خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

دیابت سومین علت نابینایی در جهان است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۹۸۵

اگر روند شیوع این بیماری در ایران به همین صورت ادامه یابد انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۴ از هر ۷نفر ایرانی یک نفر دیابتی داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با تاکید بر اینکه امروزه دیابت شایع‌ترین علت قطع پا در دنیاست، اذعان داشت: بعد از حوادثو علل مادرزادی، دیابت سومین علت نابینایی در جهان به شمار می‌رود.

به گزارش ایلنا از ساری، محسن اعرابی، با اشاره به اینکه ۲۳ آبان ماه روز جهانی دیابت نام گرفته است، گفت: بیماری دیابت یک بیماری مزمن و طول کشیده است که در اثر افزایش قندخون بیش از حد طبیعی رخ می‌دهد و در دراز مدت اثرات منفی بر روی ارگانهای بدن برجای می‌گذارد.

وی، با تاکید بر اینکه دیابت بیماری مادام العمر است و درمان قطعی ندارد، افزود: در این بیماری، بدن امکان استفاده از قندخون خود را از دست می‌دهد.

اعرابی، ضمن اشاره به اینکه قند ماده اصلی تولید انرژی برای فعالیتهای سلول‌ها محسوب می‌شود، تصریح کرد: این اختلال ناشی از اختلال در عملکرد انسولین است.

وی، ادامه داد: انسولین ماده‌ای است که از لوزالمعده ترشح می‌شود و مانند کلیدی بر روی سلول‌ها عمل کرده و باعثتسهیل ورود قند به داخل سلول و در‌‌نهایت منجر به تولید انرژی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، هزینه درمان این بیماری در کشور را بسیار بالا دانست و تصریح کرد: اگر روند شیوع این بیماری در ایران به همین صورت ادامه یابد انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۴ از هر ۷نفر ایرانی یک نفر دیابتی داشته باشیم.

اعرابی، پیشرفت علم و افزایش امکانات و اطلاعات بهداشتی مردم را در کاهش شیوع بیماریهای واگیر موثر دانست و اظهارداشت: به علت تغییر سبک زندگی و حرکت از سیستم زندگی سنتی به پیشرفته و کاهش تحرک و تغییر نوع تغذیه، بیماریهای غیرواگیر مانند دیابت افزایش یافته است.

وی، دیابت نوع دو را شایع‌ترین شکل دیابت عنوان کرد و گفت: این نوع از دیابت در افراد بالای ۳۰سال، چاق، دارای عادات بد غذایی، سابقه فامیلی در خانواده، کم تحرکی، سابقه زایمان نوزاد بیش از ۴.۵ کیلو، سابقه دیابت در دوران بارداری، فشارخون و چربی بالا بیشتر دیده می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، کاهش و کنترل وزن، انجام ورزش، رعایت شیوه صحیح غذا خوردن، کنترل سالانه قندخون در افراد در معرض خطر، عدم مصرف دخانیات و کنترل استرس را مهم‌ترین راههای پیشگری از دیابت نوع دو برشمرد.

اعرابی، شایع‌ترین علائم این بیماری را بی‌علامتی آن دانست و اظهار داشت: بیش از نیمی از بیماران از بیماری خود اطلاع ندارند.
وی، ادامه داد: پرخوری، پر اداری، پرنوشی، کاهش وزن و احساس گرسنگی مفرط از جمله علائم این بیماری محسوب می‌شوند.

وی، عوارض چشمی، قلبی، کلیوی و عروقی - عصبی را از مهم‌ترین عوارض بیماری دیابت عنوان کرد و گفت: این بیماری باعثاختلال در عملکرد عروق چشمی می‌شود و در صورت عدم توجه و کنترل منجر به نابینایی خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خاطرنشان کرد: با مراجعه زودهنگام به پزشک و مراکز درمانی و خود مراقبتی درست و توجه به توصیه‌های پزشکان می‌توان بروز عوارض دیابت را پیشگیری و یا به تعویق انداخت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز