خبرگزاری کار ایران

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری مازندران:

کاهش تولید فاضلاب به حفظ سلامت جامعه و محیط زیست کمک می کند

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۸۹۱

در راستای حفظ سلامت جامعه و نگهداری محیط زیست، راهکارهای کاهش تولید فاضلاب باید در بین آحاد جامعه فرهنگ سازی شود.

مدیر دفترنظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری آبفای مازندران، با تاکید بر اینکه فاضلاب چیزی نیست جز آبی که توسط بشر آلوده می شود، تصریح کرد: در راستای حفظ سلامت جامعه و نگهداری محیط زیست، راهکارهای کاهش تولید فاضلاب باید در بین آحاد جامعه فرهنگ سازی شود.

به گزارش ایلنا از ساری، سید جلال دهقان، در تعریف فاضلاب های خانگی گفت: هر آنچه که در داخل خانه تولید می شود مانند فاضلاب توالت، حمام، ظرفشویی، لباسشویی و… بجز آب باران فاضلاب خانگی نامیده می شود.

وی، اظهار داشت: از فاضلاب های تصفیه شده برای مصارف کشاورزی و غیر شرب استفاده می شود.

مدیر دفترنظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری مازندران، با بیان اینکه در سطح شهرها دو نوع شبکه جمع آوری وجود دارد، اظهار داشت: شبکه جمع آوری آبهای سطحی با مدیریت شهرداری و مسئولیتاجراو راهبری شبکه جمع آوری فاضلابهای خانگی با شرکت آبفای شهری است.

وی، با اشاره به اینکه در برخی از کشورهای اروپایی مانند هلند از یک شبکه برای جمع آوری فاضلاب و آبهای سطحی استفاده می شود، گفت: درحال حاضر از این تکنولوژی در ایران استفاده نمی شود.

دهقان، ادامه داد: فاضلابهای خانگی از طریق انشعاب فاضلاب وارد شبکه جمع آوری شهری شده و سپس از طریق خطوط انتقال وارد تلمبه خانه و سپس وارد تصفیه خانه می شود.

مدیر دفترنظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری مازندران، از مشترکین محترم تقاضا داریم از ریختن هرگونه زباله در شبکه فاضلاب خودداری نمایند زیرا این امر باعثانسداد شبکه و پس زدگی فاضلاب می شود.

دهقان، با اشاره به اینکه آب باران فاضلاب محسوب نمی شود و باید از طریق چاه های جداگانه جمع آوری شود، گفت: آب باران آبی سالم است به همین دلیل نباید وارد فاضلاب شود.

وی، کاهش تولید فاضلاب های خانگی را یکی از تاکیدات سازمان بهداشت جهانی برای حفظ محیط زیست دانست و تصریح کرد: کشورهای شرق آسیا به جای شستن ظروف در طول روز، از ظرف های یکبار مصرف گیاهی استفاده می کنند.

دهقان، استفاده از انواع تجهیزات کاهنده مصرف آب را از جمله روش های کاهش تولید فاضلاب دانست و تصریح کرد: با استفاده از فلاش تانکهای کم ظرفیت در سرویس های بهداشتی و یا به کارگیری انواع شیرآلات کاهنده آب می توان تولید فاضلابهای خانگی را کاهش داد.

مدیر دفترنظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری مازندران، در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به فعالیت تصفیه خانه های شهرهای جویبار، ساری، بابل، بابلسر، نوشهر و چالوس وشهرک نساجی قائمشهر گفت: ظرفیت جمعیت تحت پوشش تصفیه خانه های فعال استان ۳۰۰ هزار نفراست که در حال حاضر ۱۷۵هزار نفر تحت پوشش این تصفیه خانه ها قرار دارند.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰۰ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب خانگی در مازندران اجرا شد و ۶۵۰ کیلومتر فعال و در فاز بهره برداری قرار دارد، افزود: در حال حاضر حدود ۴۲ هزار انشعاب فاضلاب خانگی در این استان نصب شده که از این تعداد، نسبت به جاری سازی ۲۵ هزار انشعاب اقدام شده است.

مدیر دفترنظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری مازندران، با بیان اینکه طرحهای فاضلاب در شهرهای تنکابن، محمودآباد، آمل و قائمشهر در حال اجراست، ادامه داد: طرح جمع آوری فاضلاب در بسیاری از شهرهای ساحلی در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز