خبرگزاری کار ایران

استاندار مازندران:

تجارت آبی، بزرگترین فرصت اقتصادی در منطقه است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۰۱۱

استاندار مازندران گفت: تجارت آبی، بزرگترین فرصت اقتصادی در منطقه است و تعاونی‌ها باید در این راستا وارد و توسعه یابند و وارد منطقه جهانی شوند که یکی از راه‌های برون رفت از اقتصاد نفتی، اقتصاد مبتنی بر تعاونی‌ها است.

به گزارش ایلنا از مازندران، تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی و سازماندهی منابع انسانی کارآفرین و کارجو از جمله اصلی‌ترین کارکردهای تعاونی‌ها است و بر همین اساس در همه کشورها از نظام کسب و کار تعاونی به عنوان مدلی کارآمد با رویکرد اقتصادی و اجتماعی برای توانمندسازی آحاد جامعه و مردمی‌سازی اقتصاد و گسترش عدالت اجتماعی یاد می‌شود.

در ایران، تعاون و یاری‌گری هم در فرهنگ دینی و هم در سنت‌های اجتماعی مردم وجود دارد و از دیرباز همواره مردمان این مرز و بوم برای مواجهه با مشکلات گوناگون و پاسخگویی به نیازهای مشترک، به تعاون و تعاونگری گرایش داشته و دارند و بویژه این تعاون و همدلی را در عرصه‌های گوناگون بعد از انقلاب اسلامی نشان داده‌اند.

و لذا تعاونگران در همه کشورها باید با یک دیدگاه و رویکرد مشترک به ارزش فعالیت خود بپردازند و دیگران را از ارزش فعالیت اجتماعی خود با خبر سازند و برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و فراهم آوردن شرایط ایجاد تعاون پایدار در جهان تلاش کنند.

استان مازندران با دارا بودن ۸ هزار تعاونی فعال در رشد و توسعه اقتصاد تعاونی خوش درخشیده و در سال‌های اخیر شاهد تبلور شکوفایی در این بخش بوده‌ایم و اگر چه تعاونی‌های مازندران با قدرت در حال حرکت هستند، اما همچنان نیازمند حمایت‌های مختلف مسوولان استانی و کشوری هستند.

شرکت تعاونی بخش صنایع دستی فعال شوند

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران در هجدهمین دوره معرفی تعاونی‌های برتر در استان مازندران اظهار کرد: دولت گام بزرگی برای تحقق افزایش تعاون و کارکرد آن برداشته و در این حوزه در دو سال گذشته اتفاقات خوبی رقم خورد.

وی افزود: تحقق برنامه‌های تعاون در اقتصاد نیازمند برنامه راهبردی است و باید اتحادیه‌های مختلف تعاونی، نقش فعال‌تر و جدی‌تر داشته باشند.

حسینی‌پور با بیان اینکه در دو سال گذشته تسهیلات مختلفی به تعاونی‌ها ارائه شد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۳ میلیارد ریال تسهیلات داده شد و در سال ۱۴۰۰ به ۲۱۸ میلیارد ریال رسید و در سال ۱۴۰۲ این عدد به دو هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال مصوب رسید که بیانگر توجه به بخش تعاون است.

وی گفت: در صادرات هم تعاونی‌ها در دو سال گذشته به تحول خوبی دست یافتند و صادرات به ترکیه، عراق، افغانستان، روسیه، پاکستان، بحرین، اربیل و… انجام شد و از جمله صادرات ما در حوزه مرکبات و دیگر تولیدات و صنایع دستی بود که البته در بخش صنایع دستی شرکت تعاونی‌ها ضعیف هستند و باید تقویت شوند.

حسینی‌پور بیان کرد: صنایع دستی مورد توجه کشورهای هدف صادراتی است و لذا در بخش صنایع دستی شرکت‌های بیشتری شکل گرفته و این صنعت مازندران به کشورهای مختلف صادر و به توانمندی روستاییان ما کمک شود.

استاندار مازندران افزود: افزایش بی‌سابقه شرکت‌های تعاونی روستایی، موجب اشتغال در بخش‌های محروم شده و طرح توانمندسازی ۵۰۰ روستا در دستور کار عملیاتی استان است تا شرکت‌های تعاونی شکل گیرد.

وی یادآور شد: باید در راستای توانمندسازی تعاون که فعالیت مردمی است، در روستاها تلاش شود و گفتمان تعاونی ثابت شود و از کار فردی به سمت کار جمعی حرکت کنیم.

وی با اعلام اینکه بزرگترین برند ما مرکبات است، اظهار کرد: تعاونی‌های فعال ما خروجی مثبتی در این بخش ارائه نکردند، در حالی که مرکبات مزیت بالایی دارد و باید آسیب‌شناسی شود.

حسینی‌پور گفت: آموزش مهمترین اصل در تعاون است که باید فرهنگ‌سازی شود و مردم بدانند در گرو کار جمعی، عواید بیشتری حاصل خواهد شد تا این کار توسعه‌ای انجام شود.

وی افزود: تعاون یکی از مسائل مهم در مازندران برای توسعه اقتصادی است و باید توجه به این امر ارتقا یابد.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: کارهای جهادی اول انقلاب همان تعاون نانوشته بود و در ادامه برای هدفمند کردن تعاون ایجاد شد و تعاون همان کار جهادی برای سودرسانی و توسعه اقتصاد عادلانه و افزایش رضایتمندی در جامعه است.

حسینی‌پور گفت: در صنعت خودرو، آب و… شرکت‌های دانش بنیان به کمک ما آمده و توسعه فراوانی در این بخش ایجاد شد.

حسینی‌پور افزود: روان‌ترین و ارزان‌ترین تجارت و بزرگترین فرصت اقتصادی مرزهای آبی است و تعاونی‌ها باید در این راستا وارد شده و توسعه یابند تا وارد منطقه جهانی شوند که یکی از راه‌های برون رفت از اقتصاد نفتی، اقتصاد مبتنی بر تعاونی است.

علی باقری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران هم با بیان اینکه نقش‌مشارکت مردمی در شکل گیری تعاونی‌ها بسیار اثرگذار است، اظهار کرد: در دو سال گذشته با حمایت‌های دولت و ورود موثر تعاونی ها، شاهد رشد ۲.۵ برابری در این بخش بودیم.

وی افزود: بخش تعاون مازندران حال و روز خوبی دارد و روحیه مشارکت جمعی استان بالاست و ۱۳ هزار و ۵۶۰ تعاونی در مازندران تشکیل و ۸ هزار تعاونی فعال است و نیاز به حمایت بیشتر مسوولان و نگاه به تعاون داریم.

باقری یادآورشد: تعاونی‌ها در بخش اشتغال، کاهش بیکاری و توسعه نقش‌مهمی دارند و باید مورد توجه و حمایت باشند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: اقدامات شاخصی در مازندران در بخش تعاونی‌ها انجام شد و اگر چه با ادغام شدن فراز و نشیب‌های مختلف و فراوانی را پشت سر گذاشتیم، اما با همه توان برای توسعه در این بخش تلاش داریم.

باقری افزود: یک تعاونی در بابل با حضور ۵۰ فارغ التحصیل نخبه استان و تشکیل تعاونی، تولید دستگاه عیب‌یاب خودرو را در دستور کار دارد که بیانگر استفاده از توان نخبگان در تعاونی هاست.

وی یادآور شد: مشکلات فراوانی در بخش تعاونی‌ها وجود دارد که کمیته رسیدگی و ارزیاب برای تعاونی‌های مشکل دار تشکیل و با قدرت برای رفع مشکلات اقدام می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها نقش خوبی در صادرات داشتند و در سال ۱۴۰۱ تعاونی‌های ما با بیش از ۴۰ میلیون دلار صادرات در کنار بخش خصوصی وارد کار شده به اقتصاد استان کمک شایانی کردند.

وی گفت: در بخش تعاونی‌های روستایی هم تلاش ما برای افزایش تعاونی‌ها در این بخش است که در راستای ۵۰۰ روستا ۵۰۰ تعاونی در مازندران هم تلاش داریم تا با محوریت تعاونی‌ها نقش اثرگذار داشته باشیم.

باقری گفت: فرصت‌های شغلی خوبی توسط تعاونی‌ها ایجاد شده اما دیده نمی‌شوند و نیازمند حمایت مدیران ارشد استانی هستیم.

سند توسعه تعاون مورد توجه جدی باشد و عملیاتی شود

سید علاءالدین ربیعی، رئیس اتاق تعاون مازندران هم در این‌نشست گفت: تعاونی اقتصادی است که شهید بهشتی به عنوان اقتصاد عدالت اجتماعی از آن نام برده اند.

وی افزود: در بخش تعاونی اقتصاد مبتنی بر شخص نیست و براساس فکر و کار گروهی اداره می‌شود و انتظار داریم همه مدیران استان برای رسیدن به اقتصاد عدالت محور تلاش کرده و ورود کنند.

رئیس اتاق تعاون مازندران یادآور شد: سند توسعه تعاون مساله مهمی است که باید به آن توجه شود و براساس کارگروهی برای توسعه ر این راستا اقدام کرد و باید سند شورای توسعه، عملی و اجرایی شود که با عملیات شدن آن، بخش توزیعی، صنعت، معدن، خدمات ما به توسعه و رشد خواهد یافت.

ربیعی گفت: قبل از برنامه بودجه هفتم سند توسعه تعاون به تصویب رسید، اما در برنامه هفتم، توجهی به این سند توسعه نشده و انتظار داریم نمایندگان مجلس این سند را مصوب کنند تا تعاونی دیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز