خبرگزاری کار ایران

به دنبال پیگیری‌های ایلنا؛

آب‌انبار ۳۰۰ ساله‌ی آمل ساماندهی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۹۶

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری آمل: سازمان نوسازی همکاری خود را جهت مرمت و تعمیر این بنا تاریخی و فرهنگی اعلام می‌کند. / رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمل: متاسفانه با این عدم بودجه بسیاری از بناهای تاریخی به مانند آب‌ابنار به‌دست ناملایمات مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

ایلنا: به دنبال پیگیری‌های ایلنا در شهر آمل، یک اثر تاریخی شهرستان آمل با قدمت ۳۰۰ ساله احیا و ساماندهی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آمل، آب‌انبار، حوض و یا استخر سرپوشیده‌ای است که برای ذخیره آب معمولاً در زیر زمین ساخته می‌شود و نحوه ساخت، تصفیه و عایق‌بندی آن با اصول مهندسی و علمی مطابقت دارد. برای تصفیه از روش‌های فیزیکی و شیمیایی استفاده می‌شد.

آب‌انبار‌ها علاوه بر نقش مهمی‌ که در زندگی روزمره مردم داشته‌اند، از موقعیت خاصی نیز در فرهنگ و اعتقادات مردم این سرزمین، بهره‌مند بودند.

شهر آمل به بام ایران، عرفا و فیلسوفان، شهر هزار سنگر و اولین شهرعلویان معروف است. واژه این شهر، حرف «آ» در زبان ایرانیان قدیم کاربرد «ضد» داشته و «مُل» به معنی مرگ و «آمل» ترکیبی از ضد مرگ مانند امرداد و مرداد است. آمل به معنی بی‌مرگ است یعنی تو را مرگ مباد.

این شهر دارای آثار تاریخی و باستانی بسیاری است، به‌طوری که با حضور کاوشگران و دیرینه‌شناسان ایران و فرانسه در سال ۸۴ متوجه کشف آثار تاریخی در منطقه بلیران شدند که به دوران انسان اولیه برمی‌گردد.

از بین این آثارهای حجیم آب‌انبار جوار آستانه امام‌زاده ابراهیم(ع) است که با ناملایمات‌ دستگاه‌های اجرایی دچار تخریب شده است.

این آب‌انبار به گونه‌ای به اعتقادات مردم این منطقه و به دوران قاجاریه آن برمی‌گردد، امروزه با احداثیک مرکز فرهنگی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

با پیگیری‌های مستمر خبرنگار ما جهت حفظ و احیای این آثار تاریخی ۳۰۰ ساله طی جلسه‌ای کارگروهی برای این بنا در فرمانداری شهرستان آمل تشکیل شد.

بودجه برای بازسازی آثار تاریخی آمل کافی نیست

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمل در جلسه کارگروه ساماندهی آب‌ابنار جوار آستانه امام‌زاده ابراهیم(ع) که با حضور معاونت فرمانداری ویژه آمل برگزار شد، مهمترین‌ دلیل بی‌توجهی این نهاد به حفظ آثارهای تاریخی این شهرستان را عدم اعتبار کافی بیان کرد و گفت: این شهرستان با توجه به قدمت تاریخی باید در تقسیم‌بندی اعتبار شهرستانی نگاه ویژه‌ای صورت گیرد.

محمدرضا شیدفر با تاکید براینکه آثار و بناهای تاریخی میراثکهن یک فرهنگ منطقه را بیان می‌کند، اظهار داشت: متاسفانه با این عدم بودجه بسیاری از بناهای تاریخی به مانند آب‌ابنار به‌دست ناملایمات مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در زمان تخصیص بودجه این نهاد مجبور است اولویت‌بندی کند و به حفظ و بازسازی بناهای مهم‌تر شهرستان بپردازد، یادآور شد: آب‌انبار جوار مرکز فرهنگی و قرآنی اوقاف نیز به‌دلیل عدم بودجه در حال حاضر بر روی آن خاک پوشانده شده تا فراهم شدن اعتبار به بازسازی این بنا پرداخته شود.

شیدفر خاطرنشان کرد: این شهرستان به عنوان پایتخت فرهنگی از ۲۰ استان کشور در حوزه میراثکار دارد اما اعتبار آن جوابگو نیست.

رئیس اداره میراثفرهنگی و گردشگری آمل با اعلام اینکه هم‌اکنون ۶۰ آثار تاریخی در این شهرستان به ثبت میراثرسیده است، ابراز داشت: با این تعداد آثار حدود ۶۰ درصد حفظ میراثکهن آمل آثار غیرثبتی هستند که نیاز به تخصیص بودجه است.

برای حفظ میراثنیاز به یک همت بلند دستگاه‌های اجرایی است

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان آمل نیز در این جلسه با ابراز تاسف از نادیده گرفتن این آثار تاریخی و فرهنگی بیان داشت: این سازمان با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط آمادگی خود را در جهت تعمیر و بازسازی آب‌انبار اعلام می‌کند.

رسول علیخانی با تاکید براینکه اوقاف حاضر است این میراثرا در میان مرکز فرهنگی به عنوان یک نماد فرهنگی به جوانان این شهر قرار دهد، بیان داشت: جهت حفظ و مرمت این آب‌انبار نیاز به یک همت بلندی است که مدیران اجرایی باید به آن توجه کنند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری آمل نیز در ادامه آمادگی خود را در جهت ساخت و مرمت آب‌انبار مطرح کرد و گفت: میراثفرهنگی برای همه است و در جهت حفظ آن همه مدیران مسئول هستند.

محمدرضا طاهرنژاد با بیان اینکه در گذشته مردم شهرستان آمل با توجه به بافت عشیره‌ای و طایفه‌ای هر مرکز محله‌ای دارای یک آب‌انبار بوده، یادآور شد: این آب‌انبار‌ها علاوه بر استفاده آب، اعتقادات مردم شهر را در برمی‌گرفت و دارای موقوفه بود.

وی با تاکید براینکه موقوفات آب‌انبار‌ها برای حفظ آن مورد استفاده واقع می‌شد، ابراز داشت: این آب‌انبار با توجه به مجاور بودن با آستانه امام‌زاده ابراهیم(ع) می‌توانست با موقوفات این امام‌زاده حفظ و بازسازی شود.

طاهرنژاد با اشاره به اینکه مسئولان اجرایی نباید یک بنای تاریخی را به‌دلیل عدم بودجه به نابودی بکشانند، افزود: در این راستا سازمان نوسازی همکاری خود را جهت مرمت و تعمیر این بنا تاریخی و فرهنگی اعلام می‌کند.

به گزارش ایلنا در پایان این جلسه اگر چه مصوب شد برای مرمت آب‌انبار طرح اولیه بنا از سوی میراث‌فرهنگی و سازمان نوسازی آماده و جهت تائید به کارگروه فرستاده شود تا به‌زودی دیگر اقدامات احیا آن در دستور کار قرار گیرد، اما این طرح می‌توانست به گونه‌ای باشد که مسئولان قبل از احداثپروژه مرکز فرهنگی با برگزاری این نشست‌ها به حفظ و بازسازی این آثار تاریخی بپردازند.

با توجه به این رویکرد در امر یک اثر ۳۰۰ ساله ما باید منتظر تخریب چند آثار دیگر در شهرستان آمل باشیم تا مسئولان با تشکیل کارگروه‌هایی به‌دنبال چاره‌ای باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز