپایه ای جنگلی و کوهستانی، رتبه اول کشوری در فراوانی مراکز پذیرایی، وجود نقاط و روستاهای طبیعی و دست نخورده از نظر ابنیه تاریخی و چشم اندازهای طبیعی، وجود ۱۲۲ منطقه نمونه گردشگری از جمله ظرفیت های خوب مازندران در این بخش است.

وی ایجاد شهرک های شن و ماسه، توسعه اکتشافات تکمیلی مس، فلورین، سنگ آهن و زغال سنگ، احیای شرکت زغال سنگ البرز مرکزی با توسعه ظرفیت استخراج به میزان ۸۰۰ هزار تن، احداثکارخانه ذغالشویی، احداثکارخانه کک سازی، توسعه صنایع فولادی، توسعه صنایع چوب و کاغذ، توسعه زیر ساخت های صادراتی، پایانه های صادراتی گل و گیاه، میوه و تره بار، ایجاد مرکز تجاری برنج کشور، احداثمرکز تجارت بین الملل مازندران و توسعه حمل و نقل دریایی را از جمله برنامه بخش توسعه معادن و صنایع در مازندران اعلام کرد.

استاندار مازندران ظرفیت سد های در دست بهر ه برداری را ۴۰۰ میلیون متر مکعب، تعداد طرح های در دست ساخت را ۳ طرح گلورد، هراز و چالوس، ظرفیت طرح های در دست ساخت را ۱۰۲۰ میلیون متر مکعب، تعداد سدهای در دست مطالعه را ۱۰ سد و ظرفیت سدهای در دست مطالعه را ۴۵۰میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت متاسفانه ضریب برخورداری آب شرب مازندران حتی از سیستان و بلوچستان هم پائین تراست و فقط ۹ درصد آبهای سطحی مهار می شود.

ربیع فلاح، مشکل پسماند را یکی از مشکلات اساسی استان اعلام کرد و گفت در حال حاضر کارخانه کمپوست بهشهر با ظرفیت ۲۵۰ تن در روز، نیروگاه زباله سوز ساری با ظرفیت ۴۵۰ تن در روز و نیروگاه زباله سوز نوشهر با ظرفیت ۲۰۰ تن در روز در حال انجام است و با انجام قراردادی که با دانشگاه آزاد اسلامی با عنایت جنابعالی صورت گرفت با بهره گیری از تکنولوژی پلاسما طرح جدیدی در این زمینه در آمل اجراء خواهد شد استاندار مازندران ضمن تشکر و سپاس از عنایت آیت الله هاشمی رفسنجانی از وی برای حضور در استان و بازدید از طرحهای در دست اقدام دعوت نمود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز