خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای شهر ساری مطرح شد:

تأکید بر ساماندهی دکه‌ها در پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۲۷۳

اعضای شورای شهر ساری بر ساماندهی و بهسازی دکه‌ها در سطح شهر ساری در جهت افزایش زیبایی بصری تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، اعضای شورای اسلامی شهر ساری روز سه‌شنبه در سی‌امین جلسه خود که با حضور چند تن از معاونان شهردار ساری برگزار شد بر ساماندهی دکه‌های شهرداری در سطح شهر تأکید کردند و اذعان داشتند با توجه به میزبانی ساری از کشورهای اکو شایسته نیست که برخی از دکه‌ها و کانکس‌های شهرداری با ظاهری نامناسب در سطح شهر در منظر عموم باشد.

علیرضا حمیدی معاون خدمات شهری شهرداری ساری در این نشست فعالیت دکه‌های شهرداری را این‌گونه توضیح داد: دکه‌های موجود در شهر بخشی در قالب کانکس میوه و تره‌بار زبر مجموعه سازمان میوه و تره‌بار و برخی دیگر با ماهیت دکه‌های مطبوعاتی و عرضه در معابر و پارک‌ها جانمایی شده است.

وی تعداد دکه‌های زیر نظر سازمان میوه و تره‌بار را 34 واحد اعلام کرد و افزود: 87 دکه هم در سطح شهر زیرمجموعه سازمان سیما و منظر هستند که 35 دکه هم در پارک‌های شهر ساری فعالیت دارند.

معاون خدمات شهری شهرداری ساری بابیان اینکه دکه‌های موجود در سطح شهر ساری برای ارائه خدمات به مردم در بخش‌های مختلف فعالیت دارند، گفت: طی یک ماه آینده قرارداد اجاره این دکه‌ها با شهرداری به اتمام می‌رسد و مستأجران برای تمدید قرارداد به شهرداری مراجعه خواهند کرد.

وی سابقه فعالیت و اجاره دکه‌های ساری را مربوط به اواخر دهه 80 اعلام کرد و ادامه داد: از آن زمان تاکنون این دکه‌ها با اجاره‌ای اندک به افراد متقاضی سپرده می‌شد و هرسال نیز اجاره‌ها تمدید می‌شد این موضوع انتظار دکه‌داران را بالابرده و توقع اجاره اندک رادارند این در حالی است وجود این دکه‌ها نه‌تنها سود مالی برای شهرداری ندارد بلکه سبب ایجاد اغتشاشات بصری هم می‌شود.

حمیدی با تأکید بر اینکه شهرداری از این ظرفیت مکان‌های تحت اختیار خود حداقل درآمدزایی را دارد، گفت: در حال حاضر از تمامی دکه‌های سطح شهر فقط 200 میلیون تومان اجاره عاید شهرداری می‌شود، درحالی‌که برخی از مستأجران پس از اجاره کردن دکه آن را باقیمت بسیار بالاتر به افراد دیگر اجاره می‌دهند.

معاون شهردار ساری ادامه داد: از روز نخست بنابراین بود که این دکه‌ها به افراد کم‌درآمد و محروم مانند مددجویان زیرپوشش بهزیستی، کمیته امداد، معلولان و یا خانواده‌های شاهد و ایثارگر اجاره داده شود تا کمک‌معیشت این قشر از جامعه هدف باشد، اما روند تکراری تمدید اجاره باعث شد تا اجاره دکه‌ها به نام افراد محروم و به کام دیگران شود.

وی بیان کرد: جانمایی نامناسب بعضی دکه‌ها سبب اغتشاش بصری در محیط شهری، ایجاد ترافیک در بعضی خیابان‌ها و شلوغی معابر شده است که باید دراین‌باره هم ساماندهی لازم صورت گیرد.

حمیدی ادامه داد: برای ساماندهی و یا جانمایی این دکه‌ها می‌توان با در نظر گرفتن کاربری آن مکان اقدام نمود. البته گاهی همین دکه‌ها بدون توجه به کاربری تعریف‌شده فعالیت‌های دیگری انجام می‌دهند که ضرورت به پایش و ساماندهی مناسب دارد.

تأکید بر نوسازی دکه‌ها در پایتخت گردشگری

شهرام ایرجی، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر ساری هم در این نشست بابیان این‌که فعالیت دکه‌ها در ساری به بیراهه رفته است، گفت: درحالی‌که فلسفه ایجاد این دکه‌ها دسترسی مطلوب و راحت‌تر مردم به خدمات موردنیاز از قبیل تهیه مواد غذایی و میوه در محیط‌های شهری بوده است، اما در عمل ما چنین کارکردی را نمی‌بینیم.

وی به ساماندهی دکه‌های سطح شهر اشاره کرد و گفت: ساماندهی دکه‌ها نیازمند اقدامات اساسی است و هم‌اکنون برخی دکه‌ها در مرکز استان رسالت اصلی خود را کنار گذاشته و عملکردی غیر کاربری به خود گرفته‌اند.

عضو شورای شهر ساری گفت: با توجه به میزبانی ساری از کشورهای عضو اکو جانمایی این‌گونه کیوسک‌ها و یا دکه‌ها زیبنده مرکز استان نیست می‌توان با ساماندهی این دکه‌ها زیبایی‌های شهر را افزایش داد و از این پتانسیل برای افزایش لطافت شهر بهره برد.

ایرجی با تأکید بر اینکه دکه‌ها باید درشان پایتخت گردشگری نوسازی و بهسازی شود، افزود: در واگذاری این دکه‌ها نباید تنها به خاطر این‌که مستأجر چندین سال آن را در اختیار دارد، بقیه مسائل را نادیده گرفت چون هرگونه خلاف کارکرد به معنای نادیده گرفتن حق‌وحقوق بقیه شهروندان است.

علی عاشقان دیگر عضو شورای اسلامی شهر ساری نیز با تاکید بر این موضوع ساماندهی دکه‌ها را در افزایش زیبایی بصری و ارتقای فضای گردشگری مهم دانست و اجرای آن را در مرکز استان ضرورت عنوان کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری نیز با تائید مشکل فرسودگی، تکرار تمدید اجاره به افراد خاص و سو استفاده از این اماکن بر ضرورت ساماندهی هر چه سریع‌تر آن‌ها تأکید کرد و گفت: انتظار است کمیته ویژه‌ای که تشکیل‌شده تمامی مسائل و مشکلات دکه‌ها را احصاء و نسبت به رفع آن‌ها و بهینه‌سازی کارکردشان با نگاه به درآمدزایی برای شهرداری اقدام کند.

وی ارزیابی محل استقرار دکه‌ها در هر منطقه و تعریف نوع کاربری منطبق با نیاز شهروندان آن منطقه را از وظایف این کمیته اعلام کرد.

بر اساس تصمیم و مصوبه اعضای شورای اسلامی شهر ساری کمیته ساماندهی دکه‌های شهر با حضور سه عضو شورای شهر و نیز 2 نفر از کارشناسان شهرداری تشکیل شد تا بر اساس طرح جامع دکه‌ها که می‌بایست ظرف مدت دو هفته آینده تهیه شود، ضمن رصد فعالیت دکه‌ها موجود و آسیب و ضعف‌هایی که دارند راهکارهای رفع آن اعلام شود و نیز چگونگی واگذاری این دکه‌ها به افراد بر اساس چه آیتم‌ها نیز از سوی اعضای این کمیته اعلام شود تا پس از بررسی در شورا به مرحله اجرا گذاشته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز