خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

طرح ایجاد صندوق توسعه منابع طبیعی در ۱۸ استان کشور در حال اجراست

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۴۴۲

وجود صندوق توسعه منابع طبیعی و حمایت از سرمایه گذاری در عرصه به عنوان یک طرح مهم در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست استانداران استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، گیلان و مازندران درمحل صنایع چوب و کاغذ مازندران در ساری با بیان اینکه در زمینه گیاهان دارویی عقب هستیم گفت: با داشتن ۲ هزار و ۳۰۰ نوع گیاه دارویی می توانیم در دنیا جایگاه اول تا پنجم را داشته باشیم و بزودی دفتری با نام دفتر تکثیر گیاهان دارویی راه اندازی می شود.

به گزارش ایلنا از ساری، خداکرم جلالی با اشاره به برنامه ششم و اولویت های این نهادافزود: ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی به میزان ۳۰ درصد، افزایش ضریب حفاظت تا۳۰ درصد، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری به میزان ۱۴ میلیون هکتار و اجرای طرح های جنگل داری اقتصادی به میزان پنج میلیون هکتار از جمله برنامه های این نهاد است.

وی توسعه گیاهان دارویی و طرح های توسعه هادی مرتع داری به میزان ۱۰ میلیون هکتار را از دیگر برنامه توسعه ششم این سازمان برشمرد.

جلالی احیاء جنگل های زاگرس به میزان دو میلیون هکتار و مقابله با پدیده بیابان شدن به میزان سه میلیون هکتار را از دیگر برنامه های توسعه ششم عنوان کرد و گفت: اکنون حدود شش میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی کشور کمتر از یک تا پنج درصد پوشش گیاهی دارند و جنگل های مخروبه نیز باید احیاء شوند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: جزایر خزری و جنگل های ارسبارانی با ویژگی های منحصر بفرد یکی از میراثهای طبیعی کشور است و باید از این اموال در راه مصالح ملی استفاده کنیم.

جلالی تصریح نمود: برای حفاظت از جنگل ها باید چند پرامتر در نظر بگیریم که این پارمترها می گوید چه دستگاههایی چه مقدار و چگونه همکاری کنند.

وی گفت: نقش استانداران به عنوان نماینده عالی دولت و ریاست شورای برنامه ریزی باید برای تحقق این مسئله، یاری رسان باشد و همکاری کنند.
جلالی بیان داشت: مسئله حفاظت از منابع طبیعی دارای ۱۴ وجه شامل تثبیت مالکیت مناطق، ساماندهی جنگل نشینان و خروج دام، کنترل سوخت بوته ای و تامین سوخت فسلی و انرژی های نو، چگونگی اجرای طرح های عمرانی، بهره بردرای معادن، اطفاء و پیشگیری حریق، کنترل آفات، جلوگیری از تجاوزات و تصرفات، کنترل ساخت و سازها و ویلاسازی، کنترل فرسایش خاک و تخریب سرزمینی، حفاظت فیزیکی و قاچاق چوب، ساماندهی گردشگری، جلوگیری از تخریب و پسماند و زباله، خروج زباله از جنگل است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری عرصه های جنگلی کشور را ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اعلام و اضافه کرد: ۸.۷ دهم درصد مساحت کشور را جنگل تشکیل می دهد.

وی گفت: امروز در کشورهای جهان با اتکا به مشارکت مردم گامهای بلندی برداشته شد که باید در دستور کار کشور قرار گیرد و در زمینه اشتغالزایی و بهبود منابع طبیعی کارساز است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین به وجود دو هزار و ۵۰۰ گونه گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: دفتر گیاهان دارویی آینده نزدیک در این سازمان راه اندازی می شود

وی به وجود صندوق توسعه منابع طبیعی و حمایت از سرمایه گذاری در عرصه به عنوان یک طرح مهم در این سازمان یاد کرد و افزود: طرح ایجاد صندوق توسعه منابع طبیعی در ۱۸ استان کشور در حال اجراست.

جلالی به وجود یک میلیون و ۹۶۷ هزار هکتار جنگل در منطقه شمال و دو میلیون هکتارجنگل ارسبارانی اشاره کرد و یادآور شد: دولت تدبیر و امید تمایل ویژه ای به حفاظت از عرصه های جنگلی دارد.

در نشست امروز تفاهم نامه همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و هفت استان دارای جنگل های هیرکانی و ارسباران با هدف حفاظت از مدیریت پایدار منابع طبیعی و توسعه استان ها به امضا می رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز