خبرگزاری کار ایران

از ۲۷ مهر لغایت ۲۹ آبانماه انجام می‌شود؛

آزمایش سرشماری عمومی کشاورزی در استان مازندران

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۹۹

آزمایش سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۲ از ۲۷ مهر لغایت ۲۹ آبان از سوی مرکز آمار ایران توسط معاونت برنامه‌ریزی استانداری مازندران در شهر بهشهر و دهستان بالا خیابان لیتکوه شهرستان آمل انجام می‌شود.

آزمایش سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۲ از ۲۷ مهر لغایت ۲۹ آبان از سوی مرکز آمار ایران توسط معاونت برنامه ریزی استانداری مازندران در شهر بهشهر و دهستان بالا خیابان لیتکوه شهرستان آمل انجام می‌شود.

به گزارش ایلنا از ساری، غلامرضا رشیدی مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات استانداری در جلسه بررسی چگونگی اجرای آزمایش سرشماری عمومی کشاورزی۱۳۹۲ با حضور فرمانداران شهرستان‌های مذکور، مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و دیگر اعضاء در محل معاونت برنامه ریزی استانداری گفت: بخش کشاورزی به دلیل تامین غذای مورد نیاز جامعه یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود. این بخش از یک طرف سهم بالایی در ارزش افزوده اقتصادی کشور به خود اختصاص داده و از طرف دیگر سهم بالایی در حوزه اشتغال دارد لذا به منظور پاسخگویی به نیازهای روزافزون آمار و اطلاعات در بخش کشاورزی برای تحلیل وضعیت گذشته و حال و برنامه ریزی و پیش بینی آینده انجام آمارگیری کشاورزی یک ضرورت است.

رشیدی افزود: آمارگیری کشاورزی در ایران در سطح ملی اولین بار در سال ۱۳۳۹ توسط اداره آمارعمومی وقت، با روش نمونه گیری انجام شد. در سال ۱۳۵۲ اولین سرشماری کشاورزی روستایی توسط مرکز آمار ایران اجرا شد. در این سرشماری از طریق مراجعه به تمامی نقاط روستایی کشور، اطلاعات مورد نظر در سطح آبادی جمع آوری شد. در سال ۱۳۶۷ اولین سرشماری عمومی از بهره برداری‌های کشاورزی در سطح نقاط شهری و روستایی کشور به مرحله اجرا درآمد و تمامی بهره برداری‌های کشاورزی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی تحت پوشش قرا گرفتند. در سال ۱۳۷۲ دومین سرشماری عمومی کشاورزی با روش مشابه سال ۱۳۶۷ انجام شد. در سال ۱۳۸۲ با اعمال تغییراتی اساسی در پوشش بهره برداری‌های کشاورزی به مرحله اجرا در آمد و سومین سرشماری عمومی کشاورزی در سال ۱۳۹۳ انجام می‌شود.

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات استانداری بیان کرد: با توجه به گذشت بیش از ۱۰ سال از زمان آخرین سرشماری کشاورزی و قدیمی شدن چارچوب حاصل از سرشماری گذشته و نیاز به چارچوب بهنگام برای اجرای طرح‌های نمونه گیری، تغییر در فعالیت‌های مختلف بخش کشاورزی، تولید آمار در سطوح جغرافیایی کوچک و… انجام این سرشماری ضرورت دارد لذا داشتن اطلاعات دقیق برای برنامه ریزی‌های کلان، اجرای سرشماری عمومی از واحدهای تولید کشاورزی را اجتناب ناپذیر می‌سازد بر این اساس برای پیش بینی مسائل و مشکلات احتمالی در سرشماری سال آینده آزمایش سرشماری کشاورزی از تاریخ ۲۷ مهرماه ۹۲ لغایت ۲۹ آبان ماه به مدت ۳۳ روز در حوزه‌های کاری شهرستان آمل و بهشهر انجام می‌شود.

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات استانداری ضمن درخواست همکاری سازمان جهاد کشاورزی و حمایت‌های فرمانداران محترم شهرستان‌های مذکور در اجرای آزمایش سرشماری گفت: دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق و صحیح در سطح ملی، استانی، شهرستانی و… در ابتدا نیاز به اعتماد سازی گسترده در بین پاسخگویان دارد و در این راه باید از امکانات و موقعیت‌های موجه برای ایجاد بسترهای مناسب به منظور اطلاع رسانی و تشویق به همکاری و مشارکت عموم پاسخگویان استفاده کرد و در ‌‌نهایت گامهای موثری را در جهت ارتقا و گسترش فرهنگ آماری جامعه برداشت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سرشماری عمومی کشاورزی برای نخستین بار در تاریخ انجام سرشماری در ایران بدون کاغذ و با استفاده از ابزار الکترونیکی تبلت انجام شود و استفاده از این ابزار باعثبالا رفتن دقت اطلاعات جمع آوری شده، کاهش زمان انتشار نتایج و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز