خبرگزاری کار ایران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

صادرات باغی مازندران برگشتی نداشت

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۲۷۷

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بازگشت محموله‌های صادراتی محصولات کشاورزی مربوط به استان مازندران نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،بازگشت محموله‌های کیوی از هند، سیب‌زمینی از ازبکستان و فلفل دلمه‌ای از روسیه و اخیراً هم سیب‌زمینی از ترکمنستان، اخبار داغ این روزهاست.

بازارهای هدف محصولات صادراتی ایران، هر کدام با دلایلی، این اقلام کشاورزی را مرجوع کرده‌اند؛ نکته جالب توجه آنکه، وجه اشتراک برای بازگشت همه این محصولات کشاورزی ایران، آلودگی و سموم غیراستانداردی است که برای تولید آن‌ها مصرف شده است. جریان از این قرار است که اوایل آذر، بیش از ۳۵۰۰ تن سیب‌زمینی از ازبکستان برگشت خورد و این کشور اعلام کرد این محصول را به دلیل آلودگی خطرناک برگشت داده است. پس از آن هم سازمان حفظ نباتات و قرنطینه هندوستان به دلیل وجود ذرات سفید روی کیوی‌های صادراتی ایران آن را قبول نکرد.

داستان برگشت محصولات کشاورزی، نه‌تنها سیب‌زمینی‌ها از ازبکستان و ترکمنستان برگشت خوردند بلکه کشورهای دیگر نیز کیوی و فلفل دلمه‌ای ایران را نپذیرفتند. میوه‌های صادراتی برگشت‌خورده چه می‌شوند؟

مدت‌هاست که کشورهای خارجی محصولات کشاورزی ایران را نمی‌خرند. برخی می‌گویند علت عدم پذیرش میوه‌های ایران استفاده بیش‌ازحد کشاورزان از سموم است و وزارت جهاد کشاورزی نظارتی بر شیوه تولید محصولات ندارد.

در این میان اما عده‌ای هستند که معتقدند سموم واردشده غیراستاندارد است و کیفیت لازم را ندارد. خارجی‌ها هم سموم به‌کاررفته در ایران را غیراستاندارد می‌دانند.

موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور اعلام کرد که بر اساس گزارش‌ها و مستندات موجود «شپشک سفید خرزهره» روی میوه کیوی در استان‌های شمالی کشور گزارش نشده است.

شاهپور علایی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اخیراً در مصاحبه‌ای درباره دلایل این اتفاق گفته است: روسیه نامه‌ای فرستاد که ۴ سم آفت و علف‌کشی که در کشور ما بین باغداران و کشاورزان استفاده می‌شود در آنجا ثبت نشده است و این دلیل برگشت خوردن فلفل‌های صادراتی بوده و هیچ‌گونه باقیمانده سمی وجود نداشته است.

شاهپور علایی مقدم افزود: این سموم در اتحادیه اروپا هم استفاده می‌شود برای اینکه ماده موثره خوبی دارد و هزینه‌های تولید را پایین می‌آورد و به جای اینکه کشاورز سه بار برای کنترل بیماری سمپاشی کند یکبار سمپاشی می‌کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ۴ بار وبینار با مقامات روسی برگزار کردیم و مسائل را توضیح دادیم و هیئتی هم برای مذاکره به این کشور رفت و قرار است یک هیئت روسیه هم به ایران بیاید تا از گلخانه‌ها نمونه‌برداری کند که با اطمینان کامل صادرات انجام شود.

به گفته علایی مقدم ۱۳ درصد فلفل‌های صادراتی ایران به مقصد روسیه است و بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع صیفی و سبزی صادراتی داریم که هیچ مشکلی وجود نداشته است.

مجید بهادری در خصوص برگشت محصولات باغی، اظهار داشت: برگشت محصولات باغی از مازندران نداشتیم و چیزی به ما اعلام‌نشده است.

وی با اعلام اینکه هیچ محموله صادراتی از محصولات کشاورزی تاکنون از مازندران برگشت نخورده است، تصریح کرد: به‌عنوان متولی تولیدات گیاهی تلاش کردیم تولید خوب و سالم تحویل دهیم خوشبختانه ع که بالغ‌بر ۶ هزار هکتار می‌شود در غرب این استان است، برداشت محصول این باغ‌ها هم در شرایط نرمال سالانه به ۲۰۰ هزار تن می‌رسد از نیمه دوم آبان ماه شروع و عمده تولیدات نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

 قرار دادن نام کیوی در کنار دو محصول برگشت‌خورده کشاورزی ایران از مقاصد صادراتی یعنی فلفل دلمه‌ای و سیب‌زمینی سبب شد تا انگ وجود سموم غیراستاندارد بر پیشانی این محصول تقریباً ارگانیک مازندران هم بنشیند و با عدم اطلاع رسانی متولیان ذائقه مردم را تحت تأثیر قرار داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص محموله کیوی که از هندوستان برگشت داده شد، افزود: محصول کیوی برگشت داده‌شده برای مازندران نبود چراکه برای قرنطینه و مسائل بهداشتی اقدامات خوبی انجام شد.

وی افزود: دلیل برگشت محصولات باغی به کشور بالا بودن آلاینده‌ها نبود بلکه یک آفتی در آن‌ها مشاهده شد.

بهادری ادامه داد: برای صادرات کشور مقصد تعیین‌کننده است چه محصولی می‌خواهند به همین دلیل صادرکنندگان باید ضوابط کشور مقصد را بدانند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: با توجه به اینکه بازرگانی داخلی از بازرگانی خارجی تبعیت می‌کند اگر صادرات قوی باشد کشش بازار مرکبات سر باغی از توابع بهتر می‌شود و برعکس آن کاهش می‌یابد.

بهادری ادامه داد: برای صادرات کشور مقصد تعیین‌کننده است چه محصولی می‌خواهند به همین دلیل صادرکنندگان باید ضوابط کشور مقصد را بدانند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: با توجه به اینکه بازرگانی داخلی از بازرگانی خارجی تبعیت می‌کند اگر صادرات قوی باشد کشش بازار مرکبات سر باغی از توابع بهتر می‌شود و برعکس آن کاهش می‌یابد.

وی در مورد گران شدن محصولات باغی، گفت: قیمت بازار دست جهاد کشاورزی نیست بلکه شبکه بازار است چراکه تولید دست ماست اما وضعیت و قیمت بازار را بازار تعیین می‌کند.

بهادری در خصوص قیمت متغیر پرتقال، خاطرنشان کرد: بالا بودن قیمت پرتقال به دلیل کیفیت بالا محصول و سورتینگ شده، است.

برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران موضوع سیاسی نیست

 گفت:  برگشت خوردن محصولات کشاورزی موضوع فنی است, بحث تازه ای نیست و در همه کشورها اتفاق می‌افتد.

 سید جواد ساداتی نژاد در سفر به هرمزگان و در بازدید از بخش های مختلف کشاورزی این استان با بیان اینکه ظرف یک هفته آینده خبرهای خوبی درباره فلفل دلمه‌ای خواهد رسید، اظهارداشت: همه بحث فلفل دلمه و اتفاقاتی که در روسیه افتاد فنی نیست بخش زیادی از گفت وگوهایی که در سایت ها منتشر شد از خارج کشور هدایت می شد.

وی با بیان اینکه کشاورزان ایرانی کمترین میزان مصرف سم را در دنیا دارند و همچنین به دلیل بالا بودن قیمت کود، کشاورزان ما به زمین کم کود می دهند، تصریح کرد: تمام صحبت روسیه این بود که از چهار نوع آفت کش در این محصولات استفاده شده که این آفت کش ها در روسیه رجیستر نشده است.

وی ادامه داد:  این سمومی که در روسیه به گفته آنها ثبت نشده در کشور ما و اتحادیه اروپا رجیستر شده و از آفت کش های کم خطر هم است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر ذرت از برزیل وارد می کنیم، گفت: گاهی اوقات ممکن است محموله‌های وارد کشور شود و بخش قرنطینه ای کشور آن را بررسی و توقیف کند،  ۹ میلیون تن ذرت  وارد می کنیم یعنی کشوری که ۲۵ درصد ذرت دنیا را تامین می کند محصولاتش مشکل دارد؟

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این چنین موارد  عادیست و باید به آن نگاه فنی داشت، این موضوع سیاسی نیست و کسی نباید نگاه سیاسی به آن داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز