خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مازندران گزارش می‌دهد؛

کرونا آتش زیر خاکستر؛ غفلت نکنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۱۴۰

با وجود اینکه پیک پنجم کرونا سیر نزولی پیدا کرده است اما برخی کارشناسان از آغاز پیک ششم ابراز نگرانی کرده و بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، با وجود اینکه پیک پنجم کرونا سیر نزولی پیداکرده اما کارشناسان حوزه بهداشت و درمان همچنان نگران هستند.

اما آنچه در پیک پنجم کرونا بر مازندران گذشته به‌قدری قابل‌تأمل است که می‌توان گفت سوش دلتا توانست به‌تنهایی در عرض دو ماه به‌اندازه چهار پیک گذشته، غم بر دل و زخم بر تن این خطه‌ی سبز از شمال کشور بگذارد.

پیک پنجم از ابتدای تیرماه در این استان هم‌زمان با استان‌های دیگر آغاز شد و درنهایت به‌یک‌باره وضعیت استان را از زرد به قرمز تغییر رنگ داد و این تغییر شروعی برای جولان مرگبار دلتا بود.

یکه‌تازی دلتا به حدی بود که این استان در نهم مرداد شاهد بستری شدن 3100 بیمار کرونایی و مرگ 24 بیمار کرونایی در یک روز بود و مجموع قربانیان را در همان بازه زمانی به 915 نفر رساند.

حال خوب را قدر بدانیم

در دوماهه اخیر ما روزهای سختی را برای عبور موج پنجم کرونا پشت سر گذاشتیم جدال مازنی‌ها با کرونا در قالب طرح محدودیت‌هایی کرونایی تا پایان شهریور به طول کشید و البته با اتحاد و یکپارچگی مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و از همه مهم‌تر سرعت گرفتن روند واکسیناسیون آمارهای فوتی متوقف و آمار بستری و ابتلا هم کاهش یافت. روند کاهشی کرونا در مازندران باعث شد تا رنگ‌بندی شهرهای استان از قرمز مرگبار به آبی آرام تغییر کند.

غفلت دروازه ورود به موج ششم کرونا

کارشناسان می‌گویند اگرچه موج پنجم کرونا به ایستگاه پایانی رسیده اما شرایط پایدار نیست اگر غفلت کنیم وارد موج ششم می‌شویم البته این نگرانی در روزهای اخیر با افزایش ابتلا به این بیماری و بستری شدن در بیمارستان‌های استان به واقعیت نزدیک‌تر و نگرانی را افزایش داده است.

تو این روزهایی که کرونا خطر جدی محسوب می‌شود واکسن زدن ارزان‌ترین راه برای در امان ماندن است، روند صعودی ناشی از عادی انگاری‌ها می‌تواند کرونا که آتش زیر خاکستر است را شعله‌ور سازد و ما را در روزهای آینده وارد پیک ششم کند.

برخی‌ها بر این باور که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، وارد پروسه انگاری می‌شوند اما به نظر کارشناسان بهداشتی، واکسن سیستم ایمنی بدن را آماده می‌کند تا در صورت ابتلا به این بیماری کمترین عارضه را پیدا کنیم چون خود واکسن به‌تنهایی همه مشکل را حل نمی‌کند.

تکرار سهل‌انگاری

همان‌طور که گفته شد سهل‌انگاری در مواجهه با کووید 19 می‌تواند یک‌بار دیگر نمودارهای موارد ابتلا به کرونا را صعودی کند، با صعودی شدن موارد ابتلا بدون تردید مرگ‌و میرها افزایش پیدا می‌کند و این یعنی همان شروع پیک ششم بیماری در کشور، در این میان برخی معتقدند از همین حالا می‌شود شواهدی از جنس سهل‌انگاری در جامعه دید که با توجه به الگوی رفتاری کرونا شروع پیک ششم این بیماری دور از انتظار نخواهد بود.

وقتی پیک اول تمام شد گمان می‌کردیم پیک‌های دیگر شروع نمی‌شود اما پیک‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم پشت سر هم آمدند، تمام این مسائل ناشی از آن است که وقتی بیماری سیر نزولی می‌گیرد متأسفانه ما ماسک‌ها و رعایت نکات بهداشتی را فراموش می‌کنیم، اگر این سهل‌انگاری‌ها ادامه پیدا کند؛ پیک‌ها به‌دفعات تکرار می‌شود. البته جهش‌های جدیدی که خود ویروس هم پیدا می‌کند مزید بر علت است.

تابه‌حال بیش از دو میلیون نفر از مازندرانی‌ها دوز اول واکسن را دریافت کردند و 850 هزار نفر هم به‌طور کامل واکسینه شدند، باوجود واکسیناسیون روز 50 هزار نفر و کم شدن مرگ‌ومیر ناشی از کرونایی برای جلوگیری از موج ششم کرونا واکسیناسیون ضروری به نظر می‌رسد.

به‌رغم سرعت گرفتن واکسیناسیون با توجه به این‌که همچنان بسیاری از افراد دُز دوم واکسن خود را دریافت نکرده‌اند کارشناسان بهداشتی بر این باورند که هنوز خطر اوج‌گیری کرونا در کمین است و باید همچنان با زدن ماسک از تجمعات پرهیز کرد و با حفظ فاصله فیزیکی نسبت به انجام فعالیت‌های اجتماعی اقدام کرد.

آتش زیر خاکستر

بهتر است بدانیم شکست این پیک و کمتر شدن بستری‌شدگان کرونایی دال بر پاک و سفید شدن استان نیست و باید طوری رفتار کنیم که انگار این ویروس همچون آتش زیر خاکستر همیشه برای مبتلا کردن ما در کمین است پس از حضور در مراسمات و مکان‌های شلوغ خودداری کنیم بلکه شاید علاوه بر جان خودمان جان دیگری را نیز نجات دهیم.

شست و شوی مکرر دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز دورهمی تنها راه نجات از چنگال بی‌رحم کروناست که همچنان باید رعایت شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز