خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت؛

تبدیل کیک لجن به کود کمپوست در تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۲۰۵

تامین و حفظ کیفیت منابع آبهای زیرزمینی، بازچرخانی آب(برگشت مجدد آب به محیط زیست)، تولید کود کمپوست و پساب برای مصارف کشاورزی از مهمترین اهداف اجرای طرحهای جمع آوری و تصفیه فاضلاب است.

معاون بهره برداری شرکت آبفای شهری مازندران، از تولید کیک لجن و تبدیل آن به کود کمپوست با فرایند ورمی کمپوست در تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این طرح از سال جاری در تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس به بهره برداری رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت آبفای شهری مازندران، رضا فکری افزود: پروژه تحقیقاتی تبدیل کیک لجن به کود کمپوست در دفتر تحقیقات آبفای شهری مصوب و پس از گذراندن دوره تحقیق، در سالجاری وارد فاز بهره برداری شد.

وی، طرح های جمع آوری و تصفیه فاضلاب را جزو طرحهای زیست محیطی دانست و گفت: تامین و حفظ کیفیت منابع آبهای زیرزمینی، بازچرخانی آب(برگشت مجدد آب به محیط زیست)، تولید کود کمپوست و پساب برای مصارف کشاورزی از مهمترین اهداف اجرای طرحهای جمع آوری و تصفیه فاضلاب است.

وی، با اشاره به اینکه ۹۹ درصد فاضلاب ها را آب تشکیل می دهد، افزود: فاضلاب خانگی شامل فاضلابهای سرویس بهداشتی، آشپزخانه، حمام و نظیر آن می باشد.

معاون بهره برداری شرکت آبفای شهری مازندران، ادامه داد: این فاضلابها از طریق انشعابات خانگی به شبکه های جمع آوری در کوچه ها و خانه ها متصل و برای فرایند تصفیه به تصفیه خانه ها گسیل داده می شوند.

فکری، با بیان اینکه پساب و کمپوست دو محصول تصفیه خانه ها هستند، اظهارداشت: پساب یا همان فاضلاب تصفیه شده برای مصارف کشاورزی و کمپوست به عنوان کود ارگانیک در صنعت سبز کاربرد فراوانی دارد.

وی، ادامه داد: در برخی از تصفیه خانه ها مانند تصفیه خانه بزرگ جنوب تهران، مکانیزم تولید انرژی از فرایند تصفیه لجن فراهم آمده است.

معاون بهره برداری شرکت آبفای شهری مازندران، گفت: تولید کیک لجن و تبدیل آن به کود کمپوست از جمله مراحل پیچیده در فرایند تصفیه خانه فاضلاب است که با تکنیک ورمی کمپوست لجن حاصل از تصفیه خانه به کود کمپوست تبدیل می شود.

فکری، خاطر نشان کرد: در آینده این کود برای گسترش فضای سبز در محوطه های تحت پوشش شرکت استفاده می شود.

وی، تصریح کرد: شرکت آبفاشهری مازندران آمادگی دارد تکنیک ورمی کمپوست را در اختیار سایر استانها قرار دهد.

فکری، در ادامه سخنانش، پسابها را محصول نهایی تصفیه فاضلاب خانگی دانست و اظهار داشت: پسابها از طریق کانالها و مجاری تقسیم کننده در مصارف کشاورزی کاربرد دارد.

معاون بهره برداری شرکت آبفای شهری مازندران، افزود: درحال حاضر پساب تصفیه خانه های استان به رودخانه های پذیرنده مانند تجن ساری، شازده رود بابلسر، رودخانه چالوس و بابل رود و سیاهرود قائمشهر سرریز می شود.

وی با تاکید بر اینکه پسابها در واقع آبهای تصفیه شده ای هستند که هیچ ضرری برای محیط زیست ندارند، گفت: درکشورهای فکری، با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۵ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش شبکه خانگی جمع آوری و تصفیه فاضلابهای خانگی قرار دارند، گفت: ۵ شهر استان شامل ساری، جویبار، بابل، بابلسر، نوشهر و چالوس و شهرک نساجی قائمشهر مجهز به تصفیه خانه فاضلاب خانگی هستند.

معاون بهره برداری شرکت آبفاشهری مازندران، با اشاره به اینکه ۲۴ هزار خانوار در شهرساری تحت پوشش طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب خانگی قرار گرفتند، ادامه داد: طرح فاضلاب ساری روزانه ۱۰ هزار متر مکعب فاضلاب شهروندان ساروی را جمع آوری و تصفیه می کند.

فکری، تصریح کرد: تحت پوشش قرار دادن سایر شهروندان ساروی در دست اقدام است.

وی، با بیان اینکه تصفیه خانه های بابل ۱۲ هزار خانوار، جویبار ۲هزار و ۵۰۰ خانوار، بابلسر ۳هزار خانوار، نوشهر و چالوس ۹هزار خانوار را تحت پوشش دارند، گفت: تصفیه خانه ها علاوه بر فاضلاب های خانگی، فاضلاب های بیمارستانی، درمانگاه ها، هتل ها و رستوران ها را نیز جمع آوری و تصفیه می کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز