خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه مازندران:

وضعیت آموزش عالی دولتی در مازندران مطلوب نیست

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۰۵۰

هدف دانشگاه باید مدیریت تحول‌گرا با نگاهی عقلانی و مشارکت جمعی باشد. / آموزش عالی دولتی در استان در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد.

رئیس دانشگاه مازندران گفت: وضعیت آموزش عالی دولتی در استان نامطلوب است.

به گزارش ایلنا از ساری، حجت‌الاسلام اصغری آقمشهدی در آیین آغاز سال تحصیلی در سالن اجتماعات دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران اظهار داشت: با توجه به جایگاه و اهمیت ویژه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در تربیت نیروی متخصص و متعهد که مدیران آینده کشور خواهند بود حضور مقامات عالی کشوری و استانی در دانشگاه‌ها امری شایسته و بایسته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در بین موسسات و نهادها دارای بیشترین تنوع مقبولیت و کیفیت هستند، بیان داشت: هدف دانشگاه باید مدیریت تحول‌گرا با نگاهی عقلانی و مشارکت جمعی باشد.

رئیس دانشگاه مازندران تصریح کرد: برای ترسیم این هدف در دانشگاه‌ها و موسسات عالی نیاز به تحلیل وضعیت موجود داریم.

آقمشهدی با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ هزار دانشجو در مازندران تحصیل می‌کنند، گفت: آموزش عالی دولتی در استان در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد.

وی با اشاره به آمار ارائه شده توسط وزارت علوم، مازندران را یکی از استان‌های محروم کشور از لحاظ آموزش عالی دولتی دانست و افزود: این به معنای جلوگیری از ورود دانشجویان به موسسات و آموزشگاه‌های غیردولتی نیست بلکه می‌شود با سوق دادن آموزش عالی در تحصیلات تکمیلی به سوی دولتی این نسبت را هماهنگ کرد.

این مسئول با اشاره به رشد نرخ دسترسی افراد به آموزش عالی در مازندران اذعان داشت: اما با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی با اعلام اینکه از سال ۸۴ تا ۹۲ رتبه استان در ظرفیت آموزش عالی از هفت به ۱۰ رسیده است و این نشان از تنزل سه رتبه نسبت به سایر استان‌ها دارد، عنوان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار در دانشگاه نیاز به کارشناسی و برنامه‌ریزی است.

آقمشهدی اضافه کرد: مازندران در طی این سال‌ها در بخش علوم انسانی بیشترین رشد را در کشور داشته است.

رئیس بزرگ‌ترین دانشگاه مازندران نسبت دانشجویان کارشناسی به تحصیلات تکمیلی در دانشگاه مازندران را ۷۴ به ۲۶ دانست و گفت: در سال‌جاری این نسبت ۶۰ به ۴۰ رسیده است و این نشان از رشد تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه نسبت به سال‌های گذشته دارد.

وی نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت دوره ارشد به دکتری را ۷۸ به ۲۲ دانست و گفت: این نسبت در سال جاری ۷۵ به ۲۵ رسیده و نشان از رشد سه درصدی دارد.

این مسئول با بیان اینکه در سال‌های گذشته ۷۰ درصد دانشجویان دختر و ۳۰ درصد پسر بودند، بیان داشت: در سال‌جاری این نسبت ۷۶ به ۲۴ رسیده است.

وی مشکل تامین خوابگاه دانشجویان دختر را یکی از مشکلات این دانشگاه برشمرد و افزود: این مشکل، دانشگاه را با چالش مواجه کرده و نیاز به مساعدت ویژه مقامات کشوری و استانی است.

آقمشهدی نظارت بر آموزش عالی و بازدید از سایر دانشگاه‌ها را یکی از مهم‌ترین رویکرد دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه مادر استان دانست و افزود: وظیفه سازمانی دانشگاه مازندران است که حداقل یک بار از تمام دانشگاه‌ها بازدید کند اما با توجه به شرایط حاکم این نظارت محدود به نظارت آموزش غیرانتفاعی استان شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه اختصاص ۷۵ درصد از یک تا سه درصد بودجه پژوهشی موسسات دولتی از طریق انعقاد قرارداد با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان هزینه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز