خبرگزاری کار ایران

آجدانی:

عملیاتی شدن سند توسعه نانو، منتج به نتایج خوبی برای مازندران شده است

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۹۴۸

در راستای عملیاتی شدن سند توسعه نانو تلاشهای گوناگونی انجام شد و اقدامات خوبی به رغم کمبود امکانات انجام شد که منتج به نتایج خوبی برای استان شده است.

لطف اله آجدانی گفت: در راستای عملیاتی شدن سند توسعه نانو تلاشهای گوناگونی انجام شد و اقدامات خوبی به رغم کمبود امکانات انجام شد که منتج به نتایج خوبی برای استان شده است.

به گزارش ایلنا از ساری، مدیر کل آموزش و پژوهش استانداری در مراسم اختتامیه جشنواره دانشجویی ترویجی فناوری نانو که به میزبانی دانشگاه پیام نور مازندران در مجتمع پردیس ناجا برگزار شد، اظهار داشت: در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار در استان مازندران، سند راهبردی توسعه نانو تدوین شد. متعاقب آن ستاد توسعه نانو در استان شکل گرفت که عملیاتی شدن این سند را پیگیری کرد.

آجدانی در ادامه تولید ۵۷ نمونه آزمایش های محصولات اولیه نانو، تجاری سازی ۳ محصول نانو، تاسیس اولین پژوهشکده نانو در شمال کشور و برگزاری ۱۹۴ کارگاه آموزشی در سطوح مختلف و ۳۶ جلسه تخصصی را از جمله دستاوردهای جانبی سند توسعه نانو در مازندران بیان کرد.

مدیر کل آموزش و پژوهش استانداری در ادامه به مهمترین دستاوردهای عملیاتی سند توسعه نانو در استان اشاره کرد و افزود: طراحی و ساخت سامانه تصفیه شیرابه زباله و پسماندهای ویژه با استفاده از فناوری نانو که در این راستا جمعی از دانشمندان نخبه حوزه نانو در مازندران در این پروژه همکاری داشتند و قراردادی با شهرداری ساری در این زمینه منغقد شد و اکنون چهار ماه است که اجرایی شده است و اکنون این فناوری توانسته شیرابه زباله را به آب زراعی تبدیل کند.

وی ادامه داد: همچنین اقداماتی در زمینه خط تولید غشاهای نانوفیلتراسیون در حال شکل گیری است

آجدانی افزود: استفاده از فناوری نانو در بخش مرکبات نتایج خوبی داشته است و در قالب اجرای یک طرح نیمه صنعتی با کارفرمایی اداره کل پژوهش و آموزش استانداری توانستیم کاربرد این فناوری را عملیاتی کنیم.

وی در این زمینه افزود: استفاده از فناوری نانو موجب شد که عمر مرکبات سه تا چهار ماه افزایش یابد و میزان ضایعات و پوسیدگی مرکبات تا ۲۵ درصد کاهش یابد و پیش بینی می شود با اجرایی شدن و صنعتی شدن این طرح حداقل دو هزار میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی یا ارزش افزوده حاصل شود.

آجدانی در ادامه اظهار داشت: امروز وظیفه علم، تولید نظریه و نظریه پردازی نیست و همچنین وظیفه دانشگاه محدود به تولید علم نیست. امروز دنیا به سمت کاربردی شدن علوم به پیش می رود و بین کاربردی شدن علوم و توسعه ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.

وی با تشکر از میزبانی دانشگاه پیام نور مازندران ادامه داد: ما این اقدام دانشگاه پیام نور مازندران در برگزاری جشنواره دانشجویی ترویج نانو را به فال نیک می گیریم و حمایت خود را از این نوع فعالیتها اعلام می کنیم.

آجدانی افزود: استانداری مازندران با تمام توان و پتانسیل در خدمت همه مراکز پژوهشی و دانشگاهی است و امیدواریم مراکز دانشگاهی هماهنگی بیشتری با استانداری مازندران داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز