خبرگزاری کار ایران

در هفدهمین جلسه شورای شهر ساری:

طرح سؤال از شهردار ساری به تعویق افتاد؛ شهردار در بیمارستان

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۵۲۲۰

درحالی‌که تصور می‌شد در جلسه عصر امروز دوشنبه عضو شورای شهر ساری از شهردار مرکز استان طرح سؤال کند اما جواد طالبی به دلیل عارضه قلبی دو روز پیش از برگزاری جلسه در بیمارستان بستری و به دلیل عدم حضور او طرح سؤال به استعلام از کمیته انطباق و مراجع ذی‌صلاح موکول شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، هفدهمین جلسه شورای اسلامی در حالی تشکیل شد که قرار بود جواد طالبی شهردار ساری به سؤالات سبحان بخشی نائب رئیس شورای اسلامی در صحن علنی پاسخ بدهد اما شهردار دو روز قبل به دلیل عارضه قلبی در بیمارستانی ساری بستری شد.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری در این جلسه در خصوص طرح سؤال این عضو شورای شهر از شهردار گفت: طرح سؤال از شهردار حق قانونی اعضای شورای شهر است و شهردار باید در موعد قانونی به آن پاسخ دهد.

وی افزود: طرح سؤال، تذکر و استیضاح حق اعضای شورای شهر است اما اگر شهرداری به وظایف خود درست عمل کرده باشد به‌یقین قادر به دفاع خواهد بود، اگر اعضای شورای شهر نیز به این نتیجه برسند که پاسخ شهردار به سؤالات قانع‌کننده بوده است از وی حمایت می‌کنند.

پرویز شعبانی گفت: اما با توجه به شرایط پیش‌آمده و بیماری شهردار بارأی اعضای شورا به تعویق افتاد و طرح پرسش و چگونگی ادامه روند منوط به استعلام از مراجع مرتبط شد و تصمیم نهایی پس از پاسخ به استعلام گرفته می‌شود.

وی افزود: طرح سؤال بخشی عضو شورای شهر از شهردار پیرامون هزینه 40 درصدی عمران، اجرای پروژه شهری و تعیین و تکلیف ایثارگران شاغل در شهرداری بوده که با توجه به شرایط پیش‌آمده نتیجه به جلسات بعدی موکول شد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری با تأکید بر اینکه طرح سؤال از شهردار حق قانونی اعضای شورا محسوب می‌شود و شهردار نیز باید پاسخگو باشد، گفت: سؤالات مربوط به شهرداری پیش‌ازاین به‌صورت شفاهی و پس‌ازآن کتبی به شهردار ساری ارائه و مقرر شد تا شهردار امروز در این جلسه پاسخگو باشد اما با توجه به شرایط پیش‌آمده و بیماری وی باید تصمیم‌گیری درستی اتخاذ شود.

وی افزود: مطرح کردن پرسش‌ از شهردار به معنای استیضاح نیست. هرچند که بدون پاسخ ماندن پرسش‌ها به هر دلیلی می‌تواند فرآیند استیضاح را نیز رقم بزند، اما انتظار دارم که دوستان و اصحاب رسانه واژه استیضاح را به کار نبرند. چون طرح پرسش امری عادی است.

بخشی ادامه داد: اگر امکان حضور شهردار در جلسه هفته آینده نیز فراهم نبود می‌توانند به پرسش‌های مطرح‌شده به‌صورت کتبی پاسخ دهند. به‌هرحال در فرآیند مدیریت شهری نباید به این دلیل اختلالی ایجاد شود.

سید حسین یوسفی در ادامه این جلسه با ابراز گله‌مندی از اینکه در شرایطی که شهردار ساری در بستر بیماری است چه نیازی به طرح سؤال از شهردار است! گفت: با توجه به اینکه 90 درصد بودجه شهرداری صرف هزینه جاری می‌شود 40 درصد عمرانی آیا جای سؤال دارد؟

وی افزود: اگر شهردار در این جلسه حضور داشت بی‌شک جواب قانع‌کننده‌ای داشت اما این‌طور پیداست  عدم رضایتمندی همچنان وجود دارد.

رئیس کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ساری گفت: علاوه بر این نگاه انسان دوستانه در شرایط فعلی باید غالب بر طرح سؤال باشد و دعا کنیم تا شهردار سلامتی خود را به دست  آورده، مدیریت شهرداری را به دست گرفته و ادامه دهد.

یوسفی افزود: فرض کنیم که شهردار یا هر مقام مسئول دیگری بخواهد یک ماه برای حج تمتع به مرخصی برود. آیا شهر بلاتکلیف می‌ماند؟ در نبود شهردار نیز با توجه به حضور معاونان امور اداری به روال گذشته پیش می‌رود، اما به نظر می‌رسد برخی دوستان استیضاح را به‌صورت تدریجی آغاز کرده‌اند.

استعلام از مراجع ذیصلاح

سید حسن احمدی سُقندیکلایی دیگر عضو شورای اسلامی شهر ساری گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی شورا ماده 68، چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشد نخست توسط رئیس شورا موارد را به‌صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر موضوع به‌صورت سؤال مطرح می‌شود.

وی افزود: پس از ابلاغ سؤال، حداکثر ظرف 10 روز شهردار موظف به حضور در جلسه عادی و یا فوق‌العاده شورا و پاسخ به سؤال است.

رئیس کمسیون نظارت و بازرسی و شکایات شورای اسلامی شهر ساری گفت: چنانچه شهردار از حضور استنکاف ورزیده و یا پاسخ او قانع‌کننده نباشد طی جلسه‌ای دیگر موضوع مجدداً به‌صورت استیضاح که حداقل به امضای یک‌سوم اعضای شورا رسیده باشد ارائه می‌شود.

احمدی بابیان اینکه در قانون ارائه پاسخ کتبی ذکر نشده، گفت: اگرچه بر اساس ماده 68 آیین‌نامه شهردار موظف به حضور در جلسه شورا است، اما در این بند اشاره‌ای به پاسخگویی شهردار به‌صورت کتبی نشده است ضمن اینکه هیچ‌گونه تمرد از سوی شهردار صورت نگرفته و بیماری او باعث شده تا نتواند در صحن شورا حضور پیدا کند حال که این خلأ قانونی وجود دارد تنها راه‌حل این مشکل استعلام از کمیته انطباق یا مراجع ذی‌صلاح است.

شهرام ایرجی دیگر عضو شورای شهر ساری طرح سؤال از شهردار را حق شورای شهر و پاسخگویی را وظیفه شهردار دانست و گفت: استعلام قانونی‌ترین راه برای حل مشکل مطروحه است و آنچه را قانون معین کند ما نیز تمکین می‌کنیم.

سید افشین راسخ نیز بر لزوم تعیین تکلیف پست شهرداری ساری با توجه به مشکل پیش‌آمده برای شهردار تأکید کرد و گفت: امیدواریم که شهردار زودتر با سلامتی کامل به محل کار برگردد.

این عضو شورای ساری افزود: اما همه می‌دانیم که فضای مدیریت در شهرداری پراسترس است. ایشان و مجموعه مدیریت شهری باید به این جمع‌بندی برسند که اگر فضا برای او مخاطره‌آمیز است تصمیم مناسب هر چه زودتر گرفته شود و اگر هم مشکلی برای سلامتی ایشان ایجاد نمی‌کند فرآیند مدیریت شهرداری ادامه یابد.

عضو دیگر شورای شهر ساری نیز با تأکید بر این‌که نباید بابت طرح پرسش از شهردار از واژه استیضاح استفاده کرد، گفت: پرسشی مطرح شد که باید پاسخ داده شود. حتی معتقدم بخشی از پرسش‌ها تاکنون پاسخ‌داده‌شده است. شهردار دیروز به مرکز درمانی منتقل شد و اگر پرسش‌ها به‌موقع به ایشان رسیده باشد احتمالاً اکنون پاسخ‌های وی هم آماده است.

سید رحمان میر شجاعی افزود: فعلاً نکته مهم این است که دوره غیبت اجباری شهردار چقدر است؟ حتی اگر قرار بر استیضاح باشد و روند درمان چند هفته طول بکشد باید شهر معطل بماند؟ معتقدم بهتر است که یک هفته فرصت بدهیم و بعد طبق مقررات قانونی عمل کنیم.

وی گفت: با عارضه قلبی پیش‌آمده استرس اصلاً برای شهردار خوب نیست به نظرم وی باید رویکردش را تغییر دهد و درگیر حاشیه‌ها نشود بهتر است که در مسیر مدیریت شهرداری از افراد نخبه و توانمند استفاده کند تا فشار فکری‌اش کمتر شود.

سید ذوالفقار شریفی دیگر عضو شورای شهر نیز با ابراز نگرانی از وضعیت پیش‌آمده و آرزوی سلامتی و تندرستی برای شهردار ساری  گفت: قدردان زحمات آقای طالبی در شهرداری ساری هستم ، اما به عملکرد معاونان ایشان انتقاد دارم. اگر قرار باشد در روزهایی که شهردار در مسئولیت حضور ندارد کار به دست معاونان سپرده شود با چالش‌های زیادی مواجه می‌شویم.

علی عاشقان که نطق پیش از دستور او در شورا همراه با طرح مشکلات و ارائه برنامه بود با بیان اینکه جدای از مساله طرح سوال، مساله اخلاقی و انسانی نیز به دلیل بیماری شهردار مطرح است و باید با این نگاه درباره پاسخ به طرح سوال به وی فرصت داده شود.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز