خبرگزاری کار ایران

همزمان با روز ملی مازندران؛

اولین جشنواره پژوهش های مازندران شناسی برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۵۷۹

دیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران از برگزاری اولین جشنواره پژوهش های مازندران شناسی در سالروز ملی مازندران خبر داد.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران از برگزاری اولین جشنواره پژوهش‌های مازندران‌شناسی در سالروز ملی مازندران خبر داد و گفت: در این جشنواره بر اساس رویکرد سیاستهای تشویقی و حمایتی از پژوهشگران دولتی و آزاد که آثار برگزیده آن‌ها که در حوزه مازندران‌شناسی در طی سالهای مختلف منتشر شده تجلیل به عمل خواهد آمد.

به گزارش ایلنا از ساری، لطف الله آجدانی اظهار داشت: متاسفانه علیرغم تلاش و پیگیری‌هایی که از سوی آموزش و پژوهش استانداری مازندران انجام شده و همکاری نسبی که از سوی دستگاه اجرایی صورت گرفته است، به دلیل عدم همکاری کافی برخی از دستگاه اجرایی و تاخیر تخصیص اعتبار و سیکل شروع کار از طرف مراجع بالا در جدول زمانبندی با مشکلاتی روبه رو شدیم، به نحوی که حداکثر اعتباراتی که در حوزه پژوهشی جذب استان شد کمتر از نیمی از اعتباراتی بود که باید جذب می‌شد.

وی ادامه داد: این امر به دو علت صورت گرفته است یکی به علت اینکه برخی از دستگاه‌های اجرایی به اهمیت موضوع و به شیوه درست در زمان مناسب آن اهتمام لازم را ندارند، دستورالعمل نیز از مرکز دیر به استان و دستگاه‌های اداری، اجرایی و استانداری ابلاغ شده است که به همین دلایل از مسئولین بالا در خواست کردیم که برای سال ۹۳ حل این مشکل را با جدیت بیشتری پیگیری کنند و تخصیص اعتبارات و زمان ثبت نام‌ها نیز زود‌تر صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران اظهار داشت: در حال حاضر موضوع مهمی که خیلی برای ما اهمیت دارد این است که آیا موضوعات پژوهشی بر اساس اولویت پژوهشی است یا نه و آیا موضوعاتی که بر اساس اولویت‌های پژوهشی است آیا دستگاه اجرایی به عنوان کارفرما این موضوعات را در اختیار مجریان شایسته قرار می‌دهند؟ که باید در این خصوص ساماندهی جدی صورت گرفته، تعامل و همکاری جدی بین استانداری و دستگاه اجرایی بوده و نظارت بیشتری از سوی استانداری و دیوان محاسبات صورت گیرد.

آجودانی افزود: دیوان محاسبات باید ببیند که آیا مجری به عنوان طرف قرداد با دستگاه کارفرما که اعتبارات را جذب می‌کند آیا واقعا توانمندی لازم را برای عملیاتی کردن بهینه پروژه‌ها دارند یا خیر؟

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات در این حوزه که باید مطرح شود این مطلب است که بعد از عملیاتی شدن این پروژه‌ها و عقد قرارداد میان دستگاه اجرایی به عنوان کارفرما و مجری طرح و تخصیص اعتبارات مربوطه دستاوردهای این پژوهش‌ها در کجا ساماندهی می‌شود و آیا در اختیار سایر دستگاه‌های ذینفع قرار می‌گیرد؟ آیا دستگاه نظارتی به شیوه‌ای عمل می‌کند که در سال‌های آتی از موازی کاری جلوگیری شود؟ به نظر می‌رسد که در این خصوص نظارت جدی به عمل نمی‌آید. در تلاش هستیم که این امر را ساماندهی کنیم و نظارت بیشتری بر پروژه‌ها پس از عقد قرار داشته باشیم، همچنین دستاوردهای این پروژهای پژوهشی را یک جا ساماندهی کنیم و خروجی آن را در اختیار دستگاه‌های اجرایی و مراجع مختلف قرار دهیم و در واقع اثر بخشی و بهره وری را در توسعه استان به شکل کاربردی داشته باشیم.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران با بیان اینکه بخش عمده تدوین طرح جامع پژوهشی با کمک کار‌شناسان حوزه پژوهشی و صاحب نظران و اعضای اتاق فکر انجام شده است گفت: پیش نویس طرح جامع پژوهشی هم در دو هفته گذشته به تمامی دستگاه‌های ادارای، اجرایی و مراکز دانشگاهی و پژوهشی ارسال شده و در فراخوانی از مراکز دانشگاهی و صاحب نظران در حوزه پژوهش خواستیم با ملاحظه انتقادی به این طرح جامع پژوهشی که پیش نویس آن تقدیم ادارات و نهاد‌ها شده، پیشنهادات و نقطه نظرات خود را به ما منعکس کنند که ما هم در جمع بندی نظرات دستگاه‌های اجرایی، اصلاحات را در این طرح انجام دهیم و بعد از تکمیل نهایی جهت ارائه در کارگروه تخصصی پژوهش فناوری و تحول اداری عرضه شود تا با اصلاحات نهایی در کارگروه تصویب و پس از آن اجرایی و عملیاتی شود.

آجدانی تصریح کرد: به صورت نسبی عملکرد پژوهشی در استان مازندران در مقایسه با استانهای دیگر خوب است اما با توجه به اهداف ما در سیاستگذاری‌های حوزه پژوهشی با نقطه مطلوب ما هنوز خیلی فاصله داریم و امیدواریم در سال ۹۳ با جدیت و تلاش به آن نقطه مطلوب دست یابیم.

وی اظهار داشت: جدای از طرح جامع پژوهشی که مراحل پایانی خود را طی می‌کند و در واقع برنامه ۵ ساله پیش رو توسعه استان را در اختیار ما قرار می‌دهد برای سال ۹۳ علاوه بر وظایف سازمانی این دفتر دست به اقداماتی زدیم که در نوع خود کم نظیر و در بعضی موارد بی‌نظیر است، به طور مثال برای سال ۹۳ در تقویم پژوهشی بر اساس ماه‌های سال تالارهای گفتگو تخصصی را تشکیل دادیم که مقرر شد با توجه به سال ۹۳حداقل ۱۰ موضوع اولویت دار پژوهشی را که مرتبط با بحثتوسعه ساختارهای مختلف استان مازندران است با حضور کار‌شناسان و مدیران دستگاه‌های اجرای، نمایندهای مجلس و مدیران بخش خصوصی و حضور اصحاب رسانه برگزار کنیم که اولین تالار گفتگو با موضوع گردشگری در مازندران برگزار شد.

آجدانی پرداختن به حوزه صنعت، منابع طبیعی و جنگل‌ها، کشاورزی، آموزش و پژوهش، مسائل مربوط به حوزه زنان، مسائل مربوط به حوزه مطبوعات و رسانه‌ها، مدیریت و توسع شهری و مدیریت و توسعه روستایی را ۱۰ اولویت موضوعی در نظر گرفته شده برای سال ۹۳ در حوزه پژوهش در قالب تالارهای گفتگو تخصصی در نظر گرفته‌ایم که اجرایی شود.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران به برگزاری اولین جشنواره پژوهش‌های مازندران‌شناسی در استان اشاره کرد و افزود: تصمیم گرفته شدiتا در سالروز ملی مازندران جشنواره پژوهش‌های مازندران‌شناسی را در استان برگزار کنیم که در این جشنواره بر اساس رویکرد سیاستهای تشویقی و حمایتی از پژوهشگران دولتی و آزاد، از آثار برگزیده منتشر شده و فعالیت‌های انجام شده در حوزه مازندران‌شناسی تجلیل به عمل خواهد آمد، همچنین برخی از چهره‌های پژوهشگر که طی سالیان در این راستا تلاش کرده‌اند را عنوان نویسنده و پژوهشگرسال مازندران‌شناسی انتخاب و از آنان تجلیل خواهیم کرد.

آجدانی ادامه داد: همچنین در تلاش هستیم با تعامل و همکاری بخش خصوصی، صندوق حمایت از پژوهش‌ها و پژوهشگران را در مازندران راه اندازی کنیم تا شرایطی برای ارائه تسهیلات در اشکال مختلف برای پژوهشگران آزاد فراهم شود.

وی با بیان اینکه نقش زنان در حوزه پژوهش پررنگ دیده نشده است افزود: تعدادی از اعضای اتاق فکر آموزش و پژوهش استانداری مازندران را بانوان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران با اشاره به این مطلب که در تدارک تشکیل یک کمیته تخصصی در حوزه پژوهش زنان هستیم گفت: اولین اقدامی که برای تشکیل کمیته تخصصی حوزه پژوهش زنان صورت گرفته شناسایی زنان پژوهشگر در مازندران است که در حال حاضر مرحله شناسایی آن انجام شده و ارتباط اولیه با این زنان پژوهشگر انجام شده و در حال جمع آوری زندگی نامه و اطلاعات و توانمندی پژوهشی آن‌ها اهم از چاپ کتاب، مقالات داخلی و خارجی هستیم.

وی ادامه داد: با کمک بخش خصوصی البته با نظارت و حمایت ما کتابی هم با عنوان یادمان زنان پژوهشگر مازندران در سال ۹۳ به چاپ خواهد رسید.

آجدانی به انجام مذاکرات و امضا تفاهم اولیه با پژوهشگاه رویان کشور اشاره کرد و افزود: طی انجام مذاکراتی با پژوهشگاه رویان کشور، شعبه جدیدی از پژوهشکده رویان در قالب یک مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی در مازندران احداثخواهد شد که در حال حاضر مقدمات آن در حال فراهم شدن است و در حال تشکیل یک کارگروه تخصصی هستیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تحقق این پروژه پنج سال زمان ببرد و پیش بینی هزینه و اعتبارات لازم برای این پروژه حدود یکصد میلیاردتومان است، گفت: نیازمند عزم جدی و همکاری بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی و حمایت و همراهی نمایندگان محترم مردم مازندران در مجلس و ائمه محترم جمعه مازندران و مجمع‌های خیرین استان برای تحقق و عملیاتی شدن این طرح و پروژه عظیم ملی در مازندران هستیم.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران گفت: پیش بینی می‌شود که در سال ۹۳ بتوانیم زمین را به پژوهشکده رویان اختصاص داده و اقدامات بعدی را طی یک فرایند پنج ساله برای ساخت و بهره برداری آن انجام دهیم.

آجدانی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از پتانسیل و ظرفیت علمی بسیار بالایی در کشور و در مازندران برخوردار است گفت: متاسفانه باید اذعان کرد که از این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها به درستی استفاده نشده است.

وی ادامه داد: لازمه استفاده هرچه بهینه‌تر از این ظرفیت‌ها در واقع نشست‌های بیشتر میان دستگاه‌های اجرایی و اداری مرتبط است تا با ایجاد تعامل بیشتر شرایط و فرصت برای سوق دادن بخشی از پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی را که در ارتباط با حوزه توانمندی‌های جهاد است به سوی جهاد دانشگاهی فراهم شود تا جهاد دانشگاهی به عنوان یک مجری توانمند این پروژه‌ها را به سامان برساند.

آجدانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که برخی بی‌مهری و کم لطفی‌ها از سوی برخی دستگاه اجرایی وجود دارد که لازمه آن نشست‌هایی است که باید برگزار شود، ما هم از جایگاه استانداری مازندران این مساله را در سال ۹۳ با جدیت پیگیری می‌کنیم که با توجه به اهمیت توانمندی‌های جهاد دانشگاهی به دستگاه‌های اجرایی نیز توصیه می‌کنیم که بخشی از پروژه‌های آن‌ها را که مرتبط با توانمندی‌های جهاد دانشگاهی است دستگاه کارفرما مجری خود را مراکز دانشگاهی به طور عام و به طور خاص جهاد دانشگاهی انتخاب کنند.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران اظهارداشت: متاسفانه به رغم اهمیت فراوان که علوم اجتماعی و انسانی در بحثتوسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و توسعه فکری جوامع بشری دارد در استان ما علوم انسانی و اجتماعی نسبت به دیگر علوم‌ها کمرنگ‌تر دیده شده و متاسفانه چون اهمیت علوم انسانی و اجتماعی تاحدودی مغفول مانده به همین دلیل پروژه‌های پژوهشی مرتبط با آن خیلی پررنگ دیده نشده است.

آجودانی خاطرنشان کرد: ما در سال ۹۳ با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در بخش فرهنگ، عزم جدی در استانداری داریم که بخش‌های قابل ملاحظه‌ای از پروژه‌های پژوهشی را متوجه و معطوف موضوعات مرتبط با علوم انسانی و علوم اجتماعی و مسائل فرهنگی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز