خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران روز جهانی غذا مطرح کرد:

بحثامنیت غذایی مهمترین دغدغه جهان / برداشت کشت سوم برنج از سال گذشته در مازندران

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۵۳۲

با توجه به اهمیت امنیت غذایی برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ در سازمان ملل روزی به نام روز برنج نامگذاری شده است. / منابع تولید در جهان روز به روز در حال کاهش ولی جمعیت روبه افزایش است که این یک چالش جدی است.

رضا عظیمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در همایش صنایع غذایی که با شعار(غذا و سلامتی) در مجتمع تفریحی و رفاهی شرکت نفت محمودآباد برگزار شد؛ با اشاره به برگزاری این مراسم گفت: این همایش یاداور یکی از مهترین مباحثجوامع امروزی است.

به گزارش ایلنا از ساری، وی از کشاورزی به عنوان فعالیتی نام برد که از منابع در اختیار کمترین امکانات بهترین بهره وری را داشته باشیم.

عظیمی استان مازندران را استانی با ویژگیهای خاص کشاورزی و دارای رتبه‌های بر‌تر در سطح کشور معرفی و افزود: استان مازندران در ۱۴ محصول کشاورزی، شیلاتی، باغبانی، زراعتی و دام و طیور رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: استان مازندران در ۲۵ شاخص تولیدات کشاورزی رتبه اول را دارد که این جز با تلاشهای فعالان این حوزه میسر نشد.

مازندران استانی کوچک، اما دارای قابلیت‌های بزرگ است

عظیمی مازندران را استانی کوچک اما با قابلیت‌های بزرگ عنوان کرد و افزود: پتاسیل‌های خوبی در استان در بخشهای کشاورزی شاهد هستیم.

وی تصریح نمود: ۷۴ درصد اراضی استان از جنگل و مرتع تشکیل شده است و حدود ۲۶ درصد اراضی باقیمانده برای توسعه راه و شهر‌ها، صنایع و جاده است.

عظیمی افزود: حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزری در مازندران وجود دارد که ۲/۳ دهم اراضی کشور را تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به اینکه مازندران از نظر اقتصادی رتبه اول ارزش افزوده تولیدات کشاورزی را داراست تصریح نمود: ۱۰/۵ درصد تولیدات ارزش افزوه کشور مربوط به استان مازندران و رتبه دوم را استان فارس با فاصله زیاد ۷/۳دهم درصد به خود اختصاص داده است.

وی گفت: استان مازندران دارای ظریب کشت که شاخص بهره وری را نشان می‌دهد دارای ظریب ۱/۳۵ است که دو برابر متوسط کشوری را داراست.

عظیمی در ادامه از امنیت غذایی بعنوان حساسترین مقوله و مهم‌ترین موضوع بحثاست.

وی گفت: در واقع امنیت غذایی به معنی قرار گرفتن غذای سالم و به موقع در تمام زمان‌ها و برای تمامی افراد است.

مهم‌ترین دغدغه جهان بحثامنیت غذایی است

عظیمی تغذیه را زیر ساخت پیشرفت جامعه ازنظر تکنولوژی و صنعت و فرهنگ و غیره دانست که وابسته به غدای سالم است که توسط افرادمصرف می‌شود.

وی مهم‌ترین دغدغه جهان را بحثامنیت غذایی است گفت: در بحثامنیت غذایی می‌طلبد که بیشتر به این مبحثپرداخته شود چرا که این نگرانی مختص کشور ما نیست و کل جامعه جهانی با آن روبروست.

عظیمی ادامه داد: با توجه به اهمیت امنیت غذایی برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ در سازمان ملل روزی به نام روز برنج نامگذاری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: شاید در جوامع امروزی خصوصاً در مازندران بحثعدم امنیت غذایی خیلی قابل لمس نباشد ولی آنچه در مطالعات و تحقیقات نشان داده شد این است که منابع تولید در جهان روز به روز در حال کاهش ولی جمعیت روبه افزایش است که این یک چالش جدی است.

وی خاطر نشان کرد: در هزاره سوم و سیاست راهبردی دغدغه اصلی امنیت غذایی نامگذاری شده است.

فائو: در آینده‌ای نزیک دیگر کشور صادر کننده برنج نخواهیم داشت

عظیمی به همایشی که در استان گیلان در سال گذشته در مورد برنج برگزار شد افزود: در این همایش سازمان تحقیقات فائو صراحتاً اعلام کرد در آینده‌ای نزیک دیگر کشور صادر کننده برنج نخواهیم داشت چرا که منابع آبی بیشتر از سایرمنابع در حال کاهش است.

وی اولین راهکار مشکلات مطرح شده در بخش کشاورزی را اصلاح الگوی مصرف عنوان و گفت: اصلاح الگوی مصرف چه از طرف مصرف کننده در بخش ضایعات در منازل و چه در بخش ضایعات کشاورزی و همچنین مصرف صحیح نهاده‌ها باید عملی شود در واقع باید از حداقل منابع حداکثر استفاده را برد.

عظیمی گفت: بجای افزایش توسعه طرح‌های کشاورزی باید به سمت اصلاح ساختار و به روز شدن تکنولوژِی برویم که در استان ما این ساختار بعنوان پایلوت استفاده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تصریح نمود: در سال گذشته برای اولین بار برداشت مرحله سوم برنج را داشتیم که این طرح امسال در سه شهرستان استان در سطوح گسترده تری انجام شد.

وی با اشاره به کشت دوم برنج در مازندران نیز گفت: بالغ بر ۸۷ هزار هکتار از زمین‌های استان امسال زیر کشت دوم برنج رفت که بالا‌ترین رکوردی که در کشور وجود دارد حدود ۲۵ هزار هکتار است.

اهرم امنیت غذایی یکی از مهترین اهرم‌هاست

عظیمی اهرم امنیت غذایی را بسیار با اهمیت عنوان کرد و افزود: اهرم امنیت غذایی یکی از مهترین اهرم‌ها است که حتی از تهاجمات سیاسی و فرهنگی هم مهم‌تر است چرا که اگر غذای مردم تامین نباشد انسان سالم برای دفاع از کیان سرزمین وجود ندارد.

وی به تحریم‌هایی اعمال شده در سال‌های گذشته اشاره کرد و تصریح نمود: خوشبختانه علیرغم تمام تحریم‌های سخت و شکننده در سال گذشته ما در تامین غذای مردم مشکلی نداشتیم و حتی توانستیم به دستاوردهای خوبی دست یابیم.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم توسعه در بخش کشاورزی به تامین غذای سالم افراد پرداخته شده است و جهاد کشاورزی هدف‌های محول شده در جهت تامین غذای سالم را بپردازد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در پایان با بیان اینکه باید قبل از اینکه دچار مشکل در بخش کشاورزی شویم تدبیر و مدیریت صحیح از بخش تولیدات صورت گیرد گفت: بخش کشاورزی با توجه به متولی بودن امنیت غذایی نیازمند تدابیر و حمایت‌های تمام بخش‌ها ذیربط است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز