خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی مازندران:

کمبود نیروی انسانی و بالگرد هوایی مهم‌ترین چالش اورژانس ۱۱۵ مازندران

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۵۸۲۵

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران کمبود نیروی انسانی در غرب استان را مهم‌ترین مشکل اورژانس ۱۱۵ مازندران عنوان کرد و گفت: نداشتن بالگرد هوایی ملکی از دیگر چالش‌های این مرکز است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رضا حبیبی ساروی صبح امروز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران گفت: یکصدمین پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در فریم فریدونکنار راه‌اندازی شد.

وی افزود: اورژانس ۱۱۵ مازندران با ۹۹ پایگاه زمینی، ۳۷ پایگاه جده‌ای، ۶۲ پایگاه شهری، یک پایگاه هوایی و با ۸۱۳ پرسنل عملیات و ۴۸ پرسنل اداری با ۱۷۵ دستگاه آمبولانس به هم‌استانی‌ها خدمات رسانی می‌کند.

رئیس فوریت‌های پزشکی مازندران شمار تماس‌ها به مراکز پاسخگویی فوریت‌های پزشکی مازندران را ۸۲۷ هزار و ۸۳۹ مورد اعلام کرد که بیشترین تماس‌ها مربوط به شهرهای چالوس، آمل، بهشهر و ساری بوده است.

حبیبی افزود: از کل تماس‌های دریافتی به ۳۸ هزار و ۱۲۶ نفر از مشاوره پزشکی این مرکز برخوردار شدند.

وی شمار مزاحمت‌های تلفنی به اورژانس ۱۱۵ را ۱۲ هزار و ۷۵۰ تماس اعلام کرد و افزود: اگر چه با کمک رسانه‌ها این میزان از ۵ درصد به ۱۰۵ درصد کاهش پیدا کرده اما کافی نیست.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران ماموریت‌های اورژانس ۱۱۵ را سال گذشته ۱۳۷ هزار و ۹۵۹ ماموریت اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۲۸ هزار و ۵۸۵ ماموریت تصادفی و ۱۱۹ هزار و ۳۷۴ مورد غیر تصادفی بوده است.‌

وی افزود: شایع‌ترین عامل حضور همکاران بر بالین مددجویان، بیماری‌های قلبی و عروقی بود و شهرهای آمل، ساری و قائمشهر به ترتیب بیشترین ماموریت‌ها را به خود اختصاص دادند.

حبیبی بیان کرد: طبق استانداردهای ابلاغی سازمان به ازای هر ۲۰ هزار خانوار نفر جمعیت شهری باید یک پایگاه اورژانس وجود داشته باشد اما در ساری با ۳۴۰ هزار نفر جمعیت ۵ پایگاه وجود دارد این در حالیست که نیاز این شهر ۱۷ پایگاه است.

وی ادامه داد: همچنین قائمشهر با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت باید ۱۰ پایگاه اورژانس داشته باشد اما ۴ پایگاه وجود دارد در آمل هم با وجود نیاز به ۱۲ پایگاه، ۶ پایگاه اورژانس وجود دارد.

حبیبی از خیران و نهادها خواست تا برای کمک به گستره پایگاه اورژانس ۱۱۵ در شهرهای ساری، قائمشهر و آمل به کمک دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیایند.

رئیس فوریت‌های پزشکی مازندران افزود: پس از سقوط بالگرد ملکی در تست دوره‌ای در تیرماه سال گذشته هنوز بالگرد جدید از سوی «پنها» به اورژانس ۱۱۵ مازندران تحویل نشد هم‌اکنون از بالگرد هلال احمر برای امداد رسانی استفاده می‌شود.

حبیبی شمار ماموریت‌های هوایی سال گذشته را ۳۲ ماموریت اعلام کرد و گفت: این تعداد ۶ ماموریت تصادفی و ۲۶ ماموریت غیر تصادفی بود و شایع‌ترین بیماران منتقلی بیماران قلبی و سوختگی‌ها بوده‌اند و بیشترین ماموریت‌ها در شهرهای چالوس، آمل و فریدونکنار بوده است.

وی به ماموریت‌های اورژانس ۱۱۵ در انتقال بین بیمارستانی اشاره کرد و تعداد این ماموریت‌ها را ۵ هزار و ۹۵۸ ماموریت اعلام کرد و افزود: شایع‌ترین ماموریت‌ها مربوط به بیماری‌های قلبی، جراحی و مسمومیت بوده و نکا، ساری و عباس‌آباد تنکابن بیشترین شهرهای ماموریتی بودند.

تدوین کتابچه اطلس مخاطرات ۲۰ ساله استان مازندران

حبیبی افزایش پایگاه اورژانس و افزایش ۱۰ دستگاه موتورلانس به مجموعه حمل و نقل امدادی را از برنامه‌های شاخص این مرکز عنوان کرد و گفت: برای نخستین باردر کشور با همکاری مدیریت بحران «کتابچه اطلس مخاطرات ۲۰ ساله استان مازندران» تدوین و برای برنامه‌ریزی کلان در اختیار دستگاه‌های متولی قرار گرفت.

رئیس اورژانس ۱۱۵ مازندران افزود: سال قبل ۸ بیمارستان به سیستم نظارت تصویری مجهز شد و تمامی اقدامات بیمارستان‌ها از مرکز فوریت‌های پزشکی پایش می‌شود.

حبیبی افزایش یک اتوبوس آمبولانس و ۹ محل پد بالگرد را از دیگر اقدامات این مرکز برشمرد.

وی به کمبود پرسنل در غرب استان را از مشکلات مرکز فوریت‌های پزشکی مازندران عنوان کرد و افزود: این مرکز فارغ‌التحصیلان کاردانی و کارشناسی رشته‌های فوریت‌های پزشکی، اتاق عمل، هوش‌بری و پرستاری را پذیرش می‌کند.

تاکید بر نوسازی ناوگان خودرویی اورژانس

حبیبی یکی دیگر از مشکلات اورژانس مازندران را فرسودگی ناوگان خودرویی دانست و افزود: عمر این ماشین‌ها بالا رفته است و باید نوسازی شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران یادآور شد: ترافیک فزآینده در شهرهای ساری، قائمشهر، آمل، چالوس، نوشهر و سلمان شهر از معضلات شهری است که ماموریت را خودروهای فوریت‌ها از جمله اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس با مشکل مواجه می‌سازد بنابراین از مدیران حوزه شهری و شهرداران تقاضا می‌شود تا نسبت به تعبیه خط ویژه اقدام کنند.

وی وجود «سرعت کاه» را از دیگر مشکلات این حوزه بیان کرد و گفت: ۷۰۰ سرعت کاه در استان وجود دارد که ۳۰۰ سرعت کاه مجوز ندارند وجود این موانع و استاندارد نبودن جاده‌ها مشکلات ما را برای امداد رسانی افزون می‌کند.

ضرورت راه‌اندازی اورژانس ریلی

حبیبی بر ضرورت اورژانس « اورژانس ریلی» تاکید کرد و افزود: با وجود دستورات و مصوبه از کشور برای راه‌اندازی شبکه اورژانس ریلی اما اداره کل راه‌آهن با ما همکاری نمی‌کند.

وی افزایش موتورلانس را از برنامه‌های مهم در سال جاری اعلام کرد و ادامه داد: موتورلانس زمان رسیدن به بالین بیمار را کاهش می‌دهد و همه تجهیزات مورد نیاز را همراه دارد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران یادآور شد: با افتتاحیه موتورلانس در ماموریت‌های اورژانس آمل در یک ماه ۱۸۷ ماموریت توسط موتورلانس انجام شد .

وی گفت: نزدیک ۲۴۰ ردیف استخدامی برای اورژانس ۱۱۵ در نظر گرفته شد که زمان آن اعلام می‌شود.

راه‌اندازی اورژانس دریایی

حبیبی راه اندازی «اورژانس دریایی» را از دیگر برنامه‌های فوریت پزشکی در استان اعلام کرد و گفت: اورژانس دریایی در زمان پیک ترافیک و یا عدم بالگرد می‌تواند در سرعت به امداد رسانی موثر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز