خبرگزاری کار ایران

دریابیگی در سومین جلسه ستاد بزرگداشت ۲۹ آبان سالروز قانون کار:

دولت از منابع سازمان تامین اجتماعی سوء استفاده می کند

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۲۱۵

در شرایطی که قانون کار اجازه انعقاد قرارداد موقت برای مشاغل با ماهیت دائم را نمی‌دهد، برخی کارفرمایان برای جلوگیری از ریسک سرمایه‌گذاری یا کاهش هزینه‌ها‌، نیروهای خود را با قرارداد موقت جذب می‌کنند.

دبیراجرایی تشکیلات خانه کارگر گفت: خط فقر کمترین درآمد لازم برای دستیابی به حداقل استانداردهای زندگی در هر کشور است و در ایران براساس قانون مرجع رسمی اعلام خط فقر بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ در حالی که در چند سال اخیر هیچ‌گونه آماری در این خصوص ارایه نشده و عدم اعلام رسمی خط فقر باعثگمانه‌زنی‌های زیادی شده است.

به گزارش ایلنا، نصراله دریابیگی در سومین جلسه ستاد بزرگداشت ۲۹ آبان سالروز قانون کار با بیان اینکه تعیین خط فقر راهنمای خوبی برای سیاست‌گذاران در خصوص تعیین حداقل دستمزد است گفت: با توجه به این‌که اکنون اختلاف زیادی بین حداقل حقوق و دستمزد با خط فقر دیده می‌شود، ضروری است مسئولان برای رفع این مساله چاره‌اندیشی کنند.

این فعال جامعه کارگری با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد کارگران بدلیل قراردادی بودن امنیت شغلی ندارند تصریح کرد: در شرایطی که قانون کار اجازه انعقاد قرارداد موقت برای مشاغل با ماهیت دائم را نمی‌دهد، برخی کارفرمایان برای جلوگیری از ریسک سرمایه‌گذاری یا کاهش هزینه‌ها‌، نیروهای خود را با قرارداد موقت جذب می‌کنند.

دریابیگی خاطرنشان کرد: سالهاست که به عناوین متعدد و در قالبهای مختلف از جمله قراردادهای موقت، حقوق اجتماعی و اقتصادی کارگران دستخوش تغییر و تحول قرار می‌گیرد و تاثیر مستقیم خود را بر سطح زندگی و معیشت خانوارهای کارگری می‌گذارد.

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر اضافه نمود: در حال حاضر اگرچه بخش اعظمی از شکایات در هیاتهای حل اختلاف مربوط به قراردادهای موقت کار است اما هستند کارگرانی که به دلیل ترس از بیکاری یا تهدید به اخراج از طرح شکایت در مراجع حل اختلاف خودداری می‌کنند.

عضو اسبق شورایعالی کارکشوربیان داشت: هم اکنون بخش اعظمی از پرونده‌های شکایات کارگران در هیات‌های حل اختلاف مربوط به قراردادهای موقت و سفید امضایی است که به دلیل نبود امنیت شغلی و نارضایتی از نحوه ادامه کار تشکیل شده است.

وی اضافه نمود: بر این اساس انتظار می‌رود با توجه به تاکید وزیر کار مبنی بر خروج قراردادهای کار از حالت موقت، صیانت از نیروی کار و حفظ امنیت شغلی کارگران در دستور کار قرار گیرد.

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر مازندران افزود: نمایندگان مجلس با همکاری دولت در جهت اصلاح و ساماندهی قراردادهای موقت و بهسازی ماده ۷ قانون کار اقدام کنند تا ضمن تامین شغلی کارگران، رشد اقتصادی، افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت تولید اتفاق بیفتد.

این فعال حقوق کارگری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر استثمار زنان کارگر در شرایط نابسامان اقتصادی و بی مهری مسئولین کشور گفت: در حالی که به دلیل دستمزد اندک زنان، اکثرتولیدات صنعتی متکی به نیروی کار کارگران زن است، مردان کارگر در شرایط کار یکسان دستمزدی بیشتر دریافت می کنند.

دیابیگی اظهارکرد: زندگی سخت و دردناک زنان کارگری که به دلایل شرایط دشوار اقتصادی مجبور هستند در خارج از بازار رسمی بدون کوچکترین پوشش قانونی زندگی خود و خانواده هایشان را تامین کنند حکایت دیگری دارد.

وی افزود: با گذشت بیش از بیست سال از تصویب قانون کار، مواردی از این قانون که قدرت سرمایه‌داران را در محیط کار محدود می‌کرد، هرگز به اجرا در نیامده است.

دریابیگی تصریح گرد: تعیین حداقل دستمزد براساس نیازهای یک خانواده‌ی کارگری یکی از این موارد است که به‌دلیل عدم اجرای این قانون در تعیین حداقل دستمزد، شکاف دستمزد حتی با حداقل نیازهای یک خانواده‌ی کارگری آن‌قدر افزایش پیدا کرده که براساس آمارهای موجود حداقل دستمزد پاسخ‌گوی یک چهارم هزینه‌های یک خانواده‌ی کارگری نیست.

این فعال کارگری اضافه نمود: تلاش برای تغییر قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی یکی دیگر از تهاجمات علیه کارگران در روزها و ماه‌های اخیر است.

وی افزود: جالب آن‌که با طرح این موضوع در مجلس و در حالی که هنوز تغییرات این قانون به تصویب نرسیده است، سازمان تامین اجتماعی از بیمه کردن کارگران ساختمانی به بهانه‌ی بار مالی خودداری کرده و هیچ کارگری را در سال جاری بیمه نکرده است.

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر مازندران گفت: همه‌ی این‌ها در حالی‌ست که دولت هم‌چنان از منابع سازمان تامین اجتماعی سوء استفاده کرده و بدهی‌اش به این سازمان در حال افزایش است.

دریابیگی در پایان اظهار کرد: تامین اجتماعی سازمانی است که تمام اموال‌اش متعلق به کارگران است، اما کارگران هیچ اختیاری در کنترل و اداره‌ی آن ندارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز